sindrejibb Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Er på utkikk etter et digitalt speilreflekskamera! Har ikke holdt på noe særlig med speilrefleks før. Men hva synes dere jeg burde velge av utstyr? Hører jo at både Nikon og Canon er gode kameraer. Men jeg har en liten knapp på Nikon, de føles litt mer... kvalitet! Men så kommer alle modellene. D40 er sikkert bra nok, men er det noe vits i å gå for D80? Kommer til å ta bilde av litt av hvert, også ski. (Twintip. Altså hopping osv. Action!) Også forstår jeg at objektiv er veldig viktig. Det er sikkert greit å kjøpe et kit, med enten 18-70mm eller 18-135mm, men hva?! Hva er forskjellen mellom de to, hvorfor ikke velge 18-135? Er 18-70mm-objektivet bedre kvalitet eller hva? Eller kanskje Canon er bedre? Eller noe annet? Takker for svar! Lenke til kommentar
magnus0404 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Hei! Jeg (+ veldig mange andre) spurte om det samme her på forummet for en stund siden så svar på det du spør om står ned over siden. Det ligger maaaasse info rundt det her:) Jeg er ikke den med med peiling, er ganske nybegynner selv så skal ikke utale meg så mye ... Men!, det med 18-135 eller 18-70 objektiv til d80 spurte også jeg om. Fikk da vite at 18-70 er et bedre objektiv, men har som sagt litt mindre zoom. Jeg ble rådet til å kjøpe 18-70. Magnus Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Og ettersom trådstarter ønsker å fotografere ski-action må han tett opptil. Det lukter vidvinkel; f.eks. Sigma 10-20mm. Da må han ha en D80 for få autofokus. Eller velge Canon Eller Olympus Eller Pentax Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Og ettersom trådstarter ønsker å fotografere ski-action må han tett opptil. Det lukter vidvinkel; f.eks. Sigma 10-20mm. Da må han ha en D80 for få autofokus.Nei, Sigma 10-20 har HSM, så en D40 vil også ha autofokus... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Og ettersom trådstarter ønsker å fotografere ski-action må han tett opptil. Det lukter vidvinkel; f.eks. Sigma 10-20mm. Da må han ha en D80 for få autofokus.Nei, Sigma 10-20 har HSM, så en D40 vil også ha autofokus... Det var jeg ikke klar over - og da er sikkert en D40 godt nok. Pluss at det han sparer i forhold til en D80 er jo godt på vei til en 10-20mm. Edit: Det gjelder også om han kjøper en D40 med 18-70mm'eren som er mye bedre enn 18-55mm'eren. Tom Endret 7. november 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
kimare Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Og ettersom trådstarter ønsker å fotografere ski-action må han tett opptil. Det lukter vidvinkel; f.eks. Sigma 10-20mm. Da må han ha en D80 for få autofokus. Eller velge Canon Eller Olympus Eller Pentax Tom Eller Sony Lenke til kommentar
tommie2k Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Gå i en butikk og prøv de aktuelle modellene hvis du har muligheten. Først og frems legg merke til hvordan de er å holde i, men så må du også legge merke til hvordan du synes krontrollen med å forandre instillinger fungerer. Det beste er hvis du har mulighet til å gå i en dedikert fotobutikk, ettersom modellene de har til utstilling hos lefdal/expert/elkjøp ofte ikkje er funksjonelle, og egentlig bare kan gi deg svar på grepet. Du kan jo kikke på canon 30d hvis det fremdeles er å oppdrive. Vil kanskje gi deg en fordel til actionfoto med tanke på antal bilder per sek uten at prisen burde være så veldig mye avvikende fra d80 ihvertfall. Det vil gi deg raskere seriebildefotografering og større buffer for bilder i raw, men mindre ved jpeg(tror jeg). Uansett kan du ikke velge feil hvis du går for d80/30d uansett, men det er jo alltid et spørsmål om det du får ekstra ved å kjøpe en dyrere model som d80/30d er verd pengene for deg. Løp og prøv. Endret 8. november 2007 av tommie2k Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Den var ikke grei! Det er best å ha et sprutsikkert kamera når du skal være så mye ute og drive med action-skyting der du sikkert og av til får spruta ganske mye våt snø på deg. Hva mener andre her om K10D til dette bruk? Når det gjelder objektiver, så tror jeg egentlig 18-135 er fornuftig for ditt bruk. Når noen kommer rasende, så har du større frihet når du har litt mere zoom - og du kan nå bilder du ellers ikke ville nådd ettersom du har mere tele. Så kan du etterhvert skaffe deg en vidvinkelzoom (blir knalltøft når du står veldig nærme gutta mens farer forbi eller over) og både en 18-70 og en skikkelig telezoom. Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Nå har jeg en vidvinkel til videokameraet, men dette fungerer kanskje ikke til et kamera? Det er en Raynox DCR-6600 vidvinkel tror jeg den heter. Også vil jeg helst ikke bruke så altfor mye penger. Det fins jo D40-kit med 18-70mm-linsa til 5000 kr. Og med 18-135 til samme prisen. Så 18-70 er et bedre objektiv altså. Bedre bildekvalitet og optikk? Skulle nesten ha prøvd begge, for å se forskjellen på dem selv! EDIT: Også blir det hele familien sitt dette da. Og pappa har hatt et speilrefleks før, (lenge, lenge siden, han har ikke peiling nå) og han sier at hun syntes det var så morsomt med litt tele-linse, for å ta slike bilder med helt diffuse bakgrunn osv., men jeg vet ikke om det er sånn at du må ha så veldig mye tele for dette jeg? Endret 8. november 2007 av sindrejibb Lenke til kommentar
kimare Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Jeg kom på en liten ting. Sindre skal drive actionfotografering, da er inteligent følgefokus veldig kjekt å ha. Har Nikon D40 dette? Jeg vet det kun har 3 fokuspunkter (som ikke har noe å si ved vanlig fotografering). Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Det ble et D80-kit med 18-135 objektivet! + Sandisk Extreme 2GB og en Lowepro Snutebag. Batteriene står til lading nå, snart ferdig. Detta blir gøy! Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 (endret) På tide å vise fram litt test-bilder da! Ikke redigert i det hele tatt, unntatt det ene bildet som er gjort om til svart/hvitt (på kameraet). Må si at jeg er utrolig fornøyd med D80'en hittil! Og, jeg tror det var lurt å gå for D80en istedetfor D40en. Tror det også har litt for seg at det er litt større. Hva synes dere? Forresten, hvordan lager dere ramme til bildene deres? Sånn tynn hvit stripe rundt bildene deres, og en tykkere svart stripe utenfor der igjen, ofte. Gjøres det enkelt på en eller anna måte eller er det tungvindt photoshop-greier osv.? Finnes sikkert en enkel måte, siden alle gjør det! Endret 10. november 2007 av sindrejibb Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 BUUUMP! Lenke til kommentar
coban Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Min samboer har ikke hatt SLR før så hun kjøpte et D40 kit til 3995,- og hun er foreløpig veldig fornøyd, hun kommer hjem fra fotokurs idag så forhåpentligvis så har hun blitt mer intim med sitt utstyr. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Forresten, hvordan lager dere ramme til bildene deres? Sånn tynn hvit stripe rundt bildene deres, og en tykkere svart stripe utenfor der igjen, ofte. Gjøres det enkelt på en eller anna måte eller er det tungvindt photoshop-greier osv.? Finnes sikkert en enkel måte, siden alle gjør det! D80 er et kjempekamera, nå er det kun opp til fotografen å levere..... Å lage en ramme i photoshop er veldig enkelt. 1. Gi bildet ønsket størrelse ctrl+alt+i (mellom 800 og 1200 pixler på den lengste siden er greit) 2. Velg canvas ctrl+alt+c den første legger jeg på ca 0,03 cm og den andre på 1cm. Forøvrig vil du snart få beskjed om at svart ytterst er altfor kraftig for de fleste her på forumet. Snu fargene med svart inderst og hvitt ytterst og plutselig får du tilbakemeldinger på bildene i steden for rammene Bevis: min oktoberfest tråd https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=838894 Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Er dette den Sindre jeg kjenner? Andreasen? Uansett gratulerer med kamerakjøp Blir nok kamera på meg også etterhvert... KsG Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Takk for svar, folkens! Skal prøve meg på å lage en sånn ramme nå! Nei, jeg er nok ikke den Sindre du kjenner Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Takk kimare! Da vet jeg hvordan jeg lager rammer også Jeg synes det ble finere med svart utenfor hvitt enn omvendt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Takk kimare! Da vet jeg hvordan jeg lager rammer også Jeg synes det ble finere med svart utenfor hvitt enn omvendt. Men som kimare sier; vi kommer til å kommentere rammene mer enn bildene hvis du bruker de på bildene i bildekritikken Tom Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Hehe, så det nå i et par andre tråder her. Man får respons på ramma, ikke på bildet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå