Gå til innhold

Trenger hjelp til konstruksjon av basskasse (bassrefleks)

Anbefalte innlegg

Har nå et par PSB Image 1B høyttalere. Disse er det fenomenalt god lyd i, bortsett fra at det ikke er bass i de. Jeg trenger derfor en sub.

Tenkte på 4 stk 10" i 50 liters Bang og Olufsen Beovox 4703 kasse. Det blir to elementer i hver kasse (har to kasser). Elementene er noen MGR A-1710 som de selger på Ljudia. Vil denne kassen være helt bak mål? Vet at det er litt lite volum, men disse kassene står bare å støver bort, og den eneste ombygningen som må til er fronten, som må erststtes med en ny. Kassene er i fin kvalitet, er solide som fjell.

Har fåreløpig bare tenkt å ha passive kasser, men kjøper nok en subforsterker om ikke så lenge. I mellomtiden har jeg bare tenkt å bruke et helt vanlig passivt toveis delefilter. Hvor mange Hz delefrekvens anbefaler dere?

Til sist lurer jeg på hvordan dimensjonene på bassrefleksrøret må være. Tenkte å montere dette på siden av kassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har rejustert planene for prosjektet litt:

Bare 1 10" i hver kasse. elementet er fremdeles det samme, men det blir som sagt bare 1 stk. i hver kasse. Bassrefleksen blir da også under/over elementet. Kassen er ca. 60 cm høy. Hva er best, over eller under elementet?

Det jeg fremdeles lurer på er delefrekvensen. Har vurdert 400 Hz, er dette bra, eller burde det vert lavere/høyere? for elementets del kan det bruke filter som deler ved helt opp til 3000 Hz. Som sagt, så har ikke de høyttalerene jeg har nå noen voldsom bass. Vil at disse skal skånes mest mulig.

Lenke til kommentar

Joda, den siden var bra den. Men det var ikke helt hva jeg var ute etter. Det jeg var ute etter var om oppsettet mitt ville funke sånn noen lunde bra. Altså vil det gå med en 10" sub i en 50 liters kasse? Jeg skal fåreløpig ha passiv sub, men det blir nok subforsterker etter hvert. Fåreløpig vil jeg bare kjøpe et delefilter som deler ved 400 Hz og koble dette inn i "sattelittene" og i subbene. Vet at jeg ikke får en så HIMLA bra bass, men forsterker kommer etter hvert...

Lenke til kommentar

MGR elementet har ikke så gode spesikasjoner, bla høy Qt og Fs. Bruker man WinISD online finner man bla. at elementet er problematisk i forhold til lineær respons og nøyaktighet.

Vil anbefale ett element i trykkammer med delefilter. Bassen vil rekke ned til ca. 40-45 hz i en 50 liters kasse. Du vil få mere bass men ikke dypere bass med dette elementet ved å gjøre den om til bassrefleks (fb 40 hz = 75 mm diameter på rør og 85 mm lang).

Du kan bygge om kassen til 4. eller 6. ordens båndpasskasse, men da må du regne med "heftig" equalizing.

Ville heller satset på 1 stk Audax PR240ZD i en 4. ordens kasse. Du må da dele opp kassen i to rom på 20 og 30 liter, montere bassen i det største rommet og tune det minste rommet (front) til ca 55 hz. Kassen vil da gå ned til ca 30-33 hz (-3 db).

Lenke til kommentar

Det jeg fremdeles lurer på er delefrekvensen. Har vurdert 400 Hz, er dette bra, eller burde det vert lavere/høyere?mulig.

Du burde nok dele lavere enn det, 400hz er vel oppe i mellomtoneregisteret. Heller et sted rundt 150hz. Helst enda lavere, men du sier at høytalerne dine ikke har noen voldsom bass.

PS: Det er mulig noe av det jeg skrev var litt feil, isåfall får noen andre rette opp.

Lenke til kommentar

Har dårlige erfaringer med MGR.. synes de ikke spiller noe bra.

Vil heller anbefale Peerless SWR269-830452 10" XLS 10, eneste elementet jeg synes spiller bra fra ljudia. De står mer i stil til psb høytalerene.

400Hz delefrekvens.. alt for høyt-- psb'ene tar seg av alt over 70-85Hz og sub under dette :yes:

400Hz vil låt seriøst stygt..

Lenke til kommentar
Takk for all info... Skal se meg om etter bedere elementer. Men vil holde meg til bassrefleks, det er litt enklere.

De fleste subber, også dyre, er bassrefleks, så det skulle nok være greit. Men det er visst best om bassporten, elementet eller begg deler er ventd nedover (du må selvfølgelig ha spikes eller bein på subben).

400Hz delefrekvens.. alt for høyt-- psb'ene tar seg av alt over 70-85Hz og sub under dette  :yes:  

400Hz vil låt seriøst stygt..

Hvis man deler høyt (ca. 150hz) kan man spille høyrere, siden høytalerne slipper den krevende lavbassen. Hvis du deler lavere vil gjerne subben låte bedre. Det er nok best med deling rundt 50hz hvis du har store høytalere.

Lenke til kommentar

Nevnte Peerlessen er et godt element og velegnet til sub-bass, men koster også nesten dobbelt opp av Audaxen.

Ut i fra et gitt indre volum på 50 liter ville jeg først anbefalt Audaxs 10 tommer PR240ZD, pga bedre lineære egenskaper og enklere å tune. Peerlessen bør tunes i en 6. ordens kasse gitt et indre volum på 50 liter.

Et eksempel med peerlessen i 6. ordens kasse med 15 Liter forkasse tunet til 24 hz og bakkasse på 25 liter tunet til 45 hz vil gi en frekvensgang på ca 24 - 55 hz (-3db). Ganske sinnsyk dypbass i forhold til volumet, men med et smalt frekvensområde. Dette fordrer sidehøytalere som går ned til 50 hz, dvs. med volum på ca 30-40 liter. Audaxen vil strekke seg opp til ca 100 hz i en 4/6. ordens kasse.

Suben bør ikke gå langt opp i frekvens siden en da får problemer med hensyn til plassering. Strekker frekvensen seg opp mot 200 hz og over bør man ha 2 subber. Et annet moment er at med stor overlapping mellom suben og den ordinære bassen kan en få faseproblemer og dårlig lydspredning.

Hvis disse elementene skal brukes som sub anbefaler jeg 4./6. ordens kasse i stedet for bassreflekskasse. Da slipper man delefilter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...