Gå til innhold

Ny PC til Linux og flere skjermer

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er igjen på jakt etter en ny pc. Eg postet her for en tid tilbake men det ble da ikke noe pc kjøpt på meg. Nå er det gått ca 6-7 måneder og behovene har endret seg litt.

Eg er på jakt etter hovedkort, cpu, minne og skjermkort. Eg skal kjøre Linux desktop med tre/fire skjermkort og virtuelle maskiner. Hoved operativsystem skal da være Linux, mens eg skal kjøre flere virtuelle maskiner for Windows XP, Windows 2003 Server og Linux-varianter, ofte flere samtidig. Flere prosessorer og mye minne blir da viktig.

De tre/fire skjermene eg skal kjøre må kunne kjøres som tre individuelle skjermer/skrivebord, og kanskje mulighet for å kjøre tre individuelle skjermer mens den fjerde blir en kloning av en av de andre tre. Hvilket skjermkort vil da anbefales? Regner med eg trenger to :)

For øvrig ønsker eg en stillegående pc. Men dette må ikke gå på bekostning av pris eller ytelse. Pris er viktig, men eg er ikke på jakt etter det billigste men kanskje passe rimelig, sånn midt på treet eller under :) Ytelse er viktig, men eg tror det meste med mye minne skal fungere bra til oppgaven. Eg har i dag en 1,8GHz Celeron pc med 1,5GB DDR333 minne, og det går akkurat litt for tregt.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en kompis som driver mye på med linux.

Slik som jeg har skjønt det så er amd/ati systemer det som er å gå for. Hvor mye linux støtter pci skjermkort vet jeg ikke. For å kunne kjøre 4 skjermer må du ha det. Siden et vanlig skjermkort kun kan drive 2 skjermer.

Jeg tror det lureste du gjør er å gå i linux delen av forumet å stiller spørsmålet der. De burde vite hva du trenger eller gå på linux1.no.

Lenke til kommentar

Takker for kjapt svar. Da skal eg kikke på AMD/ATI produsenten.

Men hva skjermkort angår støtter linux både ISA, PCI, AGP og PCI-Express, så det blir nok ikke noe problem. Tanken min var to stk PCI-Express med to DVI/VGA utganger hver. Problemet som eg har hatt tidligere var støtte for flere skjermer samtidig i forskjellige modus på linux. Derfor trenger eg nå hjelp til akkurat den biten med beste maskinvare for akkurat den funksjonen.

Lenke til kommentar

Vet som sagt ikke hvordan dette funker på linux. Værtfall i pc verden så kan man ikke koble 4 skjermer til 2 pci-ex skjermkort. Om dette går på linux vet jeg ikke.

Linux er ganske sært og trenger ikke kraftig hardware. Slik du vil nok klare deg lenge med middelsskjermkort. Kan ikke mye om hvordan ati navngir skjermkortene sine. Slik at hva som er middelskjermkort hos dem kan jeg ikke hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Vet som sagt ikke hvordan dette funker på linux. Værtfall i pc verden så kan man ikke koble 4 skjermer til 2 pci-ex skjermkort. Om dette går på linux vet jeg ikke.

Linux er ganske sært og trenger ikke kraftig hardware. Slik du vil nok klare deg lenge med middelsskjermkort. Kan ikke mye om hvordan ati navngir skjermkortene sine. Slik at hva som er middelskjermkort hos dem kan jeg ikke hjelpe deg med.

Hvorfor skulle det ikke gå med fire skjermer fordelt på to PCI-Express kort?

Lenke til kommentar

4 skjermer på 2x PCI-E Kort går...

Sitter i skrivende stund på 2x 1950XTX men såklart kjører jeg ikke crossfire nå.

Ville anbefale deg nvidia grunnet gode drivere, ellers må du gå for di nyeste skjermkortene fra ATI som kan bli litt dyrt, har ikke fulgt med helt i driververden til linux. Det meste skal fungere men du må belage deg på å måtte knote en del i xorg.conf en del før du får det helt til å fungere. Tok meg en god stund å få til 2 skjermer i linux.

Lenke til kommentar

amd/ati opnet for litt siden spesifikasjonene på skjermkortene siine, og da kommer det opene drivere. men jeg trur ikke at det har kommet noen "gode" opene drivere enda. så skjermkort valget kan vere det samme mellom amd/ati som nvidia. begge har ganske gode lukkede drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...