markusa Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Hei, har noen oppgaver her som jeg ikke skjønner mye av: verbene i settningene står i presens, skriv setningene i presens perfektum. Alle verbene skal ha haben som hjelpe verb: a) Es bekommt ein Käppchen von rotem Samt. b) Auf dem Weg trifft es einen groBen Wolf c) Es sieht immer schönere Blumen. d) Er nimmt ihre Kleider. e) Er Zieht die Vorhänge zurüch f) Da liegt die groBmutter. g) Er verschlingt das arme Rotkäppchen. h) Er beginnt, den Bauch des Wolfes aufzuschneiden. i) Der Wolf frisst die groBmutter j) Die GroBmutter isst den Kuchen und trinkt den Wein. TAKKER FOR MEST MULIG HJELP<3 Lenke til kommentar
narlzac Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Her var det sterke verb, noe jeg ikke kan alle av, så jeg prøver meg på en forklaring. Du skal skrive om setningne til noe som har skjedd. Haben skal brukes som hjelpeverb. Eks: Ich habe dieses Aufgaben probiert zu gemachen. Husk "Ge" og verbene i slutten av setningen, + at stammen av verba skal ha "en" eller "t" på slutten. Finn den blå ordlista hvis du har den, slå opp verb for verb. Der står hvordan endingen på verbene skal være. Jeg er litt usikker på om dette er riktig, men tror det er slik. Endret 7. november 2007 av narlzac Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Jeg synes det narlzac skriver ser riktig ut. For å forklare enda litt mer inngående. Setningene på norsk vil være noe slikt som dette: "Auf dem Weg trifft es einen groBen Wolf" På norsk "På veien treffer den en stor ulv" Setningen står her i presens, som du kan se av ordet "treffer" som er i presens, det er noe som skjer nå. Setningen skal skrives om til fortid av typen: "På veien har den truffet en ulv" Her bøyer man verbet haben for 3.person entall som er "hat" og finner ut at zu treffen er et uregelrett verb. Slå opp i ordlisten og der skal det stå getroffen tror jeg. "Auf dem Weg hat es einen grossen Wolf getroffen" EDIT: Det er ca 10 år siden min siste tysktime (videregående 2.klasse), så ikke nagle meg om noe jeg skriver er feil. Endret 8. november 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå