Gå til innhold

Oppgradering av PC - verdt det?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen spørsmål ettersom jeg sterkt vurderer å oppgradere riggen min.

Specs atm.

MSI MS-7250 (K9N) Hovedkort

AMD X2 4600+ (2,4ghz)

Geforce 7800GT

2GB RAM

Windows XP Home

Skal i allefall ha et 8800GT kort og vista. Det jeg lurer på er om jeg også kanskje burde invistere i enda ett for SLI oppsett, og kanskje en Q6600 hvis det er verdt det.

Jeg bruker PC-en til spill, Quake wars, Company of Heroes, Crysis, Call of duty 4 er spill jeg regner med å spille. Jeg har hørt at quad core ikke vil ha så mye å si enda ettersom de fleste spill ikke trenger det og 2 av kjernene blir ofte idle.

Så spørsmålet mitt. Som gamer, vil en Quad core i forhold til en dual core øke ytelsen betydelig? Vil et SLI oppsett øke ytelsen betydelig? Og vil det ikke kanskje være bedre å vente på 9 serie Geforce og en quad core med 45nm teknologi som ikke er av den svindyre typen?

Så lurte jeg på om 8800GT og Q6600 passer i mitt hovedkort eller om jeg burde skaffe nytt?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er at hvis du skal ha 8800gt i sli så vil du ikke få mer enn 512mb tilsammen. Ikke 1gb som mange tror. Problemet med 8800gt i dag er at RAMen er flaskehalsen i spill som crysis. Slik at ved et SLI oppsett vil du ikke tjene mange ekstra fpsene. Noe vil du få men det er ikke mange.

Med det oppsettet du har i dag ville jeg ha ventet til G92/90 er ikke helt sikker på om det er 92 eller 90 som nettopp kom og kommer. Hvertfall så skal den nye serien komme 1q neste år. Planen hva den skulle komme nå til jul for julesalget med nå har nvidia sagt at det kommer ikke til å skje før 1Q 2008.

Hvis du absolutt skal kjøpe nytt nå så gå for et 8800gt og en e6850.

e6850 gir best ytelse i spill. Og siden det er det du bruker PC-en til så gå for det.

quad er ikke vits i å kjøpe for gamere enda siden at når spill kommer med støtte for det så vil ikke en q6600 vær god nok.

Nytt hovedkort må du nok ha siden du går fra AMD til Intel.

Lenke til kommentar

Takk for snarlig svar :)

Men si at jeg vil uppgrade til 8800GT ikke i SLI. Vil jeg da få full ytelse av det i spill som f.eks Crysis, CoD4 og Age of Conan med min processor? Eller vil det da gi betydelig mer ytelse med en e6850 eller q6600?

Lenke til kommentar

I dag kjører ingen crysis på max. Et ultra ligger på rundt 30fps med 1950-1050 i oppløsning og AA og AF på max og resten på max.

Hvis planen er å kjøpe litt nå for så å oppgradere om 2-4 månder vil jeg si vente med å oppgrader cpu. Men har du ikke tenkt på å oppgrader så snart igjen. Så gå for en e6850.

Du vil nok merke stor forskjell når du spiller. Men du vil klare deg en tid til med AMDen din. Tror ikke at den vil være en flaskehals med et 8800gt kort. Men som sagt en e6850 vil gi merkbar ytelseforbedring.

Lenke til kommentar

Ok takk, hjalp veldig :)

Har bestemt meg for å vente med processor, men vil gjerne ha et 8800gt å kjøre crysis osv på, så tenkte å kjøpe det + oppgradere til Vista.

Men så ser jeg at det er mulig å kjøpe fullversjon Vista og oppgradering Vista (Home Premium tenker jeg) og oppgraderingen er rundt 1000kr billigere. Jeg har en OEM versjon av XP home basic.

Jeg har sett på en oppgraderings guide at jeg med XP Home Basic kan oppgradere til Vista Home Premium, men spørsmålet jeg da har er hva dette vil ha å si for fremtidige reformateringer osv? Hva hvis jeg bytter PC etc. vil det være noe forskjell på en fullversjon eller hvis jeg oppgraderer XP'n min når det gjelder dette?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...