Gå til innhold

Oppgradering av CPU på et gammelt hovedkort.

MacManus

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å oppgradere PC-en min, men har et lite problem ang. det.

Jeg har et gammelt hovedkort med AGP-grensesnitt og med socket 754 (amd A64). PC-en er forsåvidt rask nok til et par ting, men når det kommer til avspilling av HD-filmer i 1080p, begynner den å svette skikkelig. Blir det samme som en røyker som aldri trener skal sprinte opp mount everest....

Da er spm mitt, finnes det noen steder hvor jeg kan få tak i en kraftigere CPU'er uten å måtte bytte ut hovedkort?

For hvis jeg må bytte hovedkort, må jeg ha nytt skjermkort og nytt minne i tillegg, det kommer på ca 6-7k for noe skikkelig, og det har jeg ikke lyst til å bruke. Har mest lyst å få tak i en litt kraftigere CPU til gjerne 1000-lappen og heller vente med å oppgradere alt.

Evt kan det funke med et nytt hovedkort som har AGP og DDR1 støtte, iogmed at skjermkort er meget dyrt, håper jeg på å slippe å bytte det ut, det funker helt fint.

Mvh MacManus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan bli en veldig vanskelig jobb å finne en ny cpu for 754; der du nok må ty til bruktmarkede for i det hele og store få en.

Men en annen løsning er å kjøpe et hovedkort som støtter AGP/PCI-EXpress, DDRI/DDRII og i tillegg core duo serien, LGA 775. Da må du bare legge til en E4300 for eksempel eller finne en billig på bruktmarkedet.

Har selv denne, og har fungert uten problemer!

Asrock dual

Lenke til kommentar
Det kan bli en veldig vanskelig jobb å finne en ny cpu for 754; der du nok må ty til bruktmarkede for i det hele og store få en.

Men en annen løsning er å kjøpe et hovedkort som støtter AGP/PCI-EXpress, DDRI/DDRII og i tillegg core duo serien, LGA 775. Da må du bare legge til en E4300 for eksempel eller finne en billig på bruktmarkedet.

Har selv denne, og har fungert uten problemer!

Asrock dual

Dette virket jo nesten en smule suspekt, den har altså agp OG pci-e grensesnitt? Samt ddr1 og ddr2?? Rimelig sykt å ha et hovedkort som passer til begge deler må jeg si. Et problem med dette, jeg ser at det "kun" har 2 s-ata porter, jeg har 4 s-ata disker, utenom 2 vanlig ata disker. Dessuten har jeg trådløst nettverkskort, vanlig nettverkskort utenom og et lydkort, da blir det vanskelig å kjøpe s-ata kontroller til pci-port. Men er jo en mulighet. Er det ingen andre hovedkort som støtter AGP og DDR1? Et med masse s-ata kontakter?

Jeg vet jeg er veldig vanskelig akkurat nå, at det ikke er lett å finne, har lett en del selv så jeg vet at det er vanskelig å finne et bra hovedkort med alle de kriteriene per idag.

Et siste spørsmål til dette hovedkortet du viste meg, kan dette kjøre både intels core 2 duo, og intels core 2 quad? For da vil jeg jo ikke trenge å oppdatere på en god stund, minst 2-3 år til, det hadde vært greit.

Og en ting, hvordan er hovedkortet i seg selv? Er det et solid kort eller er det litt stusselig til tider?

Takk for hjelp så langt ihvertfall, var meget hjelpsomt at du kunne vise meg dette, skal vurdere dette, helt klart.

Mvh MacManus

Lenke til kommentar

Har forgjengeren til det kortet (DUAL-VSTA) og aldri hatt noen problemer med den maskinen. Kjører i øyeblikket Pentium D og DDRII-RAM. Har testet det med en Core 2 Duo også, og uten problemer. Testet både PCI-Express og AGP-kort. Kjører med AGP kort nå.

Kan anbefales på det sterkeste - dette er en kort-serie som passer perfekt til de som skal oppgradere få komponenter av gangen. Har anbefalt kortet til flere venner av meg og de er også fornøyde.

Lenke til kommentar

Alt Caze nevner er bra forklart og rett anbefaling. Svært få har problemer. Selv jeg som hadde et veldig lite kabinettet, klarte å få den inn tilslutt.

Ja, den kan kjøre quad prossesorer som Q6600. Og jeg føler ikke at er noe stusselig på noe som helst vis.

Eneste jeg følte problemet var at det var få pins til LEDs, men viss du har 1pins kontakter til frontpanelet vil du få alle lysene og restart knappen osv. Jeg har da kun power knappen å lyset i bruk. Ikke at det gjør noe, hehe :p

Endret av Moal
Lenke til kommentar
Hvordan vil dette kortet fungere med tanke på å klokke opp en E4400 til ca 3.2Ghz. Vil den holde følge?

Virker rimelig lovende for en gjerrigknark.

nja, kan ikke si at jeg har prøvd å klokke noe som helst. Men du kan vel kanskje det, muligens se et par tester på nett.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Har skaffa kortet og hooka det opp til en Intel E2160 dual core. Funka helt smertefritt så langt i alle fall,slapp tilogmed å reinstallere XP. Men den kjipe DDR1 ram'en min saboterer overklokking totalt, 190Mhz max uten å ty til divider.

ja, kjøp deg noe pc6400.. 4gb koster vel ca 700kr for corsair el lign

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...