Fotoentusiasten Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Dette har vært opp i forumet her før! Fikk noen tips der, men kunne tenkt meg litt fler! Jeg skal på bilmesse i Lillestrøm på søndag! Jeg skal prøve meg litt på fotografering av biler! Har liten/ingen erfaring med fotografering! Så da blir det noen spørsmål! I sekken pakker jeg med meg kamera, stativ og ekstra batteri! Hva må jeg tenke på angående belysning her? Det er mye lys på sånne messer, men er det noe godt fotolys? Bør jeg bruke blitz eller blir det problemer med refleksjon på bilene? (har ingen ekstern blitz ennå) Kan noen si litt om innstillinger på kamera? (Har Canon 400D) Sikkert masse jeg har glemt her....tar i mot alle tips med et stort TAKK :-) Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Anbefaler deg å holde blitzen unna på bilfotografier i slike omstendigheter. Som du selv har nevnt blir det stygge refleksjoner av det. Ellers kan det være en idé å skyte i RAW, dersom du ikke gjør det fra før. Kameraet mitt har i hvertfall en tendens til å gi gjengi feil hvitbalanse i store rom med labert lys, og denne kan du da selvfølgelig rette opp uten et eneste problem i RAW. Et lyssterkt objektiv vil du fort innse er en stor fordel, og det kan jeg umiddelbart skrive under på Kjør på med minst ISO 200 i starten og se hvordan det går. Juice opp enda et hakk dersom det ikke duger. Jeg hadde selv i starten en uvane med å undereksponere bilder, fordi skjermen bakpå ikke akkurat er en av de mest pålitelige å stole på. Lykke til! Endret 7. november 2007 av Seb.R Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Et vidvinkelobjektiv hadde vel også vært en fordel, mye folk og vanskelig å få bilder uten masse mennesker. Og hvis man står fremst i "køen" får man ofte ikke med hele bilen i bildet. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Var på messa i dag og fotograferte. Stativ er absolutt en fordel, men litt knotete å bruke da det går folk i hytt og gevær. Jeg personlig syntes ikke lyset der inne er spesielt godt, da det fort blir gjenskinn i bilene, skjøt endel bilder med bilts der inne (580EX) men brukte et polafilter for å få bort gjenskinn. Og som Seb. R nevner, hvis du ikke har et veldig lyssterkt objektiv så trenger du lang lukkertid/høyere iso. Fordel med stativ ihvertfall, da kan du heller sette ned iso og heller ha lenger lukkertid. Lykke til der inne. Lenke til kommentar
DHM Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Evt på bilmesser osv, som det er masse folk på kan du ha med deg en Monopod. Den tar mindre plass, men gjør at du blir mye mer stødig enn håndholdt. Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Var og tok bilder på bil'07 i dag. Alt hånd-holdt, uten blitz. Canon eos 400d med 17-55 f2.8 linsa. Resultatene kan du se her: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?...&highlight= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå