Gå til innhold

Kran i solnedgang

ferik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et helt greit bilde. Det første som slår meg er at det er litt uklart. Er det tatt håndholdt? Elers ser jeg du har brukt blits. Skru den av og spar heller litt strøm til flere eksponeringer :thumbup:

Ja, jeg er enig med deg der, det er ganske uklart egentlig. ikke så lett å fokusere på noe som er så mørkt, har du noen tips?

men jeg ser ikke helt hvordan du ser at jeg har brukt blits, jeg gjorde ikke det, det står ikke noe om at jeg har gjort det i exif informasjonen heller, men det er ikke så viktig...

Lenke til kommentar

Biletorientering: 1

Filendringsdato og -tid: 2007:11:07 19:49:39

Opptaksutstyrprodusent: Canon

Opptaksutstyrsmodell bilete: Canon EOS 350D DIGITAL

Program nytta: Adobe Photoshop CS3 Windows

Person som laga biletet: unknown

Eksponeringstid: 0.0666667

F-verdi: 13

Eksponeringsprogram: 1

ISO fartverdi: 100

Lukkarfart: 3.90689

Opning: 7.40088

Eksponeringsavvik: 0

Maksimal linseopning: 4.96875

Målemodus: 5

Blitslys: 16

Linsebrennvidd: 125

Brennplan X-oppløysing: 3954.23

Brennplan Y-oppløysing: 3958.76

Brennplan opplysingseining: 2

Eiga oppteikning: 0

Eksponeringsmodus: 1

Kvitbalanse: 1

Bilettakingsmodus: 0

Det er mulig at Opera spiller meg et lite puss her, men nok om det.

Slik jeg tolker deg har du fokusert på selve krana. Du får et en bedre siluett ved å fokusere på sollyset. I tillegg får du da frem de fine fargene i solnedgangen. Bruk spotmetering og prøv deg frem ved å fokusere på ulike nyanser i lyset.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at grunnen til uskarpheten er at du har for lang lukkertid. Hvis du ikke har stativ, så må du opp med ISO.

Utfra EXIF, ser jeg at du har brukt 1/15s, f/13 og ISO 100. Her kunne du fint ha klart deg med ISO 400, og f/8. Da hadde lukkertiden blitt ca. 1/160. Tror også at IS 800 hadde gått bra; for motivet tåler et litt kornete utseende.

Tom

Lenke til kommentar

I og med at du har brukt en brennvidde på 125mm, som er en relativt kort tele, så tror jeg nok at kranen blir i fokus med f/8 - du kunne fokusert på kranen for sikkerhets skyld. Bevegelses-uskarphet er det verste du kan ha, da det ødelegger hele bildet. Been there - done that. (egentlig still doing it once in awhile ;) )

Tom

Lenke til kommentar

Hvis du har brukt stativ, så burde det vært skarpt.

Men da bør du også sette kameraet i selvutløser-modus. For når du trykker ned utløseren så blir det en bevegelsesuskarphet. MEd selvutløseren, eller en fjernkontrol, så slipper du det.

Edit: Motivmessig, synes jeg bilde nr. 2 fungerer mye bedre. Synd det har de samme problemene.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hvis du har brukt stativ, så burde det vært skarpt.

Men da bør du også sette kameraet i selvutløser-modus. For når du trykker ned utløseren så blir det en bevegelsesuskarphet. MEd selvutløseren, eller en fjernkontrol, så slipper du det.

Edit: Motivmessig, synes jeg bilde nr. 2 fungerer mye bedre. Synd det har de samme problemene.

Tom

Men det burde vel ikke være noe problem når jeg bruker ekstern utløser, som er koblet med kabel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...