Movieheart Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Saken er altså slik at jeg skal rette en nynorskstil jeg har skrevet. Den skal leveres i morgen så hadde vært fint om noen kunne ha hjulpet meg med de ordene jeg lurer på. Lurer på om det er lov å skrive "dro" på nynorsk? Det ble feil når jeg skrev "reiste". En annen feil jeg har fått er når jeg skrev: "Det finnast også såkalla kristenkvad..." Det ordet jeg fikk feil på er "finnast". Skjønner ikke helt hva som er feilen. Har skjekket opp etter ordbok og andre nynorsk bøker. En siste feil jeg fant: "Høgdepunktane" Hva er feil med det. Beklager hvis noen av spørsmålene er helt opplagte, men mine nynorsk kunnskaper er minimale. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 1. Du får lov å skrive "reiste". "Dro" derimot vert feil. 2. Finnast får du og lov å bruke, men eg ville heller ha brukt "eksistera". 3. Istadanfor "høgdepunktane" bruker du "høgdepunkta", eller "klimaksa". Dette er ord som "nynorsk"-synonymordboka mi i Word slengjer ut. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Ok. Men saken er sånn at når jeg har fått feil på ordene så regner jeg med at det er feil da. Så har du noen andre forslag til reiste. Det skal stå i disse sammenhengene: "...med barske vikingar som reiste på tokt, plyndra..." og "...var på grunn av at vikingane ofte reiste over havet..." Lenke til kommentar
aspic Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Kor har du fått at "reiste" er feil? Alternativt kan du vel bruke "Fór", men det passar best til setning #1. I setning #2 ville eg heller ha brukt "stadig" istadanfor "ofte". Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Jeg fikk tilbake stilen og under de to ordene sto det to røde streker. Dermed går jeg ut i fra at de er feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå