Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knitring og svak skurring i høyttalere.

Anbefalte innlegg

Hei!

Byttet nylig spiller i bilen. Var ikke noe galt med den gamle, men var bare gammel...

Den nye hadde ISO, noe den gamle ikke hadde, og jeg kappet ledningene, og satte sammen med en universal-ISO ledning.

Alt er ordentlig gjort!

Problemet er at etter jeg skiftet spiller har jeg opplevd noe svak skurring i høyttalerne. Dette høres kun når spilleren spiller lavt, eller når det er "stilt" på en sang. Skurringen øker ikke med volum, så den blir borte jo høyere volumet blir.

Noe annet er at det knitrer kraftig noen ganger. Små smell. Typisk statisk-elektrisitet-lyd. Jeg er usikker på hva som gjør dette, og lurer på om det er grunnet dårlig jording?

Er jo litt rart, fordi den gamle spilleren hadde ingen problemer!

Sjekket ut jordingsledningen(e) inn til spilleren. Det er nemlig en ledning som kommer inn fra bilen sitt elektriske anlegg, som er rimelig tynn. Denne går så gjennom over til en kontakt (denne satt på den gamle ledningen), som da er litt tykkere. Denne tykke ledningen er igjen koblet på med ledningsskjøter på ledningene til den universal-ISO ledningen jeg lagde. Deretter er spillerens meget tykke ledningssett koblet inni denne ISO-kontakten.

Mao. Tynn ledning fra bil -> Kontakt -> Tykkere ledning -> Ledningsskjøt -> Tynn ledning -> ISO-kontakt -> Tykk ledning -> Spiller.

Må bare forsvare meg: grunnen til alt dette tullet, er at det er en veldig sjelden kontakt på selve bilen, og har dermed ikke mulighet til å koble direkte, uten å koble på den forrige kontakten som CD-spilleren hadde. Den universale-ISO ledningen jeg kjøpte hadde tynnere ledninger ledninger, men måtte jo koble den på den kontakten jeg hadde for å få til å bruke ny spiller. Så hadde ikke mye valg.

Kan denne skiftningen mellom tynn og tykk ledning forårsake disse problemene? Har sjekket med antennen, om den kunne lure spilleren. Den er jordet med ekstra ledning i chassis (vet ikke hvorfor, var forrige bileier) og koblet til spilleren. Men høyttalerne knitret i dag også, selv om antennen var koblet ut.

Altså den knitringen/smellingen, den kommer bare noen ganger. Og absolutt ikke i et mønster.

Any suggestions? Skal jeg legge opp en ledning direkte fra batteri som har litt tykkelse, og koble utenom alle kontaktene og direkte på spiller?

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...