Gjest medlem-141789 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Om ca 50 år har ikkje vi meir olje, då kommer vi til å bli ganske fattige. Kva skal vi gjøre då? Kva skal vi selge? Kanskje vi må flykte til Pakistan eller eit anna land fordi vi holder på å sulte i hel :!: Endret 7. november 2007 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 sverige har ikke olje, det er vel få svensker som flykter til pakistan? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Vi har ikkje samme grunnlage som sverige, dei har flatt landskap som man kan dyrke mat på og masse anna. Vi har ikkje dei samme resusjane som svenskane har og vi var faktisk ein av dei fattigaste landa i Europa før vi fant Oljen. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Håper og tror at norge kan holde økonomien oppe ved hjelp av utvinning og eksport av thorium. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Nokon fleir innlegg? Endret 7. november 2007 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) det gr stort sett til private Endret 7. november 2007 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 det gr stort sett til private Oljeoverskuddet går også til de private, men det skattes av underveis og det skaffes en masse arbeidsplasser. Det blir sagt at hver tiende krone på statsbudsjettet kommer fra olje, men ni av ti kroner må jo da komme fra noe annet? Vi er ikke helt fortapte uten olje, som sagt er fisk en veldig viktig ressurs. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Thorium håper jeg også blir endel av framtidens ressurs. Sånn ca 50 år før vi har vårt første Thoriumverk kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Spørst vel korleis verden ser på oss siden vi visstnok har 1/3 av verdens thoriumresurser då.. Får håpe på det beste Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Thorium kan bli vanskelig. Hvordan skal vi overtale NU? Knegg. Jeg skal flytte til fjells. I kjelleren skal jeg ha ett knøttlite thoriumpowerlant. I stuen skal det henge tre hagler, og noen rifler, så skal jeg jakte som bare faen. Jegerkurs, skal jeg aldri ta. Hvem kan stoppe meg? Sherfifen er jo i Pakistan. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Dette blir vår nye olje =) Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 SKal ikke bli nå problem om vi prioritere å bruke litt mer kronasje på oss selv enn å sende alt ut Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 for 20 år siden sa de at oljen nærmet seg slutten i dag. Nå regner de med 30 år med lønnsom produksjon. Om 30 år har de sikkert tekonologi til nye 30 år. Tar det med knusende ro. Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Når utviklingslanda får igang økonomien sin vil milliarder av mennesker farte rundt på ferie. Da vil de oppsøke kaldere strøk. Turisme redder Norge Skulle ikke Stockman(?)-feltet vare i 40 år? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Valhall feltet skulle vare noe og 20 år når det startet men skal fra nye estimater utvinnes fra i ytterligere 40 år. Så hvor lenge vi har olje kan ikke alltid sies ut i fra et enkelt estimat. Jeg vet ikke hvor nummeret 50 år kommer fra i denne tråden, kanskje trådstarter kan gi en kilde på akkurat det. Jeg finner det tvilsomt at det vil ta så kort tid å utnytte de feltene vi har, og de feltene vi kan ha i nordområdene på bare 50 år, og selv det burde være tilstrekkelig tid for verden å utvikle teknologier på flerfoldige områder for å effektivisere, eller erstatte bruk av fossile brennstoff. Innovasjon, kompetanse og teknologi vil vi fremdeles besitte etter oljen er borte, og voksende markeder rundt om i verden kan nok betale godt for varer og tjenester ut fra norge i fremtiden. Forandring betyr ikke nødvendigvis fortapelse. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Oljen har jo blitt en slags sovepute. Istedenfor å investere når man først har pengene driver staten med nedkutting av infrastruktur, sykehus og skoler mm, så hvis det fortsetter slikt kan det umulig bli bra. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Når utviklingslanda får igang økonomien sin vil milliarder av mennesker farte rundt på ferie. Da vil de oppsøke kaldere strøk. Turisme redder Norge Skulle ikke Stockman(?)-feltet vare i 40 år? Rett i noe der... Om 50 år sier ekspertene at verden vil være så preget av den globale oppvarmingen at det er for varmt i syd europa for folk der nede. folk vil flykte opp hit får å få den varmen som vi drar til syden den dag i dag for å få!... så norge kommer til å bli ett turistland uten like... høye fjell ned til fjorder på vestlandet, kritthvite strender og klart vann i nord, alt blir varmt og flott! beste turistland noen sinne omtrent + at olje vil forsette mer enn 30 år sikkert... og vi vil finne på nye resurser og måter å tjene penger på. Tross alt bare 2% av alt det går ann å finne opp som er allerede funnet opp... 98% mer ting å finne opp enn det vi har hittil... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Om ca 50 år har ikkje vi meir olje, då kommer vi til å bli ganske fattige.Kva skal vi gjøre då? Kva skal vi selge? Det som Norge vil tjene penger på etter at oljen er slutt er nettopp oljen. Veldig kort fortalt: Det som vi gjør i dag, med hjelp av oljeinntektene, er at landet bygger seg en kapitalformue, og den er stor. Pga forskjellene i verden kan vi bruke de pengene vi har til å investere i lavkostland men med god infrastruktur. Og nevner særlig Kina og India. Der vil våre penger gi grunnlag for å produsere billig, og som blir solgt både til vesten og et stadig større marked i utviklingslandene. Kapitalen gi avkastning til kapitaleierene, altså oss, som igjen vil bli brukt i tertialnæringen innenlands. Vi ser helt klart utviklingen av det allerede idag, men det vil tilta kraftig i fremtiden. Disse overnevnte landet har et stort overskudd av billig arbeidskraft slik at det er ingen grunn til å tro at dette skal ende med det første. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå