Løve Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg har vært oppe til bilteoriprøve nå, og fikk et spørsmål som jeg tror jeg fikk feil på, men som jeg mener jeg burde hatt riktig på. Spørsmålet lød noe slik som dette: Når er veggrepet best? * Minus 10'C * 0'C * Veigrepet blir bedre jo glattere det er Jeg mistenker at det "korrekte" svaret er minus 10'C, men jeg svarte 0. Dette fordi vannet ikke fryser på 0'C, men smelter. Men har jeg rett her ved å være litt firkantet ved å mene at det er mindre glatt ved 0'C enn ved minus 10'C siden det ved konstant tempratur på 0'C aldri ville blitt dannet is, og dermed ikke blitt så glatt som på minus 10'C. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg tenker ihvertfall at ved 0'C er allerede litt vann frosset, og flytende vann oppå isen gjør det ekstra glatt. Mulig jeg tar feil, men det er bare min teori. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Tror nok jeg hadde gått for -10, ja. Går man ut fra at det er vinter og veien allerede er dekt av is og/eller snø, blir det farlig glatt på nullføre. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Jepp, men det er så surt å få feil når det er et definisjonspøsmål. Sett at jeg er utrolig firkantet og teit og sier at tempraturen aldri har sunket under 0'C, da skulle jo mitt svar være korrekt siden asfalten kun er våt og kald i verste fall. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Tja, ved null grader på bakkenivå kan det fortsatt være greit kaldt lenger opp, og et mulig utfall er underkjølt regn. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Men vil jeg på en måte ha rett ved å si at det er mindre glatt ved 0'C enn ved minus 10'C? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Kan vi ikke heller vri på det, og avtale at du tester når du har fått lappen? Hjelper lite med detaljisme og kverulering, da. Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Når det er veldig kaldt er det somregel ikke spesielt glatt. Med mindre det er snakk om helt jevn is. Selv om det er -10 i lufta kan det være bar asfalt.. Idiotisk spørsmål mener jeg. Endret 7. november 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Løve Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Går det ann å klage på resultat av spørsmål på teoriprøva? Jeg har hørt om jeg kan få vite hva jeg fikk feil, men det går tydeligvis ikke. =/ Dette er jo mer et definisjonsspørsmål enn noe som har med bilkjøring å gjøre. Jeg føler meg egentlig litt lurt når jeg får et spørsmål som kan ha to riktige svar som avhenger av faktorer jeg ikke får opplyst. Endret 7. november 2007 av Løve Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Er faktisk 0° C som er riktig. Ved -10 grader så er isen eller snøen mye tørrere og blir ikke like glatt, men når den nærmer seg frysepunktet, så er den full av vann som fungerer som såpe på det glatte føret. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Ja, men oppgaven opplyser ikke om det er snø eller ikke. Så ved helt tørt vær så er jo 0'C mindre glatt enn minus 10'C. Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Er faktisk 0° C som er riktig. Ved -10 grader så er isen eller snøen mye tørrere og blir ikke like glatt, men når den nærmer seg frysepunktet, så er den full av vann som fungerer som såpe på det glatte føret. Hva om det er sol, og knusktørr asfalt det er snakk om? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Men vil jeg på en måte ha rett ved å si at det er mindre glatt ved 0'C enn ved minus 10'C? Egentlig ikke, ved 0 grader begynner fryst is (o.l) å tine, som igjen medfører vann på veibanen, som igjen medfører mindre veigrep. Heldige meg som fikk kjøre opp i slikt "vær", alltids kos å kjøre opp på stålis og verre er. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Jeg vet at vann tiner på 0'C, men hvis det ikke er is der så blir det jo ikke så glatt. Men når spørsmålet kan ha to riktige svar avhenig av andre værforhold som jeg ikke får opplyst så er det litt håpløst. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg har vært oppe til bilteoriprøve nå, og fikk et spørsmål som jeg tror jeg fikk feil på, men som jeg mener jeg burde hatt riktig på. Spørsmålet lød noe slik som dette:Når er veggrepet best? * Minus 10'C * 0'C * Veigrepet blir bedre jo glattere det er Jeg mistenker at det "korrekte" svaret er minus 10'C, men jeg svarte 0. Dette fordi vannet ikke fryser på 0'C, men smelter. Men har jeg rett her ved å være litt firkantet ved å mene at det er mindre glatt ved 0'C enn ved minus 10'C siden det ved konstant tempratur på 0'C aldri ville blitt dannet is, og dermed ikke blitt så glatt som på minus 10'C. Hvis du har tatt bilteorien så får du jo vite om du står og hvilke svar som er riktige og gale? Eller var det slik prøvetest på bilteorikurset? I såfall skjønner jeg. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Jeg har tatt bilteorien, men gikk litt skeis og strøyk med en feil for mye. Jeg tror det var pga. feil på det svaret over. Men jeg fikk aldri vite hvordan det gikk med spørsmålene, bare hvilke temaer de var innefor, blant annet en feil på kjøring på spesiellt føre. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg har tatt bilteorien, men gikk litt skeis og strøyk med en feil for mye. Jeg tror det var pga. feil på det svaret over. Men jeg fikk aldri vite hvordan det gikk med spørsmålene, bare hvilke temaer de var innefor, blant annet en feil på kjøring på spesiellt føre. Ok, når jeg tok den kunne jeg gå inn hvert individuellt svar og sjekke. Men dette er noen år siden med flere riktige alternativer og masse flere feilmuligheter Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Er faktisk 0° C som er riktig. Ved -10 grader så er isen eller snøen mye tørrere og blir ikke like glatt, men når den nærmer seg frysepunktet, så er den full av vann som fungerer som såpe på det glatte føret. Si meg, leste du spørsmålet? Når er veigrepet best? Jeg vet at vann tiner på 0'C, men hvis det ikke er is der så blir det jo ikke så glatt. Norge, 0 til -10 grader. For meg framstår det som veldig sannsynlig at vann er med i bildet, enten i fast eller rennende form. Uansett om det 'ikke er vann der', kan det fint ligge en tynn hinne av is på veien. Endret 7. november 2007 av Haraldson Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det er mye bedre føre ved -10C en ved 0C. Så enkelt er det. Det har blitt argumentert nok i massevis ovenfor, jeg bare prøver å slå spikeren i kista. Og for de som tror noe annet, prøv selv, i stedet for å uttale dere om ting dere ikke har erfaring med. Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Blir det ikke litt dumt å komme med slike påstander når de i mange tilfeller vil være direkte feil, Stikko? Nei, jeg har ikke kjørt så mange hundre tusen km, så jeg har egentlig ikke peiling eller erfaring... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå