Gå til innhold

Red Hat eller Mandrake?

huf

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke av Mandrake eller Red Hat...er nybegynner...hva er det da som passer best for meg? Skal bruke det mest i tilknytning til server på LAN men også fordi jeg vil lære meg å bruke Linux. Jeg hadde tenkt å laste ned fra linuxiso.org, det er vel en grei side?

Ps. Hva betyr i586 og PPC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke noe særlig til hvordan Mandrake er, men et argument for RedHat er at Mandrake har hatt en del økonomiske problemer i det siste. Derfor tror jeg RedHat er litt tryggere med tanke på oppdateringer o.l. i framtiden.

For oss som bor i Norge er det nok bedre å laste ned fra en norsk server. F.eks. ftp://sunsite.uio.no/pub/linux

i586 er en betegnelse på Intel Pentium kompatible prosessorer. PPC antar jeg står for Power PC, men jeg er ikke helt sikker. Hvis du har en Intel/AMD prosessor må du bruke i386 eller i586 versjonen.

PS: Hvis du skal laste ned RedHat 8 trenger du bare de tre første iso'ene. De to siste inneholder kildekoden, og den trenger du normalt ikke.

Lenke til kommentar

Hvis man synes det er noe søl å laste ned og brenne ISO image, så kan man heller kjøre en ftp innstallasjon:

Last ned floppyimage: ftp://sunsite.uio.no/linux/Mandrake/Mandr...ges/network.img

Generer en bootfloppy:

dd if=network.img of=/dev/fd0

I stedet for dd kan du bruke rawrite:

ftp://sunsite.uio.no/linux/Mandrake/Mandr.../i586/dosutils/

Boot mot disken, og start ftp-installering fra ftp://sunsite.uio.no/linux/Mandrake/Mandr...e/current/i586/

I ettertid kan man legge til flere media, slik at man enkelt kan innstallere flere pakker med urpmi kommandoen.

Jeg trur det gjøres f.eks slik:

#urpmi.addmedia contrib ftp://sunsite.uio.no/linux/Mandrake/Mandr...t/contrib/RPMS/ with synthesis.hdlist2.cz

I tillegg kan man legge til plf: http://plf.zarb.org/

Og hvis man meller seg inn som medlem, så kan man laste ned fra http://www.mandrakeclub.com/

Linuxdistributørene trenger penger for å overleve og for å støtte andre viktige prosjekter. Derfor er det fint å betale for et medlemsskap i mandrakeclub hvis man får lyst til det.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...