manet44 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Hei! Jeg har to 70w speakere som går på 12v. (bil anlegg) Jeg har lyst og lage gitarforsterker av de, noen som vet hvordan jeg kan gjøre det og hva jeg trenger? Hadde vert kjekt å sett hvordan den hadde blitt i såfall:) Mvh Nordfonn Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det er ingen forskjell mellom "høytalere som går på 12V" og slike du bruker hjemme i stua. Derimot er det en forskjell på instrument og lydreproduksjons-elementer. Ønsker du å drive forsterkeren med 12V (bilbatteri)? Isåfall bør du gå for en H-bro, hvis ikke begrenser det seg veldig hvor stor effekt du kan få ut av det. LM3886 er en flott IC som kan brukes her. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Ja, tenker på å lage en forsterker så skal gå på bilbatteri. Men sier det ikke pang visst jeg kobler 230v på 12v høytalere? Og, jeg er ikke helt idiot på elektronikk, men det du fortalte her oppe skjønte jeg ikke helt.. Endret 7. november 2007 av Nordfonn Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Du ødelegger høyttaler-elementene dine både ved å kople de til et bilbatteri (12VDC), og ved å stikke de i kontakten (230VAC). Selv om du sier at du ikke er helt blank på elektronikk, later det til at du mangler forståelse for enkelte ting sentralt for forsterkerteknikk. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Kan jeg hverken koble de til 12v eller 230v? Hva mener du? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Kan ikke stikke en høyttaler inn i stikk-kontakten i veggen. pang sier det. Du kan ikke koble rett på ett 12V bilbatteri. Pang sier det. Det du derimot kan, er å ha en FORSTERKER som går på 12V eller 230V som du derettet kobler høytalerene til. U see? nekter å tro at du har høytalere på f.eks rommet ditt som spiller musikk av å være plugget rett i veggen Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 åja:P Jeg har vell forklart meg dårlig.. Jeg vet jo selfølgelig at det er lite vits i å plugge høytalerne rett på vanlig strøm... Men, visst jeg driter i forsterker delen, og bare lager en monitor utav det? Altså høytalere koblet sammen med jack inngang? Går det? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det er klart at du kan kople sammen høytalerelementene og sette på en jack-kabel. Men de må alikevel tilkoples en effektforsterker av et eller annet slag. Du kan ikke bare kople gitaren, PC-en eller iPoden direkte til høyttalerene og få ut god lyd (litt lyd kan det hende det kommer), fordi de enhetene ikke er beregnet for å drive høytalere. Men har du en effektforsterker du kan bruke så er det jo bare å kople signalkilden din til den og utgangen til høytalerene. Lag et kabinett, så har du et lydsystem. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Ja, jeg har en LINE6 Floor Pod som er en forsterker enhet.. så den kan jeg jo bruke.. Men, kan noen vise meg hvordan dette skal koblest, og kan jeg sette en lydvolum-knapp på? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 FloorPOD har ikke innebygget effektforsterker, og kan dermed ikke koples direkte til høytalerene. Du trenger som sagt en egnet effektforsterker. En lydvolumknapp kan være et enkelt potmeter, og plasseres typisk rett før effektforsterkeren din. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 sikker på det? mener å ha lest at den har forsterkerenhet en plass... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Forsterker/kabinett-emulering ja. Det er en enhet som emulerer forsterkerens/kabinettets frekvensrespons osv, ikke en enhet som kan drive høytalere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå