Gå til innhold

Merkelig: 4gb ram - for lite?!


sanyar

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte og bygde akkurat ny pc. Den har 4GB RAM av god kvalitet.

 

Jeg kjører XP frem til Vista 64 sp1 eller 2 kommer, men jeg sikra meg en haug minne bare sånn for moro skyld.

 

Jeg vet at XP ikke utnytter alle 4GB'ene; til det trengs Vista. WinXP allokerer 3,25GB RAM ifølge system properties.

 

Det er helt greit for meg; mer enn nok.

 

Men så har jeg opplevd et par småproblemer som muligens er en liten bug fra windows sin side. Det er jo ikke laget med tanke på så mye RAM ser det ut til.

 

Problemet er at f.eks. sound recorder (du vet, den lille recorderen som følger med i windows og ligger på startmenyen under programmer\entertainment) etter å ha tatt opp noen få sekunder og når jeg trykker på stopp, gir melding om at det er for lite ledig minne. Det er jo bittelittelittebittegranne rart spør du meg :p. Men det funka bare jeg trykka på ok. Forsøkte så å slette noen tideler av et sekund på begynnelsen og på slutten av lydklippet. Den første klippingen funka, selv om den også gav melding om for lite minne. Den andre gav også en slik melding, men da gikk det ikke an å få utført slettingen.

 

In the quiet words of the virgy Mary: come again?

 

Hva i alle gjør jeg for å fikse dette da? Noen som har aning om hva dette skal forestille? Detta ligner ikke grisen.

 

På forhånd takk!

 

-Sanyar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Tenkte på å prøve det.

 

Hvordan er det med dual-kanalene da? Vil den ene av de tre gjenværende brikkene få dårligere ytelse siden den ikke får utnyttet dualkanalen, eller vil alle tre lide?

 

Jeg gikk ut i fra at Vista 32-bit kunne bruke 4GB også, men det kan den vel ikke da nei siden det er 32-bit teknologien :p

 

Takk for tilbakemeldingen!

 

Edit: niks, funka ikke. Samme problemet etter å ha tatt ut 4'er-slot brikken. Setter den tilbake igjen.

 

Har ikke problemer i spill heldigvis. Bare i sound recorder virker det som.

 

Noen andre som har peil?

Endret av sanyar
Lenke til kommentar

Det er en bug i programmet, som er kjennt. Jeg husker ikke hva som faktisk lager feilen, men du kan sikkert google det.

 

Jeg mener å huske at programmet dog fungerer helt som normalt om du bare overser feilen. Du må huske at det programmet er utrolig gammelt, og sikkert ikke har blitt oppdatert, så at det blir forvirret på et nytt system er ikke så rart i grunn. Knaksje du bør laste ned noe bedre gratisprogram for lydbehandling dersom du skal gjøre mye arbeid i det. sound reorder er tross alt utrolig begrenset i sin funksjonalitet og det finnes mange bedre alternativ.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er en bug i programmet, som er kjennt. Jeg husker ikke hva som faktisk lager feilen, men du kan sikkert google det.

 

Jeg mener å huske at programmet dog fungerer helt som normalt om du bare overser feilen. Du må huske at det programmet er utrolig gammelt, og sikkert ikke har blitt oppdatert, så at det blir forvirret på et nytt system er ikke så rart i grunn. Knaksje du bør laste ned noe bedre gratisprogram for lydbehandling dersom du skal gjøre mye arbeid i det. sound reorder er tross alt utrolig begrenset i sin funksjonalitet og det finnes mange bedre alternativ.

 

-Stigma

Sant. Men jeg har alltid digga det - enkelt å bruke, og kan klippe og lime superkjapt :). Har mange timer med arbeid på den. Men jeg kjørte det bare over på laptopen, og der funka det fett.

 

Takk for info.

 

Jeg burde vel forresten uansett kjøre memtest et døgn eller mer for å sjekke minnet... selv om det ikke har noe med programmet å gjøre, så er det jo greit å være føre var. Kan vel ta lang tid før en eventuell feil på minnet manifesterer seg i blåskjerm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...