Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linjehastighet faller ved nedlasting !

Anbefalte innlegg

Hei !

Dro på ferie i en uke, og dro ut stikkontakten for alt som har med pc å gjøre.

Nå som jeg er tilbake får jeg en snodig feil. Tar jeg en linjehastighetssjekk på hw.no dinside osv så er den på ca.10000.

Uten å laste ned noe.

Laster jeg ned noe fra uninett, eller ser på en streaming fra nett laster ned noe via utorrent så faller hastigheten til ca.2000, og av og til helt ned til 3-400 Kbit, men 9-10 kbit opp.

Nettsider er også trege med å laste inn.

Ifølge ngt så ligger lnjen min på ca 12000 Mbit opp og 1200 kbit ned. Noe som forøvrig stemmer med det som står i speedtouch web grensesnittet.

Noen som har peiling på hvorfor dette plutselig skjer. Har ikke lagt til noen ledninger, eller gjort noen konfigureringsendringer.

Hvor bra stemmer webgrensesnitet til ngt ?

Btw har prøvd å kople ned speedtouch,(bridged mode) og kople opp via min egen trådløs rotuer dlink4300. Samme problem.

Kjører nå kabel rett fra speedtouch til min pc, og kopler opp via speedtouch. Samme feil.

Har nullstilt speedtouch flere ganger, uten hell.

Overføring mellom pc'r går like raskt som før.

Noen som har noen ideer?

Info:

Windos xp pro sp2

Adsl2+ fra ngt.

Speedtocuh 516i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Laster jeg ned noe fra uninett, eller ser på en streaming fra nett laster ned noe via utorrent så faller hastigheten til ca.2000, og av og til helt ned til 3-400 Kbit, men 9-10 kbit opp.

Nettsider er også trege med å laste inn.

Vel, all logikk tilsier jo at det er helt normalt. Knuger du båndbredden din med alt dette, så vil det jo være lite igjen til hastihetsmåleren du kjører. Mener du å si at dette ikke skjedde før du reiste på ferie?

Lenke til kommentar

Du burde kanskje lese det som står på siden der..

"Ikke bruk linjen til noe annet mens testen pågår. Det vil påvirke testresultatet."

Bruker du linja til noe annet, så tar du jo av av den totale kapasiteten, og hastighetssjekken vil vise noe helt annet enn hva som er reelt.

Lenke til kommentar

Kjære deg, hastighetstestene måler bare det nettleseren får tildelt av båndbredde. Når du ikke gjør noe annet (og ingen andre PC-er heller), får du full hastighet (12 mbit). Når du laster ned andre ting får ikke nettleseren tildelt like mye båndbredde (den må vente på å få sende og motta sine pakker).

Lenke til kommentar

Jøss så mange morroklumper det var her da.

Kanskje jeg burde spesifisert litt. Det jeg mener med å laste ned fra uninett er f.eks ubuntu.iso, nedlastinghastighet er rundt 600 kbit.

Hvordan kan det slå utslag på ca. 8 MBIT lavere hastighet ??

Ja, jeg kunne laste ned mange filer samtidig før uten at linjen falt helt ned til 2-300 kbit.

Det samme skjer hvis jeg ser på webtv eller annet streaming.

Jeg er klar over at nedlasting påviker resultatet, men påvirkningen er litt vel stor. Og hvorfor faller opp hastigheten også når jeg bare laster ned ??

Lenke til kommentar

Btw gonjiman, den tråden gjaldt pakketap og at linjen FALT UT ved nedlasting av store filer, ikke at den var treg.

Fint at du brukte fritiden din til å spore opp mine tidligere innlegg, men kanskje du også skulle ha lest dem også.

Forresten var det en ALG og SIP problem på d-link routeren.

Endret av thelastshida
Lenke til kommentar
Jøss så mange morroklumper det var her da.

Kanskje jeg burde spesifisert litt. Det jeg mener med å laste ned fra uninett er f.eks ubuntu.iso, nedlastinghastighet er rundt 600 kbit.

Hvordan kan det slå utslag på ca. 8 MBIT lavere hastighet ??

Ja, jeg kunne laste ned mange filer samtidig før uten at linjen falt helt ned til 2-300 kbit.

Det samme skjer hvis jeg ser på webtv eller annet streaming.

Jeg er klar over at nedlasting påviker resultatet, men påvirkningen er litt vel stor. Og hvorfor faller opp hastigheten også når jeg bare laster ned ??

Svaret er TCP/IP , ACK, NACK, Handshake bla bla bla osv... Også er ADSL i utgangspunktet ræva pga liten uthastight.

http://www.google.com/search?client=opera&...-8&oe=utf-8

Lenke til kommentar

Den som sender noko til deg krever å få kvittering på kvar einaste pakke som vert sendt.

Neste pakke vert ikkje sendt før kvittering er motteke.

Kvitteringane vert sendt på utlinja.

Dersom utlinja er hardt belasta så kan dette gi store utslag på nedlastingshastigheita.

Men dersom du ikkje har fått virus eller endra bruksmønster i forhold til før når alt var

så meget bedre så kan det hende NGT også har litt skyld.

Endret av brukarnamn
Lenke til kommentar

Hei !

Ja, jeg kjenner til handshake delen. Men poenget er at linjen faller ut drastisk i henhold til tidligere.

Har pratet med ngt, og de fant ikke noe og kunne heller ikke forklare hvorfor.

De mistenker at speedtouch modemet har tatt kvelden da den fikk tilbake strømmen. Så de sender meg en ny en.

Siden det ikke har vært veldig mange ideer her, og det virker som om alle tenker likt, så får vente til da og håpe at det er årsaken.

Takk til alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...