Gå til innhold

Tråden om Nokia N96.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk min nå.. Ikke store forskjellen fra N95 8GB hvertfall... mere minne.. Synes skjermen er helt grei.. klar og fin... respons i menyene er foreløpig også grei, men er antydninger til litt heng og forsinkelser her... Regner med at det blir fiksa med en sw oppdatering! Ellers er det ikke så mye å si egentlig... Byggekvaliteten er vel så som så.. bakdekselet virker utrolig billig.. knirker litt og telefonen føles egentlig "billigere" enn N95 8Gb...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jupp, Nokia skal tydeligvis redde seg i siste liten - FW 12.043 er ute; gidder den første som klarer å oppdatere en norskkjøpt N96 poste her (gjerne med henrykte beskrivelser av hvor rask telefonen har blitt :) ), så vi andre ENDELIG kan bytte SIM-kort til den telefonen vi kjøpte for to måneder siden? ;) Danke sehr.

Lenke til kommentar
Hehe, er det så ille hutchin? Ser ikke at oppdateringen er klar for den norske produktkoden enda desverre... Venter i spenning dog

 

Surt; venter i spenning - vel, jeg har all respekt i verden for de jeg ser sitte og slite i latency-land med sine N96 på t-banen og andre steder - men for meg er det dessverre uaktuelt (de sitter sikkert riktignok med sikkert uoppdaterte v10-er, de fleste, dog. ;) ) Men en slags retur til Ericsson T68i skjer ikke med det fyrste.... Jeg skal ha et verktøy som virker som om at det går på strøm, og ikke på damp - som N96 v11 fremdeles virker å gjøre ;) Så da er det bare å håpe at v12 virkelig innfrir; det vil si gir en forbedring omtrent som v20 ga for N95...det er jo dét de foreløpige rapportene på nettet gir en indikasjon på at faktisk er tilfelle - så her er det med andre ord bare å håpe. ;)

 

Og, ja, det _er_ virkelig så ille. ;) N96 v11 er ubrukelig for meg.

Endret av hutchin123
Lenke til kommentar
Min N96 ble nettopp levert inn til rep for andre gang. Håper virkelig de kasserer dritten nå, og enten gir meg en ny - så jeg får bytta til N95, eller lar meg heve kjøpet - så jeg får bytta til N95.

 

Forhandleren er i alle fall forståelsesfull og serviceminded!

 

Hva er feilen; regner med at det er hardware siden du leverer den inn?

 

Tror personlig jeg skal klare å bruke (og forhåpentligvis like! - men tilgir ikke helt at de kuttet 3D-akselleratoren) N96 bare den begynner å svare sånn minimumsmessig på tastetrykkene, litt sånn i N95-stil, samt ihvertfall gir _illusjonen_ av at den har noe ala preemptiv multitasking :lol: ... Mange skriver jo at den ble tilnærmet "normal" å bruke etter v12, slik jeg har fått inntrykk av, ihvertfall. Jeg oversetter det til at de har fått luket vekk de mest ødeleggende tingene. Men sånt er vel veldig subjektivt; det er jo åpenbart noen her som klarer å bruke N96 med v11 FW også, og jeg er vel ikke akkurat i den kategorien...

Endret av hutchin123
Lenke til kommentar
Lurer på hvor lenge vi faktisk må vente på oppdateringen til norsk produktkode... :S

 

Det er visstnok mulig å endre produktkoden sin...

 

http://www.howardforums.com/showthread.php?t=1453260

http://www.howardforums.com/showthread.php?t=1453258

 

Hvordan man gjør det:

 

http://nokia.nigelcoldwell.co.uk/firmware.htm

 

:innocent:ADVARSEL - dette virker å være uautorisert hacking som bryter sikkert alt av garantier, og sjansene for å gjøre telefonen ubrukelig for all fremtid er vel sikkert mer enn til stede... :) (To "brick" the phone som det heter på fagspråket ... ;):whistle:)

 

Men for de som fikk en fortune cookie hvor det stod "you will not brick your phone by hacking the product code today" kan vel kanskje prøve HELT PÅ EGET ANSVAR, men veldig synd om du ender opp med en telefon som ikke engang Nokia vil ta hendene sine i etterpå...

 

Tror jeg chiller litt til og hører på den elendige diskanten på min N95 enda noen dager for min del (selv om det er fristende med en generisk N96)...

Endret av hutchin123
Lenke til kommentar

Min produktkode er 0573554. Den ble kjøpt via MPX eller Komplett (husker ikke), og hadde et Telenor-klistremerke på pakken (selv om den er kjøpt uten abonnement).

 

I følge http://www.howardforums.com/printthread.php?t=1438083 er relevante "generiske" koder for N96 (slik jeg har forstått til nå kommer firmware først til disse) som følger:

 

0543713: EURO 1 - Warm Titanium

0543716: EURO 2 - Warm Titanium

0543717: EURO 3 - Warm Titanium

 

I følge http://europe.nokia.com/A4577224 er 12.043 FW tilgjengelig for alle disse produktkodene... :cry: (Men mulig disse ikke får med seg norsk språk, hva vet jeg...)

 

Bare lurte på om flere enn meg har produktkode 0573554?

Endret av hutchin123
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Etter mye stillhet har jeg nå endelig fått opp min N96 med v12.043 firmware, og nå som det er blitt en telefon som er mulig å bruke, vil jeg prøve å gjøre en kort anmeldelse.

 

I det store og hele føler jeg at man har å gjøre med et "powerhouse" av en telefon, overraskende nok. Dette kan ha mye å gjøre med at med et ekstra minnekort har jeg jo nå 32GB til disposisjon. Nå kan jeg fylle opp med musikk, videopodkaster (skjermen er fremdeles litt liten til at dette er noe man gjør annet enn når man kjeder seg veeeeldig), og egenfilmede videoklipp uten å hele tiden å føle at man må planlegge.

 

Lydchip'en er fabelaktig. Mens N91 hadde en bra lydchip, fikk N95 lydchippen fra "the lowest bidder". Helt forferdelig. Men jeg har nettopp hørt gjennom endel av mine låter som er i litt høyere kvalitet med mine Etymotic ER-4 high-end ørepropper. HELT fantastisk. Ikke _antydning_ til sus eller lignende, og langt over gjennomsnittet bra (om ikke hi-fi dynamikk), men mer enn nok til å gjøre musikken hørbar med ER-4 - og det sier faktisk ikke så lite (ER-4 er så sensitive at man hører "alt" av feil; en dårlig lydchip faller umiddelbart gjennom, da man hører "alt" av hvesing, knistring og feilkonverterte sinuskurver ;) ).

 

Til vanlig bruker jeg dog et Bluetooth-headsett, BH-903, som jeg nok godt kunne ønske hadde litt mer punch i bassen. Mest for gøy, egentlig, men flott å slippe ledningen til telefonen, og å få andre på t-banen til å se ut som spørsmålstegn. Lyden er naturligvis ikke helt super i BH-903 (sammenlignet med Etymotic, naturligvis, eller også naturligvis et gjennomsnittlig Koss), men definitivt MYE bedre enn alt hva man fikk ut av en N95.

 

Mangelen på 3D-aksellerator var surt i starten, men nå har jeg gått over til å tolerere det. Underleverandørene til N-Gage klarer jo ikke å levere _ett_ eneste bra spill, uansett. (Dette er helt komisk.) Nesten ethvert spill på IPhone appstore eller Gameboy Advance har latterlig mye bedre feeling enn noen N-Gage-spill. Ikke har N96 noe som ligner en standsmessig joypad heller - nå skal jo alt være flatt som operataket, så da kan det kanskje likegodt være det samme. (Har noen prøvd Star Wars-spillet til N-Gage? En tragedie - at de i det hele tatt tør å lansere det!!!!!!) Så når IPhone eller IPod-eiere sitter der på bussen og spiller shufflepuck, poker, eller et annet spill som vitterlig _ser_ bra ut avstand, får man heller late hardt som om at man har blitt for voksen til slik. Og surfe litt på nettet i stedet.

 

Nettleseren fungerer, og er merkbart mer stabil enn den på N95 (og rendrer sider litt bedre også, IMHO). Når det er sagt, er den faktisk betraktelig _tregere_ å scrolle rundt med enn den på N95. Hvordan er dette mulig? Det er jo håp om at de kan leie inn, ihvertfall midlertidig, en av Nokias master-kodere som nå er overført til ett eller annet Skunkworks-prosjekt (som skal lage den endelige IPhone-dødaren, eller hva vet jeg) og raskt tweake opp nettleseren. Forhåpentligvis overfører de samtidig litt gode geek-vibes over til junior og "senior"-utviklerne til Nokia som nå jobber i "skammekroken" med vedlikehold av N96-firmware.

 

N97 virker jo rå. Og jeg skal _kanskje_ ha den når den lanseres. MEN det jeg lurer litt på, er størrelsen. Hvor ofte trenger jeg egentlig QWERTY-tastatur nå som T9-skillsa er i 18/93, og det engang er laptop'en man bruker til å skrive lengre ting med? N96 går fremdeles an å ha med seg på joggetur, skitur, klatring, hverdag og fest uten at man virker som en gal, hybridisk kontor-mobil-rotte-nerd. N97 virker å krysse en slags magisk grense der. Den har størrelsen/utseendet til en Nokia Communicator, evt. disse Volvo-aktige P990-ene til Ericsson. Da hjelper det faktisk ikke helt at den har widgets du kan flytte rundt på skjermen i ventemodus (selv om dette naturligvis er en god idé som jeg riktignok ikke fatter hvorfor noen for MANGE år siden har utviklet for S60). Og jeg har INGEN tro på at Nokia vil klare å få til et UI som er like smooth som IPhone uten divine intervention, evt. ved hjelp av aliens (basert på de første videoreportasjene av N97 jeg har sett til nå + min generelle erfaring med ting som er basert på S60-stakken), og selv med både aliens og høyere makter i utviklingsteamet har jeg ikke store troen på at N97 blir stabil nok til å brukes uten irritasjon før etter ca. 6 måneder, pga alt det nye i den. Men la oss håpe at jeg tar skammelig feil, for Nokias del, og alle som er ivrige nok til å stille seg i kø for å kjøpe N97 på lanseringsdagen.

 

Så, etter å sett på N96 som en stor "wanna-be"-flopp fra Nokia i lang tid uten identitet og markedspotensiale, føler jeg at den nå begynner kanskje likevel å finne sin plass. Etter et par-tre firmware-oppgraderinger til er vel UI'et forhåpentligvis "snappy". Man har i N96 _kompatibiliten_ til Nokia, og slipper alt rælet som ofte følger med LG, HTC og Samsung-telefoner. N97 er for stor og klubbete, og harry-faktoren i nesten alle miljøer utenfor tech-geek-miljøene er rett og slett for høy. IPhone er hardwaremessig for svak. Siden Apple tenker massemarked-appell på en annen måte enn high-end-telefonene til Nokia trenger å belemre seg med, er det godt mulig at Apple vil komme til å henge etter; alltid noen megapixler færre, litt mindre lagringskapasitet, litt færre standarder som støttes osv.

 

Og en vakker dag, hvis jeg tilfeldigvis besøker et land som tilbyr DVB-H sendinger gratis, får jeg kanskje teste ut mobil-TV også. Inntil da får jeg kose meg med BBC World på den integrerte internettradioen, som faktisk er et funn.

 

Mest av alt er jeg glad på vegne av alle som kjøpte N96, som nå ved å oppgradere til v12.043 faktisk har fått en telefon det går an å bruke og som på de fleste områder kan sies å gi merverdi i forhold til N95.

Endret av hutchin123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...