Gå til innhold

Hva gjør jeg galt? (uklare bilder)

Anbefalte innlegg

Jeg får uklare bilder med mitt Olympus 730 digital kamera.

Har hatt kameraet i noen få dager, og alle bilder blir veldig uklare.

Nå har jeg forsøkt det meste av instillinger, "auto", portrett, landskap, manuelt osv osv.

Men det blir uklare bilder uansett.

Noen som har noen tips?

btw: alle bilder er tatt inne, både med og uten blitz.....

:o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er tålmodighet...

Du antyder at du kanskje er nybegynner (?) og forventer resultater slik du er vant til å se bilder i ukeblader og aviser (?), men så lett er det ikke å fotografere.

At øyet forteller deg at det er 'nok lys' til å ta bilder, betyr ikke at kamera er enig med deg.

Hvis det ikke er nok belysning, må du bruke stativ, eller kanskje stille inn kamera på høyere ISO-verdi - større lysfølsomhet.

Den hyppigste årsaken til uskarphet er for lang eksponeringstid, og dermed uskarpe bilder fordi du ikke klarer å holde kamera iro.

Autofokusen er dårlig på de fleste kamera i svak belysning, bruk ei lommelykt for å hjelpe autofokusen, eller sett på mere lys når du fotograferer.

Eller bruk manuell fokus hvis kamera har muligheter for dette.

Trening og erfaring er det som skal til.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar :)

Ja.. jeg er nybegynner så det holder :)

forventer vel egentlig ikke bilder på høyde med profesjonelle, men det hadde jo vært artig å klare å ta mer en *ett* bilde som ikke er uklart.

Ett bilde jeg har tatt (av etpar hundre), er skikkelig skarpt og fint, de andre er veldig "dosne" og jeg har ikke sjangs til å vite hva jeg gjorde riktig den ene gangen :)

At problemet inne kan være/er lysforhold har jeg så smått lest meg til, så kanskje det kan være en ide å starte utendørs i dagslys?

Men... hva er det best å begynne å ta bilder av? Hva er enklest for en nybegynner å få sånn passe bra?

og hva mener du med manuell fokus? Hva heter det på engelsk?

(husk at jeg er nybegynner, og har engelsk meny på kameraet :) )

Lenke til kommentar

Takk for tips så langt, nytt spørsmål:

Det ser ut som om bildene ble bedre når jeg gikk fra høy oppløsning (2048x1536) til lavere (1024x768).

Hva kan det komme av?

("skjuler" jeg bare feilene jeg gjør når jeg ikke har maks oppløsning?)

Lenke til kommentar

Høyest oppløsning gir best kvalitet på bildene, men det er mulig å få til mindre støy i bildet med lavere oppløsning.

FUJI bruker dette på et av sine kompaktkamera for å kunne bruke ISO1600 som de er alene om på disse kamera. (korrigér meg om jeg tar feil)

Hvis du har støybegrenser (NL=Noise Limiter) på kamera ditt, bør du bruke den når belysningen er dårlig eller du bruker høy ISO-verdi.

Denne er effektiv, men bruker litt lengere tid på å lagre bildet.

Lenke til kommentar

Støyreduksjon blir automatisk satt på dersom du bruker "nattmodus". Jeg har god erfaring med å bruke nattmodus på innendørsbilder, men det krever at objektet er helt stille (blunking er uheldig) og at kameraet er helt i ro (pga lang lukkertid). Da får du mindre støy enn på automodus. Blitzen er viktig, og derfor vurderer jeg faktisk å kjøpe ekstern blitz.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt er jeg veeeeldig nybegynner, så bær over med meg på neste spørsmål :)

Når jeg tar bilder i 2048x1536, og viser det i "fullskjerm" 1024x768, så blir det ganske bra. Viser jeg det i full størrelse (2040x1536 - slik at bildet går langt utenfor skjermen), så er det ikke like skarpt.

Er dette normalt?

Ett av bildene jeg har tatt er skikkelig skarpt og fint i alle mulige visninger....

Selvportrett (kameraet rettet mot meg selv på strake armer) har en tendens til å bli bedre enn andre bilder, hva kan det komme av?

Når bildet er uklart regner jeg med det er min egen feil som ikke klarer å holde kameraet stille osv.

Jeg får vel bare prøve meg frem litt til.

Vi har forresten ett Olympus C-4000 på jobben, så imorgen tar jeg med mitt eget på jobben og tar noen bilder med begge for å sammenligne.

Håper å få ferdig noen web-sider med bilder som kan vise hva jeg prøver å si :)

Lenke til kommentar

Hvis kameraet står i full auto-funksjon skal det nesten ikke gå an å få uskarpe bilder, ihvertfall ikke utendørs i dagslys. Det er bare en ting jeg kan tenke meg som kan gi konstant uskarpe bilder og det er hvis kameraet står innstilt på macro. Da blir alt uskarpt hvis ikke du går helt inn til motivet. Kanskje derfor selvportrettene blir ok? Slå opp i brukermanualen på macro så finner du ut hvordan du slår av og på denne.

Lenke til kommentar

Jeg driver å tar massevis av bilder av alt mulig rart nå, og leker med settings osv.... men;

"nesten ikke gå ann å få uskarpe bilder" ??

Jeg får massevis med uskarpe bilder jeg... både på auto og annet, men jeg ser det litt mer med en gang nå, og tar bildet på nytt.

Ser ut som om bildene blir skarpest hvis jeg holder kameraet pinlig stille (dette må man øve mye på(?)) (Holde pusten, konsentrere seg skikkelig, osv osv?)

En annen ting som synes å hjelpe litt er å ta bilde nærme. Eventuelt litt lengre fra, og så zoome inn på det man skal ta bilde av, så det fyller så mye av bildet som mulig (?)

Hvordan er det med autozoom??

Det kan virke som at når jeg trykker utløseren halveis ned, slik at den zoomer seg ferdig, og så trykker ned "resten" så blir bildene nesten alltid uskarpe. Trykker jeg knappen helt ned med en gang (slik at den autozoomer, og så tar bildet med en gang) så blir det mye bedre, faktisk ganske bra... nesten hver gang.....

Blir det "ufokus" etter jeg har atofokusert? ved at jeg f.eks beveger meg en mm i en retning eller to? eller er det andre årsaker?

btw: takker for alle svar, det blir bedre og bedre bilder her i huset :)

Lenke til kommentar

I godt lys skal det nesten være umulig å få uskarpe bilder hvis du fokuserer riktig. Når du trykker utløserknappen halvveis ned, fokuserer du på punktet midt i søkeren. Da er det viktig å holde kameraet i denne posisjonen til du har tatt bilde. Jeg har ingen problemer med å ta bilde av et lavtflyvende F16 i 400km/t uten antydning til "fartsstriper" eller uskarphet, med et Olympus C2100. Pass på at kameraet selv velger lukkertid (automatisk), ellers blir det vanskelig. Vanlig lukkertid ute i godt lys er 1/400 - 1/1000sek. Inne kan jeg ta skarpe bilder med lukkertid helt opp i 1/20sek uten blitz.

Alle kameraer pleier å ha gode "full auto" funksjoner. Bruk den i starten. Ellers kan det jo tenkes at det er noe feil på kameraet ditt, så få noen til å sjekke for deg.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har brukt alt fra "full auto på alt" til mye manuelle instillinger. Så og si alltid samme resultat, masse "støy" på bildene.

Fikk etpar "fotoeksperter" til å titte på det i dag, og de mener det må være noe galt med kameraet.

Har sendt bilder til Olympus for vurdering, så det skal bli spennende å høre hva de synes.

Imorgen ringer jeg webshoppen hvor jeg har kjøpt kameraet, og hører hva de vil gjøre. Alternativer er vel at de gir meg omlevering (nytt kamera), eller at jeg benytter angrefristen.

Kjedelig start på digitalfotohobbyen, men slikt skjer....

:o

Lenke til kommentar

Du kan ta en liten test... still kameraet i et stativ eller på et bord og bruk selvutløseren til å ta bildet (da beveger du ikke kamera når du trykker på knappen) ...Blir bildet klart da gjør du noe feil når du tar bilde... Blir bilde uklart da og vet jeg ikke hva som er feilen....

hilsen stefan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...