Gå til innhold

Må man ha montør?


Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Må jeg ha montør? Jeg er førstegangskjøper av bredbånd, og det er en splitter ny leilighet, som det er et telefonutak på. Trenger jeg montør? Hva gjør han i så fall? Jeg har ikke fast telefon fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741

Hva gjør ev. denne montøren?

 

Jeg har snakket med 2 forskjellige personer på telenor.

 

Personen nr 1 sa jeg måtte ha montør.

Person nr 2 sa at det eneste montøren gjorde var å sjekke at alt var i orden, ordne riktige instillinger på internett boksen. Det var en 50/50% sjangs for at man virkelig trengte montøren sa han.

Lenke til kommentar

Jau. For min del, kom montøren innom og sjekka hvordan parene var kobla opp i telefonkontakta. Han satte på en sånn søker, så satte han kursen mot sentralen og koblet ferdig der. Selv om de som bodde i leiligheten/hybelen tidligere hadde hatt bredbånd, var visstnok dette "nødvendig".

 

Tror det er en sånn "føre var"-policy fra Telenor sin side. Jeg synes 600 kroner er en overkommelig pris.. i forhold til andre aktører

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Ventelo tar også 600.. Jeg lurer på om telenor sier at man må ha montør bare for å utnytte uvitenheten blant folk, hvis ikke den fyren jeg snakket med var helt blank å lata som han viste alt da:p

 

Det er nok sannsynligvis en "føre var"-policy ja.. Han sa jo at det kan virke, men det kan hende det ikke virker også. Avhengig om linja di er slik som den skal være. Rart at det ikke er noen som vet om dette. Når leiligheten er splitter ny skal jo linja være bra? Hvis ikke skal de få regning fra telenor på fiksing av linje :p

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Hvis alt er nytt så er det ikke sikkert at kabelen fra deg er tilkoblet engang.

 

Alt er nytt ja.. Er det ikke vanlig at denne kabelen er tilkoblet ved nybygg?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis det er ny bolig så er kabelen i 95% av tilfellene ikke koplet til i koplingsboksen ute i gata. Ofte ved nye bygg så er også kabelen inne i leiligheten/huset bare lagt i en kveil i et svakstrømsskap, og må koples til det interne nettet. I andre tilfeller så utelater elektrikeren bevisst å kople/sette i 1. kontakt og setter bare opp et blindlokk, da inst. inkluderer 1. kontakt.

 

Hvis det er en ekisterende bolig som det har vært linje inn til før, så må kanskje montør inn allikevel. Det er fordi koplingene ute i nettet har en "fredningstid" på 3 måneder etter oppsigelse. Hvis det er spredt bebyggelse og mye ledige trådpar, så kan koplingen ofte ordnes uten montør i over 1 år siden sist det var telefon/adsl i huset. Hvis det er dårlig med kabel så tas koplingene etter 3 måneder og blir brukt til andre som har bestilt i området. Da må i såfall montør inn og kople linjen på ny.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Hvis det er ny bolig så er kabelen i 95% av tilfellene ikke koplet til i koplingsboksen ute i gata.

...

 

Dette stemmer nok, jeg spurte megleren som sa at det må fiksese med noen kabler ute i gata.

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...