Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-122


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

STS-122 - Atlantis - Dag 13

 

Dag 13 er forberedelser til re-entry.

På romferen tester de RCS (Reaction Control Systems), det er de små rakettmotorene som brukes til å styre romfergen, samt FCS (Flight Controll Surfaces). Det er flaps, luftbrems og de andre rorene. Det er vanlig prosedyre at dette testes før retur.

 

Planen til NASA nå er å lande imorgen, enten det blir på Kenedy eller Edwards. Foreløpig ser været bra ut i Florida for begge forsøkene.

Lenke til kommentar
Nå ser det ut som at Atlantis går sidelengs der oppe i rommet.

Og rett før landinga sist gang, hadde dei haleroret først...

Greit nok at dei er vektlause og alt, men dei kan da vel rette opp skuta for det.

Romfergen plasseres ofte i en posisjon som er ideel for å minimere risikoen for å bli truffet av mikrometoritter og rom-søppel på varmesjoldet.

 

Rett før reentry har de haleroret først fordi de bruker de to OMS-motorene bak til re-entry burn. Med en gang re-entry burn er ferdig så snur de fergen i riktig retning og konfigurerer vinklen til å treffe atmosfæren.

Lenke til kommentar

STS-122 - Atlantis - Dag 14

 

Dag 14 er antakeligvis siste dag for STS-122. I dag skal de etter planen lande, og NASA har som sagt annonsert at de kommer til å prøve å ta ned romfergen både på Kennedy Space Center og på Edwards Airforce Base.

 

Været for forholdene for landing på KSC ser bra ut. De har 2 både på KSC og Edwards idag. Første forsøk på KSC vil føre til en landing klokken 15:07 norsk tid, da med en de-orbit burn klokken 13:59.

 

Her er informasjon om ruten inn for 1. forsøk på KSC:

post-22436-1203502892_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Nå ser det ut som at Atlantis går sidelengs der oppe i rommet.

Og rett før landinga sist gang, hadde dei haleroret først...

Greit nok at dei er vektlause og alt, men dei kan da vel rette opp skuta for det.

 

Som nevnt flyr romfergen stort sett i stillinger der det er minst sjanse for å bli truffet av skrot og andre ting som flyter rundt i rommet. Ved å fly opp ned beskyttes lasterommet og øvre del av romfergen for de største temperaturforskjellene. I løpet av ett omløp er fergen 45 minutter i sollys og 45 minutter i mørke. Dette gir veldig stor temperaturforskjell, men denne blir altså størst på varmeskjoldet som uansett er laget for å tåle variasjoner i temperaturen. Det ville jo også være kjedelig for astronautene med vinduene opp istedet for ned mot jorden, selv om ikke dette er avgjørende for stillingen på fergen ;)

 

Grunnen til at de i går fløy med vingen først var for å beskytte noen av styrerakettene bak på romfergen. Det er 44 styreraketter rundt på romfergen som tilsammen utgjør det såkalte Reaction Control System (RCS). 38 av disse blir kalt Primary Thrusters mens de siste 6 er såkalte Vernier Thrusters. For knapt to dager siden gikk systemet som skulle holde sistnevnte styreraketter bak på fergen varme, i stykker. Dette hadde ingen innvirkning på resten av ferden, men for å hindre mye ekstra jobb i OPF (Orbiter Processing Facility) ble fergen plassert med vingen først for å hindre at thrusterne ble for kalde. De hadde en nedre grense på 40 grader fahrenheit. Hvis temperaturen gikk under dette kunne drivstoffledningene sprekke opp og det ville ført til store mengder ekstra arbeid. Atlantis skal være klar til STS-125 som skal reparere Hubble-teleskopet i august og derfor var det viktig å sørge for minst mulig arbeid etter STS-122.

 

Atlantis er nå forresten tauet vekk fra rullebanen og er tilbake i OPF, der hun vil gjennomgå inspeksjoner og reparasjoner før STS-125. Mannskapet på STS-122 skal om få strakser holde en pressekonferanse.

Lenke til kommentar

Ja, Atlantis er nå tilbake i OPF for forberedelsene til neste oppdrag som er STS-125, serviceoppdraget til Hubble.

 

I følge siste planer skal Atlantis etter Hubble-oppdraget fly to oppdrag til opp til ISS. Atlantis skal også få SSPTS (Station to Shuttle Power Transfer System) modifikasjonene som Discovery og Endeavour har.

 

Som sagt, først STS-125 i slutten av august i år.

 

Neste romfergeoppdrag er STS-123 om rett under 3 uker. Endeavour står allerede ute på oppskytningsrampe 39A. Ny tråd er allerede i gang:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=913867

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Hehe, så det jeg og.

 

De klarte å misforså eller vri det kommentatoren sa på engelsk (At Dan Tony var med tilbake etter 120 dager på ISS?) til at alle astronautene på Atlantis hadde vært i rommet i 120 dager, for å montere den europeiske modulen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...