Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-122


Anbefalte innlegg

Blir det pressekonferanser på Nasatv i dag ? i såfall når?

Nei, er i alle fall ikke noe planlagt...

 

Hvis de finner ut at de ikke rekker å skyte opp imorgen så er det mulig de har en pressekonferanse.

 

Sjekk link til NASA TV STS-122 program i min første post! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digg tråd :)

Denne ferden er litt spesiell for meg siden jeg har møtt en av de som skal med opp, Rex J. Walheim. Jeg møtte ham da han ifjor var på Norsk Luftfartsmuseum her i Bodø iforbindelse med utstillingen "Rymden C" om ISS. Les mer her :)

 

Museet har, siden Rex spurte, fått sende med en vimpel med opp i rommet :)

 

Håper de får fikset dette nå og kan komme seg opp før det blir for sent.

Lenke til kommentar

Den er veldig spesiell for meg også siden jeg fikk intervjue Rex under Norgesbesøket og jeg har holdt kontakten i ettertid. Det var faktisk til noe så lite som en innlevering i norsk, og jeg hadde fått beskjed fra museet om at det var dårlig med tid så de kunne ikke love noe, men skulle spørre Rex om hva han ville. Fikk senere en telefon hvor de sa at Rex veldig gjerne stilte opp. Han er veldig hyggelig og veldig flink til å gi gode utfyllende på svar på så å si alle spørsmål.

 

På STS-122 er han er i tillegg til EV1, altså leder for alle tre EVA'ene, også MS2 altså Flight Engineer noe som betyr at han sitter på flight decket under både oppskyting og landing.

 

Det er nå pressekonferanse etter MMT-møtet i dag. Det var enighet om å fortsette med nedtellingen for et oppskytingsforsøk i morgen. En oppskyting forutsette 4/4 fungerende ECO-sensorer. For å mnimere drivstofforbruket har oppskytingsvinduet blitt innsnevret til 1 minutt, da ISS er helt "in-plane" over KSC så romfergen slipper å kompensere for forskjellen i baneplan. Da vil man under en normal oppskyting aldri komme i nærheten av hvor ECO-sensorene burde skifte til DRY.

 

Mission Control vil også holde et godt øye med Atlantis på veien opp. Ny instrumentering hjelper bakkemannskapene å se om hva sensoren faktisk indikerer. Hvis spenningen er lav, ca 3-5 volt, betyr det at sensorene viser en korrekt WET. Rundt 12 volt indikerer de DRY, men hvis de går over 13,5 volt tilsier det at det finnes en feil i de elektriske koblingene. Da kalles det at sensoren er "failed WET". Da vil den ikke skifte til DRY hvis drivstoffet går under sensoren. Slik kan Mission Control se om sensorene viser korrekte målinger og om systemet kan stoles på, eller om de har en feil på sensorsystemet og må ignorere eventuelle kommandoer sensorene ber om.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Blir spennende å se imorgen!

NASA TV sender live fra klokken 1200 norsk tid.

 

Nå skal det jo tilføyes at på de to andre oppdragene som hadde trøbbel med ECO-sensorer (STS-114 & STS-115) så fungerte alt som det skulle på andre forsøk.

 

Dette er en merkelig feil (og en vanskelig feil, i og med at du ikke vet hvordan den kan fremkalles). Jeg tror NASA kommer til å legge ned mye energi i å prøve å finne ut hva som er roten til denne feilen.

Lenke til kommentar

Fyllingen av den eksterne tanken er nå i gang. Første fase er såkalt "slow-fill" som etter en stund går over til "fast-fill". Det er ca 10 minutter til ECO-sensorene skal skifte til WET-indikasjon. Ca 45 minutter senere blir en serie kommandoer sendt til sensorene for å sjekke om de kan tvinges til å indikere DRY. Hvis de gjør det er de i første gang klarert. Det vil bli gjort flere tester gjennom nedtellingen for hele tiden å forsikre seg om at sensorene fungerer som bestilt.

 

Været ser lovende ut i dag med kun 20% sjanse for KSC-vær som forhindrer oppskyting. Edwards AFB ser lovende ut i forhold til en Abort Once Around, White Sands har utsikter for regn i løpet av dagen. På andre siden av Atlanteren, på de såkalte TAL-sites, hvor romfergen vil lande hvis det blir en TAL-abort (Transoceanic Abort Landing) ser Zaragoza i Spania ut til å få no regn, mens Moron i Spania kan utvikle tåke. Derimot er Istres is Frankrike i tipp topp stand for å støtte en eventuell TAL-abort under oppskytingen i dag.

Lenke til kommentar

Alle 4 sensorene skiftet til WET-indikasjon som planlagt da hydrogen-nivåene kom over nivået sensorene er på. Om en stund vil Launch Control sende en såkalt SIM DRY-command. Der vil de se om sensorene fungerer.

 

LO2 har gått over til fast-fill.

 

EDIT: LH2 har også gått over til fast-fill, og over 5% av hydrogentanken er nå fylt med drivstoff.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar
Da har vi en offisiell scrub for dagens oppskytingsforsøk. Fyllingen av tanken vil fortsette som en såkalt "tanking test". Dette er for å samle inn mer data om problemet. MMT har sannsynligvis tenkt å gå inn for enda et forsøk i morgen.

Symtombene er de sammen som under den første testen.

 

Sensoren er failed wet, som en åpen krets.

 

Under torsdagens nedtelling var det to sensorer som feilet wet, nå er det bare en.

Lenke til kommentar

Med andre ord, hadde dette skjedd på torsdag, altså en sensor som viser feil, ville nedtellingen ha fortsatt. Vanlig regel er 3/4 fungerende sensorer, men i dette tilfellet ble det snevret inn til 4/4.

 

MMT holde nå en liten diskusjon om hva den offisielle statusen er. Scruben har ikke blitt annonsert over NASA-TV, men dette er en regelrett scrub ettersom sensoren ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Da er det offisielt, per PAO. Dagens oppskytingsforsøk er avlyst og tankingen har status som en tanking test. LO2 blir nå trukket ut av tanken igjen. Man oppdaget da at LO2 ECO sensor 3, altså sensor 3 i oksygentanken og ikke hydrogentanken som har hatt trøbbel, har FAILED DRY. Dette har aldri skjedd før og teamene samler nå inn all info som er mulig å få tak i.

 

MMT sitter nå i møte og det vil bli en pressekonferanse senere i dag. Tidligste oppskyting er i morgen. Går ikk det må brenselcellene på Atlantis fylles opp med oksygen og hydrogen igjen, noe som betyr 72 timers utsettelse, altså til torsdag. Torsdag er for øyeblikket siste dag i oppskytingsvinduet, men fredag blir muligens presset inn. Grunnen er såkalt beta cutout som referer til vinkelen på sola i forhold til romfergen og stasjonen. Fredag er første dagen i denne fasen men det er så liten margin i forhold til grensen at det er mulig å legge inn et oppskytingsforsøk denne dagen.

 

Den siste muligheten er å utsette til januar, med 2. januar som en mulig dato. Det er også en sjanse for at oppskytingen blir utsatt til midten av januar.

Lenke til kommentar

Hmm.. og pokker.

Hvor lenge kan de bli om de blir skutt opp i morgen? Kan de være like lenge som opprinnelig planlagt, eller må programmet kortes ned?

 

Forresten, hvor får dere denne infoen fra? Er det direktesendte streaminger?

Endret av Mark9
Lenke til kommentar

Oppskyting i morgen vil støtte den planlagte 11+2 planen for ferden. Det vil si 11 dager i utgangspunktet med mulighet for 2 dagers forlengelse. For å opprettholde denne støtten må de utsette 72 timer hvis de avlyser i morgen for å ha fulle brenselceller til flighten.

 

Forresten var LO2 ECO #3 en simulering som Launch Control sendte uten å si ifra til bl.a. Houston. Den ble derfor merket som en feil men fungerte som planlagt.

 

Infoen kommer fra NASA SpaceFlight.com og NASA-TV

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Siste nytt er at det ikke blir noen flere forsøk i desember.

 

Ny NET (No Earlier Than) dato for STS-122 blir 2. januar 2008

 

 

Edit: Det er en Post Mission Management Team pressekonferanse på NASA TV om noen få minutter...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Dette er en uttalelse fra mannskapet av STS-122:

 

We want to thank everyone who worked so hard to get us into space this launch window. We had support teams working around the clock at KSC, JSC, and numerous sites in Europe. We were ready to fly, but understand that these types of technical challenges are part of the space program. We hope everyone gets some well-deserved rest, and we will be back to try again when the vehicle is ready to fly.

 

Videre kan det nevnes at LeRoy Cain vurderer en ny tanking test etter å ha montert instrumentering som kan lokalisere hvor det er en feil i de elektriske kretsene, en såkalt åpen krets. Han håper en ny tanking kan fremprovosere samme feil med sensoren så de kan se hva som er årsaken til problemet. Doug Lyons nevnte også muligheten for å skifte ut sensorene ute på oppskytingsrampen. Ingeniører fra Lockheed og Michoud Assembly Facility har imidlertid sagt at de foretrekker roll-back så de kan gjøre arbeidet sitt inne i VAB. Dette er ikke nødvendig for å utgøre reparasjonene så jeg regner med at eventuelle reparasjoner blir gjort med Atlantis på rampen.

Lenke til kommentar

Ukens oppdatering fra KSC:

 

 

Mission: STS-122 - 24th International Space Station Flight - Columbus Module

Vehicle: Atlantis (OV-104)

Location: Launch Pad 39A

Launch Date: Targeted for Jan. 10, 2008

Crew: Frick, Poindexter, Schlegel, Eyharts, Love, Melvin, Walheim

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

Shuttle Program managers decided Thursday to target Jan. 10, 2008, to

launch the STS-122 mission.

 

At Launch Pad 39A, preparations continue for a Dec. 18 tanking test to

troubleshoot the engine cutoff (ECO) sensors. Test wiring has been

spliced into an electrical harness in the aft main engine compartment

connected with the ECO sensor system. The attached wiring leads to

the interior of the mobile launcher platform where the time domain

reflectometry (TDR) test equipment will be located. This wiring is

being tested today. On Wednesday in the Vehicle Assembly Building,

the TDR was connected to the external tank to be used for STS-123.

This allowed a "dry" ambient temperature signature to be identified.

Friday in Kennedy Space Center's cryogenic test bed facility, TDR

instrumentation is being exposed to "wet" super-cold temperatures for

identifying the signature of a cryogenic environment and calibrating

the TDR equipment. Saturday, the TDR will be taken to the launch pad

and installed. The GO2 battery recharge was completed and the GH2

battery recharge is planned for Friday. Aft Propulsion System and

Forward Reaction Control System GHe QD leak checks and disconnects

were completed. Hard window cover installation is complete.

 

 

Som dere ser så har NASA nå endret datoen for STS-122 til 10. januar. Dette er for at bakkepersonellet skal få litt bedre sjanse til å ta ferie rundt jul og nyttår.

 

Ellers så har de nå koblet til måleutstyr til romfergen sin Point Sensor Box. Det er her de forskjellige sensorerene i tankene er koblet til. Det er nå planlagt en tanking test på tirsdag i uken som kommer. Da fyller de den eksterne tanken med hydrogen for å prøve å gjenskape problemene de så under oppskytningsforsøkene. De bruker nå spesielle instrumenter som heter time domain reflectometry (TDR) for å analysere hvor i kablene eventuelle problemer er.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering: De er nå midt i tank-testen til STS-122. De har nå fylt opp tanken med drivstoff, og LH2 ECO sensor 1 har feilet.

 

Det var litt problemer med 2 og 3 i en liten periode, men de fungerer stabilt nå.

 

NASA har nå folk der ute som tar diverse målinger for å prøve å forstå problemet bedre... Vi får høre mer om testene, og hva planene frem mot ny oppskytningsdato, 10 januar på en pressekonferanse senere i dag.

 

Edit:

07pd3633-m.jpg

Atlantis før tank-testen, med RSS-rundt seg.

 

07pd3648-m.jpg

Bilde fra inni oppskytningsrampen. Her har de utstyret for å måle hva som skjer med sensorene. TDR kalles disse instrumentene.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...