Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-122


Anbefalte innlegg

Kun 1 uke igjen til planlagt oppskyting! NASA SpaceFlight nevner at det er noen problemer med oppskytingsrampen, men at dette sannsynligvis ikke er noe som er så alvorlig at det påvirker oppskytingen. NASA har også sluppet STS-122s Press Kit, og jeg vil anbefale alle som er interessert i STS-122 og romfergen om å lese den. Her finner man tonnevis med info som er greit å vite hvis man har tenkt å følge med på ferden.

 

Press Kitet kan lastes ned her: STS-122 Press Kit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NASA sitt FRR (Flight Readiness Review) har nettopp kommet med endelig godkjenning av 6. desember.

 

De kommer til å prøve å skyte opp helt til 13. desember. Er de ikke oppe innen da så my de vente til 2. januar 2008.

 

Nøyaktig tidspunkt for oppskytningen den 6. desember er klokken: 22:31:38 (Norsk tid)

Lenke til kommentar

Begynner å nærme seg nå! :)

 

Astronautene ankommer etter planen Kennedy Space Center idag.

 

Første værvarsel for en oppskytning på torsdag ser positive ut. For øyeblikket er det 80% sjanse for at været er bra nok!

 

Edit:

 

 

07pd3520-m.jpg

Her er et bilde av astronautene som har ankommet Kennedy Space Center:

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Nå på torsdagen det blir gøy? *Gleder seg*

Torsdag klokken: 22:31:38 (Norsk tid)

 

 

Cornel: Ja, VG har overgått seg selv... Forrige oppskytning var det nesten ingen norske aviser som nevnte, kanskje fordi alt fungerte bra?

 

Edit:

 

 

07pd3526-m.jpg

Atlantis sitt lasterom har nå blitt lukket igjen, Columbus er klar for oppskytning. Dette er veldig spennende for Europeisk romfart, også for Norge siden vi også er medlem av ESA.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

T - 1 dag, 7 timer, 59 minutter og 10 sekunder i skrivende stund.

 

Alle forberedelsene går bra så langt. De er ferdig med å fylle flytende hydrogen og oksygen på romfergens interne tanker. Dette kalles PRDS (Power Reactants Distribution System), og driver romfergen sine brenselceller.

 

Været for en oppskytning imorgen er nå oppgradert til 90% sjanse for oppskytning!

 

Da er det bare å krysse fingrene å håpe at Atlantis oppfører seg pent! ;)

Lenke til kommentar

T - 22 timer, 45 minutter og 31 sekunder nå...

 

Alt ser fremdeles bra ut for en oppskytning imorgen. Ingen tekniske problemer med Atlantis, og været er fremdeles bra.

 

Om noen timer kommer de til å rotere RSS (Rotating Service Structure) bort fra romfergen. Utpå formiddagen senere idag begynner de prosessen med å fylle på den eksterne tanken med flytende hydrogen og flytende oksygen.

Lenke til kommentar

T - 9 timer, 13 minutter og 30 sekunder

 

NASA har nettopp gitt GO til å starte prosessen med å fylle den eksterne tanken med over 2 millioner liter med flytende drivstoff. Dette er drivstoff til romfergens 3 hovedmotorer (SSME) de går på flytende hydrogen og flytende oksygen.

 

Ved start genererer romfergens 3 hovedmotorer rundt 5,4 MegaNewton med kraft.

 

Til sammenligning så produserer romfergens 2 startraketter (SRB) rundt 25 MegaNewton kraft ved liftoff.

Lenke til kommentar

Da er det offisielt:

 

Oppskytningen utsatt, foreløpig 24 timer!

 

Edit:

 

 

07pd3581-m.jpg

Bilde av Atlantis på oppskytningsrampe 39A etter at nedtellingen var avbrutt, og tanken var tømt.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Mission Management Teamet har i hele dag sittet i møte for å diskutere hva som skal gjøres videre med de to ECO-sensorene som viste feil under testing tidligere i dag. Det er snakk om å bare prøve om igjen i morgen, siden dette ofte har løst problemet med ECO-sensorene tidligere, senest på STS-115. En annen mulighet er å utsette en tre-fire dager og undersøke koblingene mellom sensorene og Atlantis. En siste mulighet er å rulle tilbake til VAB og utføre grundigere testing. I så fall blir det ingen oppskyting i år.

 

ECO-sensorene er sensorer i hydrogentanken på den eksterne tanken. Disse varsler datamaskinene ombord på romfergen når drivstoffnivåene er nesten 0. De er kun et reservesystem da andre målinger brukes primært for å kalkulere drivstoffnivået. Hvis mer enn to av sensorene henger seg opp på en DRY-måling kan motorene kutte midt under oppskytingen. Hvis sensorene ikke går fra WET til DRY som planlagt kan motorene kjøres lenger enn planlagt. Da vil oksygengass komme inn i turbopumpene som vil få et turtall som sprenger motoren i filler i løpet av få øyeblikk.

 

Siste info forteller at ECO-sensor nummer 1 også viser merkelige målinger, men det er mulig at alt er på grunn av feil på ledninger. Man vet ikke hva som forårsaker disse problemene som har vært til bryderi under flere oppskytinger etter Return to Flight. STS-114 og STS-115 ble utsatt flere ganger på grunn av dette.

 

MMT skal holde en briefing senere i kveld for å informere om sine beslutninger.

Lenke til kommentar

Post-MMT møte nå:

 

NASA har bestemt seg for å ta en 48-timer scrub-turnaround. Det vil altså si at de jobber mot et oppskytningsforsøk på lørdag. Se første post for oppdatert tid.

 

Det skal være flere møter imorgen, og de har ikke bestemt seg enda. De trenger mer tid til å analysere data.

Lenke til kommentar

Det jobbes med å finne et godt grunnlag for å kunne gå videre med en oppskyting i morgen, med muligheten for kun 2 av 4 ECO-sensorer aktive. Ved en normal oppskyting brukes ikke sensorene uansett, da kuttes hovedmotorene utifra hastigheten på romfergen og ikke drivstoffnivå. Hvis man må avbryte oppskytingen og gå inn i en av abort-modusene kan sensorene komme til nytte da man ikke kan beregne drivstoffnivået på samme måte som vanlig. For at sensorene skal ha noe utslag på om motorene stopper må de være armert fra bakken. Dette skjer under enkelte forhold. Hvis de ikke blir armert og allikevel viser feil målinger vil datamaskinene ombord på romfergen ignorere varslene og fortsette som normalt. NASA kaller det for et ekstra backupsystem som i de fleste tilfeller ikke er nødvendig men gir en ekstra sikkerhet. I praksis vil det si at å fly med 2 av 4 sensorer ikke vil gi noen markant økning i risikoen for ulykker.

Lenke til kommentar

Etter et lengre møte i MMT i går ble det bestemt å satse på et oppskytingsforsøk på søndag. Dette var så bakkemannskapene i Houston kunne utivkle gode prosedyrer for å overvåke ECO-sensorene. Utover det er kravet at 4/4 sensorer fungerer i morgen. Oppskytingsvinduet er også satt til 1 minutt for å minske eventuelle pauser i nedtellingen før T-31 sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...