Gå til innhold

Støysvake kabinettvifter: 80mm, 92mm og 120mm. Hvilke?


morra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte nettopp et Lian Li 6070scand V2 kabinett.

Det hadde tre 120 mm Mist-vifter installert.

Var slett ikke fornøyd og byttet de ut med vifter fra Noctua.

Veldig mye bedre.

Disse viftene kommer i to versjoner, 800 rpm og 1200 rpm.

 

Synes derfor personlig at Mist er oppskrytt. Jeg er i allefall Noctuafan heretter.

Endret av Beetlejuice
Lenke til kommentar
Takk for svar til nå :)

Noen andre som har erfaringer fra disse (eller andre) produsenter?

 

 

Jeg har hørt mye bra om Noctua viftene i alle fall. Det virker som de generellt har veldig kvalitet på viftene sine. Jeg har selv bestilt 2x80mm NOCTUA vifter til mitt Antec SOLO kabinett. (Skal visst være meget støydempende) og er derfor viktig med støysvake men også effektive vifter. Jeg har også bestilt viftestyring, noe som gjør støy på idle til en lek=) Har forresten også bestilt en NOCTUA CPU kjøler.

 

Både 800rpm, 1200rpm og CPU vifta på 120mm har jeg bare hørt positive ting om i alle fall!

Endret av Fredrik^-
Lenke til kommentar
Kjøpte nettopp et Lian Li 6070scand V2 kabinett.

Det hadde tre 120 mm Mist-vifter installert.

Var slett ikke fornøyd og byttet de ut med vifter fra Noctua.

Veldig mye bedre.

Disse viftene kommer i to versjoner, 800 rpm og 1200 rpm.

 

Synes derfor personlig at Mist er oppskrytt. Jeg er i allefall Noctuafan heretter.

Hva er grunnen til at du ikke var fornøyd? Støy? Lite effektiv?

Lenke til kommentar
Kjøpte nettopp et Lian Li 6070scand V2 kabinett.

Det hadde tre 120 mm Mist-vifter installert.

Var slett ikke fornøyd og byttet de ut med vifter fra Noctua.

Veldig mye bedre.

Disse viftene kommer i to versjoner, 800 rpm og 1200 rpm.

 

Synes derfor personlig at Mist er oppskrytt. Jeg er i allefall Noctuafan heretter.

Hva er grunnen til at du ikke var fornøyd? Støy? Lite effektiv?

 

Har også disse Mist viftene det er snakk om. Her er støy ingen problem, men luftflyt. Jeg kan putte hånda utenfor sidedøra (hvor det er perforerte hull, og vifte innenfor) Vifta går for fult, men det finnes ikke en liten bris engang.

De blåser dårlig mener jeg. Heldigvis blir ikke PC-en min så alt for varm, så da er disse helt ok for mitt bruk

Lenke til kommentar

Da har jeg greid å funnet litt tallmateriale når detkommer til Noctua vs Mist.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=46157[/url'> ']Size 120x120x25 mm

Bearing SSO-Bearing

Blade Geometry Straight-Blade-Design

Rotational Speed (+/- 10%) 800 RPM

Rotational Speed with U.L.N.A. (+/- 10%) 500 RPM

Airflow 59 m³/h

Airflow with U.L.N.A. 34 m³/h

Acoustical Noise 8 dB(A)

Acoustical Noise with U.L.N.A. < 5* dB(A)

Input Power 0,60 W

Input Current 0,05 A

Voltage Range 6-13 V

MTBF > 150.000 h

Scope of Delivery

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...amp;mcat=15s351 ']Strømforbruk : 0,058 A

Effektforbruk : 0,7 W

Nominell spenning : 12 V

Driftsspenning : 7 - 12 V

Luftmengde : 54,4 m³/time

Turtall : 1070 o/min

Støynivå : 16,5 dB(A)

Turtallsavlesning : Ja

Lagertype : Glidelager

 

I utgangspunktet er jeg skeptisk til designet til noctua grunnet den bratte stigningen på vifteblarne som gjør at denne blir ekstremt unneffektiv om det er litt mottrykk viften må hanskes med, noe jeg ser for meg mist viften takler bedre med sine store vifteblar med litt lavere stigning.

 

Dette er da deltakerne.

tnList_637841588_1_0_Big.jpg

mistylfa120lscl_org.jpg

 

Som vi ser så yter noctua bedre selv på lavere turtall en mist på luftflyt men jeg tror dette har sin pris om man f.eks. putter denne bak et støvfilter.

dessverre finner jeg ingen tall som sier noe om mottryksegenskaper når det kommer til disse viftene.

Lenke til kommentar
Har også disse Mist viftene det er snakk om. Her er støy ingen problem, men luftflyt. Jeg kan putte hånda utenfor sidedøra (hvor det er perforerte hull, og vifte innenfor) Vifta går for fult, men det finnes ikke en liten bris engang.

De blåser dårlig mener jeg. Heldigvis blir ikke PC-en min så alt for varm, så da er disse helt ok for mitt bruk

Der må jeg si meg enig, den har ikke all verdens blåsekraft. Hadde det ikke vært for at det er tydelig at trådstarter legger vekt på støysvakhet hadde jeg ikke anbefalt den like sterkt. :)

 

Til sitt bruk i mitt kabinett gjør den likevel en utmerket jobb, da den bare er satt til å suge luft ut av kabinettet for å lede luftstrømmen riktig vei. Innblåsningen har jeg en overdrevet kraftig Papst-vifte til å ta seg av. Den blåser som et uvær, men støyer deretter, så den kan jeg forøvrig anbefale til dere som vil ha masse luft og driter i støy. ;) (Kjører den på laveste hastighet fra viftestyringa, da bråker den ikke noe særlig, og blåser likevel nok.)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...