m0g1e Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Har problemer i min slackware 12.0 og Opera 9.24 med ae,oe, aa problematikken. Kommer kun firkantede bokser opp. Finner heller ingen instilling i opera for dette.. Skrifter i firefox og Slack ellers fungerer flott! mA vaere noe med en configfil til Opera. Noen forslag? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Prøv å endre på tegnsettet/encoding under "view" i Opera, kan være at den ikke klarer å identifisere rett tegnsett. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Gjør som crowley sa. Om jeg oikke tar feil skal den stå på utf8-swedish Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Ops: var litt rask med problemstillingen: - HTML pA sidene viser fint "ae" "oe" og "aa". - Derimot kan jeg ikke skrive disse selv i inputbokser i opera (i HTML-siden og "google-search". Da fAr jeg kun frem bokser istedet for bokstavene. hm... encoding er satt til automatic, og uansett hva jeg stiller pA sA blir det ingen forskjell. Problemet mA ligge et annet sted. Tenkte A reinstallere eller slette for A sA installere pA nytt for A se om det lQste noe. Installerte Slackware 12.0 tar.gz pakken fra opera.com. SQkt etter hvordan jeg skal fA sletta den, men finner ingen dokumentasjon. Noen smA tips ? Endret 8. november 2007 av nollie Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 NB: problemet ligger i hele Slackware. Eneste unntaket er Firefox som viser æøå. lurer på om denne filen er riktig satt: /etc/profile.rd/lang.sh: # en_US is the Slackware default locale: export LANG=en_NO.UTF-8 har drevet med denne guiden en del, og det er mulig her problemet ligger et sted: How to properly set up slackware linux Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det ser feil ut. Det er vanligvis "en_US.utf8" for engelsk, og "nb_NO.utf8" for norsk (bokmål). Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Vil jeg trenge A installere de norske UTF-8 skriftene da? IfOlge guiden ser det ikke slikt ut. Regner med A kunne gjOre det fordi nb_NO.UTF-8 er finnes i systemet som standard? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Er ikke sikker på hvordan ting gjøres i Slackware, men locale og fonter osv har ikke stort med hverandre å gjøre. Det vil uansett være en fordel å ha det satt opp riktig, kan hende Opera blir forvirret siden det ikke er det. Finn ut hvilket locale du bruker med kommandoen "locale". Output hos meg er : LANG=en_US.utf8 LC_CTYPE="en_US.utf8" LC_NUMERIC="en_US.utf8" LC_TIME=nb_NO.utf8 LC_COLLATE=C LC_MONETARY="en_US.utf8" LC_MESSAGES="en_US.utf8" LC_PAPER="en_US.utf8" LC_NAME="en_US.utf8" LC_ADDRESS="en_US.utf8" LC_TELEPHONE="en_US.utf8" LC_MEASUREMENT="en_US.utf8" LC_IDENTIFICATION="en_US.utf8" LC_ALL= NB, jeg har endret locale for tidsinnstillinger manuelt, for å få 24-timersklokke. Finn ut hvilke locales som er tilgjengelige med "locale -a". Output hos meg er : C POSIX en_US.utf8 nb_NO.utf8 Om du har satt opp Slackware til å bruke et locale som ikke er tilgjengelig, må du endre dette. Pass på å skrive det nøyaktig slik output er i "locale -a". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå