Gå til innhold

Kan datavarehandlere (PSDATA, Komplett etc.) sjekke innholdet på HDD når du har PC-en inn til overhaling?

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg sende inn datamaskinen min til en sjekk hos en datavarehandler. Det jeg lurer på er om de har lov til og gå inn på hardisken og se hva jeg har der? Jeg tenker da på private dokumenter osv. Greia er at PC-en min ikke virker og de skal sjekke hvilken del som er gåen og så sette inn nye deler. Så jeg lurte på om det finnes en eller annen garanti som beskytter meg i en slik situasjon?

Siden maskinen ikke virker og jeg ikke har noen andre maskiner som denne hardisken er kompatibel med så får jeg ikke gått inn og sett hva jeg har der, derfor vet jeg ikke om det er noe jeg skulle sikkerhetskopiert eller ikke.

Burde jeg bare ta den ut og la dem sette inn en ny en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er urolig for at uvedkommede skal få tilgang til ting som ligger på HDD'en så bør du definitivt fjerne/bytte disken før du sender inn PC-en. Ingen seriøse forhandlere skal snoke i kundenes private data, men uærlige sjeler finnes overalt.

Lenke til kommentar

Kom over en relevant artikkel i agderposten. Jeg anklager deg ikke for å ha den type materiale på maskina som artikkelen omtaler, men det viser hvor sterk personvernet er.

Det du ikke kan være sikker på er at det ikke er utro tjenere som reparerer PC-er. Mener jeg har hørt om flere tilfeller der private bilder har blitt kopiert og senere publisert på nettet for lengde siden.

Lenke til kommentar
Kom over en relevant artikkel i agderposten. Jeg anklager deg ikke for å ha den type materiale på maskina som artikkelen omtaler, men det viser hvor sterk personvernet er.

Det du ikke kan være sikker på er at det ikke er utro tjenere som reparerer PC-er. Mener jeg har hørt om flere tilfeller der private bilder har blitt kopiert og senere publisert på nettet for lengde siden.

Ja det gjalt jo ganske ekstreme ting da. Det er ikke sånt jeg har på min.. :p

Lenke til kommentar

Når jeg jobbet som mobiltelefontekniker var det støtt vi fikk inn telefoner der kona til eieren lå brettet ut som et startbilde på telefonen f.eks. Det er klart at slike ting bør fjernes da telefonene må testes og ting som ligger åpen er vanskelig å unngå, men urelevante mapper og filer har man jo ingenting med.

Lenke til kommentar

En annen sak er vel at de fleste tekniske verksteder ofte formaterer harddisken som en del av feilsøkingen. Dette står oftest på en eller annen side med vilkår. Så konklusjonen bør være at hvis du har noe du vil beholde, så bør du sikkerhetskopiere det. Et eksternt harddisk-kabinett koster bare et par hundre kroner.

-C-

Lenke til kommentar

Jeg stoler generelt på denne bedriften. Jeg har kjøpt nesten alt av datautstyr hos dem. Men en vet aldri om en eller annen fyr gjør noe han ikke har lov til mens de andre ikke ser det..

De trenger da ikke hardisken min for og sjekke om resten av delene på maskinen min virker?

Lenke til kommentar
Nei de gjør ikke det. Men det kan jo rett og slett være harddisken som er problemet... Da har du jo kommet like langt hvis du får tilbake PC-en uten at de har funnet noen feil. Elektronikk-feil på harddisker kan gi mange utslag.

-C-

Jo men da vet jeg jo hva som er galt da..uten at jeg kjøper nytt hardware i blinde uten og vite hva som er ødelagt. Så sende maskinen inn skulle jeg uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...