Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installere Win XP på laptop uten cd-rom

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter her med en Acer Travelmate C110, den lille søte med ekstern cd rom (firewire). Firewire porten i PC-en er ødelagt.

Jeg skulle hatt windows inn på maskinen. Derfor tok jeg og laget image av de bootable install cdene, og extracta de inn på harddisken (ved hjelp av en annen pc) men jeg får ikke boote i fra partisjonen som inneholder cd filene, selv om cdene i utgangspunktet er bootable. Jeg kom frem til at jeg trenger en eller annen form for bootinformasjon som forteller PC-en at den skal boote filene, noen som har en ide om hvordan jeg kan løse dette problemet uten cd rom.

Jeg har harddisk ramme til 2,5"s harddisker så jeg har mulighet til å skrive hva som helst til laptopharddisken ved bruk av annen maskin. Kan også legge med at jeg ikke får maskinen til å boote fra usb devices som flash drives eller eksterne cd rommer (som går på usb)

I diskbehandling i windows på denne PC-en står jo C: partisjonen som oppstart, men jeg fant ingen mulighet for å sette opp den partisjonen på laptop disken som oppstart via diskbehandling i alle fall.

på forhånd takk!

mvh

Roar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. dette har jeg gjort med min laptop. lenge siden men. det jeg måtte gjøre var å boote på usb, hadde en ekstern disk som jeg formaterte med boot filer (ta det fra en dos oppstartdisk feks win98) og la i386 mappen som ligger på XP platen inn på disken, når jeg hadde gjort dette, bootet jeg på usb gikk inn i i386 mappen, startet setup og Wiii, dritten startet. Dette ble gjort i dos.

Er kanskje en lettere måte men det funket for meg.

Dette er kort fortalt men jeg husker jeg sleit med å få tak i de rette boot filene, og så måtte jeg starte et prog, som het speed drive eller noe sånt for at dette skulle går raskt, hvis jeg ikke hadde det så tok installasjonen hau lang tid.

Lenke til kommentar

Med GRUB (en oppstartslaster, om det er den korrekte oversettelsen for 'bootloader') skal du kunne lage en ordnig for å boote en windowsinstallasjon på harddisk. Nå husker jeg ikke hvem det var som gjorde det, ellers kunne jeg bare spurt ham. Men det er mulig det kan hjelpe deg på riktig spor.

Lenke til kommentar

Om du har image filer av dem på PC-en du ønsker å installere operativsystemet på, så skal det bare være å laste ned Daemon Tools, Alcohol 120% eller et eller annet program som kan "mounte" image filen å installere det på den måten. Gjorde dette selv når jeg skulle dual-boote XP og Vista første gang for over 1år siden, og det funket helt fint :)

Om du ikke har image filene lengre, er det bare å laste ned fra nettet og benytte deg av lisenskoden du har.

Lenke til kommentar
Er det noen av de programmene som kan kjøres fra boot og laste et OS? Da er jo det en veldig grei løsning, så sant man får installert bootloader-delen av programmet på noe annet enn primærdisken sin. Ellers ligger det en guide her trådstarte som ser ut til å være akkurat det du trenger.
Lenke til kommentar
Er det noen av de programmene som kan kjøres fra boot og laste et OS? Da er jo det en veldig grei løsning, så sant man får installert bootloader-delen av programmet på noe annet enn primærdisken sin. Ellers ligger det en guide her trådstarte som ser ut til å være akkurat det du trenger.

Åja, fikk ikke med meg det.. Da ble det fort litt verre ja.

Det er vell mulig å koble til en USB-minnepinne til en annen PC, legge inn XP-installasjonen på den, og deretter boote opp fra minnepinnen og installere?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Kan også legge med at jeg ikke får maskinen til å boote fra usb devices som flash drives eller eksterne cd rommer (som går på usb)
@RamGuy: Er nok ikke det nei.. Rart om det ikke finnes en grei guide på dette egentlig - ser for meg at det er flere som er i samme situasjon. Vil anbefale trådstarter å prøve guiden jeg linket til i forrige post, den har virket for mange, selv om den krever litt knoting.
Lenke til kommentar
Kan også legge med at jeg ikke får maskinen til å boote fra usb devices som flash drives eller eksterne cd rommer (som går på usb)
@RamGuy: Er nok ikke det nei.. Rart om det ikke finnes en grei guide på dette egentlig - ser for meg at det er flere som er i samme situasjon. Vil anbefale trådstarter å prøve guiden jeg linket til i forrige post, den har virket for mange, selv om den krever litt knoting.

Uff blir flau nå :blush:

Tror jeg bares skal holde kjeft i denne saken jeg :p

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å putte harddisken i en annen PC og starte installasjonsprosessen der. Når installasjonsprogrammet er ferdig med å kopiere filer til harddisken og rebooter selv så slår du av maskina i stedet for å la den reboote. På dette stadiet har ingen drivere blitt installert men filene er på plass og klar for installering Disken har de nødvendige boot-filene på plass. Koble harddisken ut av den andre PCen og inn i Acer Travelmate -maskina. Boot opp. Installasjonsprosessen vil fortsette som normalt og trenger ikke CDen.

Lenke til kommentar

Jeg har lest på denne linken http://www.tech-recipes.com/windows_instal...on_tips870.html og prøver den metoden siden den ikke krever noenting annet en muligheten til å kople hdd til en annen pc, noe jeg har mulighet til.

her er et lite utdrag:

format the drive to FAT32 (you can always switch it to ntfs later, with a prog such as partition magic)

- Copy I386 folder from WinXP cd onto the laptop harddrive

- put smartdrv.exe in the root directory (speeds up dos transers)

- install dos 7.10 on drive (free download, but I suggest putting your laptop harddrive in IDE 1 to be sure of it's detection on startup)

Det står put smartdrv.exe in the root directory.. jeg klarer ikke finne filen smartdrv.exe noe sted, noen som har noen ide?

mvh Roar

Lenke til kommentar
Det er en driver fra windws 98 start-disketten som skal sørge for at kopieringen av filer under installasjonen ikke går drittreigt. Jeg googlet frem denne linken: http://www.vetusware.com/download/SMARTDRV.EXE/?id=52

tusen takk

Jeg har selvfølgelig enda flere spørsmål :p

Når jeg skal installere MS-DOS på hdden, bør jeg gjøre det fra disketter eller kan jeg bare gjøre det i windows? (tenker på om den blir bootable osv. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...