Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjørte med oljepåfyllingslokket åpen

Anbefalte innlegg

De fleste motorer, om ikke alle, har vel påfyllingen på lavtrykksiden av oljesirkulasjonen. På min er det rett på kamakslingen. Olja blir sprøytet på de komponentene som trenger aktiv smøring med trykk, men renner via åpne kanaler rett ned i bunnen derfra, altså er det ingen trykk der. Det er vel ikke helt heldig om man skulle fylle på olje, og dette måtte renne ned igjennom oljepumpa for å komme ned til bunnpanna. I bunnpanna skal det normalt være undertrykk når motoren går, pga. ventilasjonsrøret til innsuget, og fordi oljepumpa må gi like mye sugekraft som blåsekraft.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, siden Freddy85 ikke har tatt min oppfordring om å forsøke å gi en forklaring på hvorfor noen skulle miste oljetrykk av å kjøre uten lokk, tror jeg trygt vi kan konkludere med at det ikke vil skje. I alle fall ikke på en motor som er i orden. Om det kan ha en slik effekt på en ekstremt slitt motor tør jeg ikke utelukke, selv om jeg ikke har helt klart for meg hvorfor i et slikt tilfelle heller...

Og vwlt, jeg har faktisk vært borti tilsvarende dette lille uhellet ditt en god del ganger, det har da bare blitt tatt motorvask, samt påfyllt olje til rett nivå. Har aldri hørt at noen av disse har fått problemer i ettertid. Det er værre med de som har glemt å feste det andre "lokket" i oljesystemet (altså tappepluggen...) Det har vært dyrkjøpte erfaringer :whistle:

jonepet Lagt til I dag, 12:09

I bunnpanna skal det normalt være undertrykk når motoren går, pga. ventilasjonsrøret til innsuget, og fordi oljepumpa må gi like mye sugekraft som blåsekraft.

Er helt ening i alt det andre du skriver, og i og for seg dette siste også, men jeg forstår ikke helt hva du mener med at undertrykk i bunnpanne har sammenheng med at oljepumpen må gi like mye sugekraft som blåsekraft?

Lenke til kommentar
Ja, siden Freddy85 ikke har tatt min oppfordring om å forsøke å gi en forklaring på hvorfor noen skulle miste oljetrykk av å kjøre uten lokk, tror jeg trygt vi kan konkludere med at det ikke vil skje. I alle fall ikke på en motor som er i orden. Om det kan ha en slik effekt på en ekstremt slitt motor tør jeg ikke utelukke, selv om jeg ikke har helt klart for meg hvorfor i et slikt tilfelle heller...

Ja, mulig jeg tok feil.

Jeg glemte olje lokket engang å da hørte jeg en merkelig lyd så jeg trudde den mistet trykket, det var på en 2,4l\170hk.

Men så lenge at olje lampa ikke lyste var nok olje trykk.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
jonepet Lagt til I dag, 12:09

I bunnpanna skal det normalt være undertrykk når motoren går, pga. ventilasjonsrøret til innsuget, og fordi oljepumpa må gi like mye sugekraft som blåsekraft.

Er helt ening i alt det andre du skriver, og i og for seg dette siste også, men jeg forstår ikke helt hva du mener med at undertrykk i bunnpanne har sammenheng med at oljepumpen må gi like mye sugekraft som blåsekraft?

Du har faktisk et poeng. Oljepumpa vil ende opp på 0 ja fordi den gir like mye kraft i begge retninger. Min feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...