Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjørte med oljepåfyllingslokket åpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ok..

da jeg sjekket nivået på morgen, dagen etter altså, var nivået på max. dvs ikke mye olje kan ha blitt borte.

men den dagen regnet det som faen, kan regnvann komme inn??

 

EDIT:

 

OK. Jeg skiftet nettopp olje på mandag, Mobil 0W-40.

Men det merkelige er at når jeg sjekket nivået dagen etterpå var den på max...

 

Det regnet mye forrigårs her i Oslo, kan regnvann ha kommet inn?

Så en boble på peilepinna når jeg sjekket, når motoren var varm, samme dagen som lokket var av..

 

Jeg får Mobil1 olje veldig billig, så jeg driter i om jeg må bytte, da kjøper jeg 4L imorra og bytter med engang.

Fikk ikke byttet oljefilteret sist heller, så kanskje jeg tar en oljeskift imorra...

hva sier dere?

Endret av vwlt
Lenke til kommentar

Vann kan jo til en viss grad sprute oppunder panseret ved kjøring i vanndammer ol, men det skal jo litt til.

Om man får noen dråper vann i oljen er heller ikke noe å bekymre seg for, da dette fordamper rimelig fort, akkurat som uungåelig kondens inni motoren ellers gjør. Det som eventuelt er noe å bekymre seg for er vel heller rusk og fremmedlegmer som kan ha funnet veien nedi påfyllingen.

Jeg hadde ikke gjort noe mer i denne saken, men mulig andre mener noe annet. :)

Lenke til kommentar

Jepp, men så lenge oljelampa ikke lyste, gikk nok dette bra. At det har kommet vann eller annen dritt er tvilsomt. Du har panseret som dekker over, og det er jo helt på toppen av motor.

 

Det at du ikke bytta filter, synes jeg er en uting. Det er den billigste helseforsikringa du kan ha på en bil. 60kr og 2 min tar det å skifte denne. BØR skiftes ved hvert oljeskift. Ingenting å spare på.

 

Så, jeg vil råde deg til å skifte filter, og da må du ut med olja igjen. Men men.

 

Husk lokket denne gangen da :tease:

Lenke til kommentar

Det går finfint og bare bytte filter hvis det har blitt glemt tidligere. Bare bytt, start opp og etterfyll olje.

Vann i olja vil bli en gul/hvit aktig gjørme som legger seg i toppdekselet. Det damper oppover. Bare se på undersiden av lokket etter en kjørertur.

 

Og kjøre uten lokket skal ikke ha stor innvirkning. Noen biler vil stoppe siden den trekker falskluft gjennom påfyllingslokket. Hvis oljelampa lyser uten lokk kan det tyde på at du har et slitt lager og et extremt veivhustrykk. Tror ikke dette skal være mulig.

Uansett kan det være sunt for noen motorer som sliter med mye gjørme i toppdekselet (kommer av småkjøring) og kjøre en tur uten lokk for og få dampa ut.

Lenke til kommentar
Nja, han mister da ikke noe oljetrykk før nivået blir så lavt at pumpen ikke får nok olje...

Hvor mye olje mistet du vwlt?

Jo, mister olje trykket.. bare prøv å skru av lokket mens motoren går så da merker du det.

Har dessverre ikke noe trykkmåler tilgjengelig til å avkrefte dette med, men da håper jeg du kan utdype hvorfor dette skjer.

Det som avgjør trykket i oljen er jo enkelt sagt klaringen mellom de trykksmurte delene, samt størrelsen (dyseåpning) på eventuelle spylerør. Dette blir ikke påvirket av lokket. En annen sak er jo at man har vevhusventilasjon som gjerne går inn i luftfilterboksen, så jeg ser ikke helt forskjellen mellom denne og et åpent lokk.

 

@Perpyro, er det så mange biler som har veivhusventilasjonen inn etter forgasser/innsprøytning? (altså ikke inn i luftfilterboksen)

Lenke til kommentar
Uansett kan det være sunt for noen motorer som sliter med mye gjørme i toppdekselet (kommer av småkjøring) og kjøre en tur uten lokk for og få dampa ut.

Som du sier kan det bli et problem ved mye småkjøring, men har man dette problemet bør man også ta en titt på filteret der slangen fra veivhus går inn i luftfilterboksen, og eller selve slagen. Er dette tettet av guffe blir man ikke kvitt dampen, og problemet kommer igjen og igjen.

Lenke til kommentar

På de fleste biler er det ikke farlig å kjøre uten lokk en liten stund. Det bruker ikke på å være noe problem at det kommmer vann eller andre ting ned i motoren, for avstanden mellom oljepåfyllingen og panseret er vanligvis ganske liten. Eventuelt vann fordamper nok svært fort. Men det er klart at hvis du kanskje har en dyr bil og i tillegg får tak i billig olje så er det jo ikke noen vits i å ta noen sjanser. Det går jo naturligvis også an å tappe ut oljen også bare fylle den på igjen hvis den ser bra ut.

Lenke til kommentar
poblemet er at du mister oljetrykket, som medfører veldig stor slitasje på motor.

 

Det har jeg mine tvil om. Mangle biler har bare et lokk som såvidt sitter dyttet nedpå. Ikke skrudd fast eller noe, jeg ble overrasket over hvor løse noen er. Og dersom det er noe skikkelig trykk der så burde jo det kreve at lokket sitter godt. Dessuten har en bekjent kjørt med peilepinnen ute, og det var bare å etterfylle olje der.

Lenke til kommentar

OK. Takk til alle for svarene.. ser ut som det ikke er noe alvorlig feil jeg har gjort.

Jeg vasket motorrommet igår, samt hele bilen. Til motorvask brukte jeg bare biltemas motorvask og lot det virke i 15 min(ikke på lakkerte flater), sprayet kun på motoren, slangene, tok og skrudde ut motordekselet og vasket den også...

Etter spylinga, sprayet jeg over med wd40 og det ser veldig bra ut nå. ikke noe oljesøl i motorrommet.

 

Motoren oppfører seg helt normalt, samt at jeg kan se litt på forbruket også, når ting ikke stemmer...

 

Ligger på under 5.8-6.0L på langkjøring i 120Km/t og 6.5L blandet kjøring....

 

Er syk så jeg gidder ikke å bytte olje nå, tar det til uka...

Lenke til kommentar
Nja, han mister da ikke noe oljetrykk før nivået blir så lavt at pumpen ikke får nok olje...

Hvor mye olje mistet du vwlt?

Jo, mister olje trykket.. bare prøv å skru av lokket mens motoren går så da merker du det.

jeg kan definitivt si at oljetrykket på min bil er likt uten lokket som med lokket. siden jeg faktisk på et tidspunkt gjorde samme som trådstarter. hadde etter fylt litt olje og glemte å skru på lokket, det spruta olje og begynte å lukte masse i bilen, kikka på oljetryksmåleren jeg har i bilen(originalt og virker) og trykket var som normalt det.

 

til opplysning var dette en mercedes 190E(w201) 2.0 med K-.jetronic insprøytning(hvis jeg husker riktig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...