Trazor Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg lurte på om noen vet hvordan eller om man kan lage en slags juletrestruktur i Excel: Man velger en verdi, A eller B vha listefunkjsonen. Velger man A, skal liste1 vises i cellen, velger man B, skal liste2 vises. Begge listene skal ha mange verdier i seg. Liste1 og liste2 blir definert på et annet ark. Jeg vet hvordan man lager lister, og kan litt VB. Tenkte på noe sånt: =IF(D4=A;liste1;liste2) Evt =IF(D4=A;liste1;IF(D4=B;liste2;feil)) Problemet ser ut til å være at jeg ikke kan navngi de to listene og få dem vist i cellen avhengig av hva som står i D4 All hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det der kommer til å bli veldig veldig stygt hvis du bare skal basere deg på "formler". Du bør sjekke ut litt om VBA/Scripting. Da blir alt mye enklere og oversiktlig. -C- Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Var nok ikke så gærnt, fikk svar hos Mr.Excel.com "Data validated lists more than 1 have two lists of which the 2nd depends on the selection from the 1st. The method is as follows: Enter in some column what follows: {"USA";"FRANCE"}[ That's, enter USA in a cell, then FRANCE in the next cell down ] Select these cells, go to the Name Box on the Formula Bar, and type COUNTRIES followed by enter. Enter in a column next to COUNTRIES: {"New York";"Pittsburgh";"Los Angeles";"Boston"} Name this range of cells USA via the Name Box as described above. Enter in a column next to USA: {"Paris";"Nice";"Toulon"} Name this range FRANCE. Just to see how this works, activate A1 in some worksheet in the same workbook; activate Data|Validation; choose 'List' for 'Allow'; enter as 'Source' the formula: =COUNTRIES click OK; activate another cell in the same worksheet, say, C1; activate Data|Validation; choose 'List' for 'Allow'; enter as 'Source' the formula: =INDIRECT(A1) click OK. Now you have two lists of which the 2nd depends on the selection from the 1st." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå