Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å samle inn MACadresser på folkehøyskole?


Vargan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, så vi prøver her. Flytt gjerne om det er nødvendig.

 

Jeg går på en folkehøyskole. Her sliter de med at elevene overbelaster nettverket med torrents, streaming og andre nedlastningsformer. Det har kommet opp et forslag om å samle inn alle MACadressene, slik at de får oversikt på hvem som gjør hva. Jeg lurer på, er det lovlig? Jeg vet de gjør det på universitet/høyskoler, men det er fordi at elevene som går det skal få bruke skolens ressurser til å studere. Gg fordi skolene som regel er oppe nesten hele døgnet og at det da er kjipt hvis du ikke finner det du trenger fordi noen ser på WebTV. Etter arbeidstid på skolen her er det ikke noe "studier" som gjelder, nei det er heller lek og moro.

 

Akkurat nå er alt av P2P sperret. I tillegg har de også blokkert spill mot server, feks world of warcraft.

Steam (Orange Box) er bare å glemme når Steam virker P2P bassert.

 

Samtiding vil jeg spørre om noen helt sikkert vet om spilling på wLAN belaster nettverket hardt.

 

 

V.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig har de lov til å si "Få MAC-adressa di, ellers får du ikke nett". De kan ikke tvinge deg til å gi deg MAC-adressa di, men de kan jo stille ultimatumet "ingen MAC-adresse, intet nett". Så det store og hele koker ned til om du synes det er så viktig å være "anonym" at du ikke vil gi den ifra deg.

 

Spilling over WLAN tar ikke mye båndbredde (som regel..). Det er vel bedre at de blokkerer det i gatewayen sin ut mot nettet, enn lokalt på hvert accesspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...