Spinor Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Hei! Jeg fikk min nye PC torsdag forrige uke, men stadig oftere får jeg BSOD. Har ikke hatt dette mer enn en eller to ganger i løpet av de fire *årene* jeg hadde min gamle pc, så det er litt skuffende. Mitt hardware er: MIST, 600W, avtagbare kabler, Rev.3 Asus P5K-E/WIFI-AP, P35, Socket-775 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Mushkin DDR2 4096MB enhanced Mem EM2-6400 4x1024MB 800MHz. (5-5-5-1) Western Digital 500GB S-ATA II 7200 R Caviar Special Edition 16MB cache Asus GeForce 8800GTX 768MB GDDR Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7170S Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit Multikortleser 3.5" USB2 sort BSOD meldingene jeg får varierer: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL PFN_LIST_CORRUPT PAGED_FAULT_IN_NONPAGED_AREA MEMORY_MANAGEMENT Har søkt på nettet på disse men finner et utall forklaringer. Grunnen til at jeg poster her er at jeg lurer på om noen kan se noe i min hardware som ikke passer sammen. Minnet er ikke på Asus sin liste for anbefalte minnebrikker, men jeg valgte dette fra NEtshop sin pc-bygger, så tenkte det var greit. Ting jeg har installert på PC-en er: -Speedfan -Coretemp -Norton antivirus -Ny nvidia driver. (Har lest at man bør la være å installere noe NVIDIA network controller (e.l.) når man installerer forceware driverene, men jeg ser ikke hvor man kan velge det? Har heller ikke dette programmet i lista over programmer i windows.) I tillegg har jeg byttet stock-kjøleren på CPU'en, men feilmeldingene kom også før jeg gjorde dette, så det burde ikke ha noe å si. Temperaturen på CPU er ca 38-48 grader ved idle-load. En annen ting som kan nevnes er at ved første oppstart fikk jeg melding om "overclocking failed - continue or reset to default" eller noe den duren. Hva kan det bety når jeg ikke har prøvd å overklokke? Jeg jobber mye, så har ikke tid til endeløs testing, så håper på litt input før jeg gjør litt intensiv testing i kveld. All hjelp er svært velkommen, det er kjedelig når noe man har gledet seg så my til ender opp med ekstraarbeid... Jaja, man kan sikkert lære noe av det og Mvh, Spinor PS: Blir sikkert nevnt at jeg bør returnere til netshop, men jeg har jo byttet cpu-vifta...gjelder garantien fortsatt da? Videre har jeg lite lyst til å levere inn PC-en over helga, så om jeg kan løse det selv med litt hjelp, hadde det vært supert. Endret 7. november 2007 av Spinor Lenke til kommentar
ArcTerjus Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Ser at du har 4 ram brikker hver på 1 gig. Tror 32bit os kanskje har noe problem med så mye ram. Ting jeg ville forsøkt er å underklokke ram og kanskje slakke timings litt. Viss ikke det funker så kanskje bare prøve med 2 gig ram. 2gig ram er vanligvis nok for de fleste program i dag. Og kanskje teste en 64 bit ubuntu hadde vert en ide også, og kjøre noen stress test programmer på det. Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg vil anbefale at trådstarter tester med programmene "Memtest86+ v1.70" og "Memtest 86 v3.3" som du finner på nett (last ned iso'en og brenne en bootbar cd). Test hver brikke hver for seg, med begge programmene. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) 32bit os har ikke problemer med 4gb. Får ikke 4gb runt 3.2gb. Memtest86+ 1.70 Kjør denne ikke gamle memtest 86(blir aldig oppdatert) Nyeste bios(har ofte fix for mange minnetyper 4gb) Endret 7. november 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 32bit os har ikke problemer med 4gb.Får ikke 4gb runt 3.2gb. Det kan dessverre skje at Vista har problemer med 4GB minne og da kan det hjelpe med en patch (dersom denne ikke allerede er blitt installert). http://support.microsoft.com/kb/929777 Memtest86+ 1.70Kjør denne ikke gamle memtest 86(blir aldig oppdatert) Memtest86 3.3 er sist oppdatert 12.01.2007. Memtest86+ 1.70 er sist oppdatert 14.01.2007. Relativt likt med andre ord. For en ekstra trygghet kan det være lurt å kjøre begge testene da det er noen variasjoner i måten de tester minnet på. Nyeste bios(har ofte fix for mange minnetyper 4gb) Yupp, er nok sikkert lurt å oppdatere bios hvis det er kommet en nyere versjon. Lenke til kommentar
Spinor Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Tusen takk for flere gode forslag! 32bit os har ikke problemer med 4gb.Får ikke 4gb runt 3.2gb. Får opp 3.25 gb minne eller noe sånt, ja. Da gleder jeg meg til å forhåpentligvis få teste litt i kveld. Det hjelper mye på motivasjonen å få litt input. Endret 7. november 2007 av Spinor Lenke til kommentar
Spinor Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Har testet minnet nå, men finner ingen feil. Jeg har en mistanke om at det var etter jeg installerte NVIDIA-driveren at det ble mye rot... I går fant jeg noen oppdateringer til Vista som virker som går på bruk av spill etc...virker som om disse omhandler nettopp mine problemer. Se link her: http://www.nvidia.com/object/windows_vista_hotfixes.html Etter disse oppdateringene har jeg i alle fall ikke fått noen bluescreens, men jeg føler meg ikke helt trygg enda . Uansett, takk for hjelpa! EDIT: Så også at i siste NVIDIA-driver hadde de lagt til bl.a. dette: "Improved compatibility for Half-Life 2: Episode 2." Jeg har spilt dette i det siste, så det kan være der problemene har starta. Men bluescreens fikk jeg også når jeg ikke spilte, så jeg vet ikke helt.... Endret 8. november 2007 av Spinor Lenke til kommentar
URGE84 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 32bit os har max 4gb minne adresseringer. Det gjelder uansett, men den tar med minnet fra skjermkortet først. Så har du et godt skjermkort med mye ram så får du mindre tilgjengelig ram Lenke til kommentar
Spinor Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 32bit os har max 4gb minne adresseringer. Det gjelder uansett, men den tar med minnet fra skjermkortet først. Så har du et godt skjermkort med mye ram så får du mindre tilgjengelig ram Ja, det stemmer, men etter det jeg har lest her på forumet, så skulle det ikke være noen problemer med å ha ekstra RAM utover det vista 32bit kan adressere. Men det kan hende de lærde strides fortsatt . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå