Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop vil ikke slå seg på (unmountable_boot_device)

Anbefalte innlegg

Etter at min stasjonære pc tok kvelden før helga (tråd her) , har nå laptopen bestemt seg for å gjøre det samme. Nesten samme problemet her, bare at her kan se noe på skjermen og det kommer opp feilmelding. Når jeg starter opp PC-en, så kommer det opp en liste over oppstartsalternativer, "sikkerhetsmodus med og uten nettverk", "sikkerhetsmodus med kommondolinjen", "siste fungerende konfigurasjon" og "start windows på vanlig måte". Samme hvilket jeg velger så vises den windows Xp logoen, deretter rebooter den, så kommer det samme vinduet opp igjen.

Problemet oppstod etter at jeg måtte skru av PC-en på en uregelementær måte etter den hang seg opp i opera.

Jeg trykker F8 i oppstarsfasen, får opp enda en liste over alternativer. Når jeg velger "deaktivering av automatisk omstart ved systemfeil" får jeg opp en blåskjerm med feilmelding: "unmountable_boot_volume". Det står at det er oppdaget et problem og windows er avsluttet for å hindre skade på maskinen.

"hvis problemet fortsetter deaktiverer eller fjerner du nylig installert maskinvare eller programvare. Deaktiver bios-minnealternativer som bufring eller skygging."

Har jeg fått virus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer som regel når operativsystemet er skadet..

Løsning.

"STOP 0x000000ED UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME"

Hvis dette er tilfellet, må du starte datamaskinen i gjenopprettingskonsollen, og deretter må du bruke kommandoen chkdsk /r til å reparere stasjonen. Når du har reparert stasjonen, må du kontrollere maskinvaren for å isolere årsaken til systemfeilen.

Bruk følgende fremgangsmåte:

1. Start datamaskinen med oppstartsdiskettene for Windows, eller med Windows-CD-ROMen hvis datamaskinen kan startes fra en CD-ROM-stasjon.

2. Når meldingen Velkommen til installasjonsprogrammet vises, trykker du R for å starte gjenopprettingsalternativet.

3. Hvis du har en maskin med dobbeltsystemoppstart eller flersystemoppstart, velger du Windows-installasjonen du vil få tilgang til, fra gjenopprettingskonsollen.

4. Skriv inn administratorpassordet når du blir bedt om det.

Obs! Hvis det ikke finnes noe administratorpassord, trykker du ENTER.

5. Skriv inn chkdsk /r i ledeteksten for stasjonen der Windows er installert, og trykk ENTER.

6. Ved ledeteksten skriver du inn exit, og deretter trykker du ENTER for å starte datamaskinen på nytt.Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du bruker gjenopprettingskonsollen til å gjenopprette Windows XP, kan du klikke artikkelnummeret nedenfor for å vise artikkelen i Microsoft Knowledge Base:

314058 (http://support.microsoft.com/kb/314058/NO/) Beskrivelse av Windows XP-gjenopprettingskonsollen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...