Gå til innhold

Dell 3007 WFP-HC - dårlige farger og reklamasjon

trulsi

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg ser at tråden hvor jeg skrev om dette ikke finnes på forumet lenger, men for å gjøre en lang historie kort så kjøpte jeg en Dell 3007 WFP-HC i januar-februar i år. Jeg hadde vært misfornøyd med fargene på den lenge da jeg i sommer fikk kjøpt meg et colorimeter (spyder 2). Skjermen hadde en gulaktig hvitfarge, og uansett hva jeg gjorde så ble jeg ikke kvitt de varme tonene jeg plagdes med nede i høyre hjørne. Med colorimeteret fant jeg grunnen. Skjermen hadde svært ujevne farger, så uansett om jeg stilte inn en temperatur jeg var fornøyd med i midten av skjermen, så ville andre deler av skjermen bli mye kaldere eller varmere (min var kald i øverste venstre hjørne, og varm langd nederste tredel av skjermen ++).

Som dere sikkert vet kan man ikke kompensere for ujevnheter mellom forskjellige områder på skjermflaten vha. vanlig fargestyring i windows. Når jeg vha. colorimeteret stilte midten av skjermen til 7600K - som er min "yndlingstemperatur" - så var temperaturforskjellen mellom forskjellige deler av skjermen på over 1000K. Uakseptabelt, mente jeg, som hadde sett Dells markedsføring av skjermen - den skulle visstnok ha svært god fargejevnhet og være godt egnet til grafisk arbeid osv. I stedet var fargene overmettede, i alle høyeste grad ubalanserte (og jo mer ubalanse det er mellom de forskjellige fargene jo mer av skjermens potensiale mister man ved software-kalibrering), hvitfargen var stygg, og fargene hadde ujevn temperatur over skjermflaten.

Jeg skrev en lang mail til Dell hvor jeg grundig dokumenterte målingene med colorimeteret, og sa at jeg reklamerte på skjermen da den ikke svarte til deres markedsføring (se pdf på http://accessories.euro.dell.com/sna/produ...&sku=91563). Jeg fikk beskjed om at det kom til å ta mellom 2 og 4 uker å få svar. Jeg aksepterte dette, og følte at jeg strakk med et stykke ved å godta 4 uker. Det kunne jo tross alt hende at jeg ikke kom noen vei med dette og heller burde selge skjermen.

Etter 5 uker uten å ha hørt noe sendte jeg en mail hvor jeg gav Dell enda en uke på å svare - klarte de ikke det ville jeg heve kjøpet. Dagen etter fikk jeg en mail hvor det stod at Dell ville gi meg pengene tilbake(altså heve kjøpet). Jeg sendte et brev hvor jeg aksepterte tilbudet om heving av kjøpet - og under en uke senere (tror jeg - har ikke datoene her) hadde Schenker fått beskjed om å hente skjermen hos meg. Halvannen uke etter de hadde hentet skjermen hos meg kom endelig pengene inn på min konto.

Jeg setter pris på at Dell kom med en løsning som fungerte for meg, selv om de brukte mer tid enn rimelig på det. Egentlig skulle jeg ønske at de hadde gitt meg en skjerm med gode farger i stedet, men å få pengene tilbake var nest beste alternativ. Nå tenker jeg å kjøpe Eizos 30" i stedet, den skulle visstnok ha innebygd korrigering for slike ujevnheter som jeg målte med colorimeteret mitt. Håper den kommer før jul!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Husker jeg deltok i diskusjonen om dette med fargetemp osv... Jeg kunne måle forskjeller på ca 900-1000k så vidt jeg husker. Men det plaget meg ikke den gangen egentlig.

Men så tok jeg nettopp en kalibrering av skjermen (Spyder 2 express) og la merke til litt sjatteringer i de hvite områdene på et litt stort filvindu. Så jeg tok liksågodt og prøvde med hvitfarge over hele skjemen (med DPB.exe - DeadPixelBuddy) og nå ser jeg tydelig at hvitfargen sjatterer mellom gulbrunaktig og blåaktig i store områder av skjermen min. Fikk også samboern til å ta en titt og hun la også tydlig merke til dette også. Virker som sjatteringene / forskjellen i farrgetemp går i lodrette "soner" på en 10-15cm brede og med noe sjattering oppe og nede også.

Så jeg tror jammen jeg skal ta kontakt med Dell jeg også. Tror du det er mulig at vi kun kan ha fått en dårlig "batch" med paneler? Eller har du (eller noen andre) hørt om flere som har problemer med denne Dell-skjermen?

Lenke til kommentar
Hei. Husker jeg deltok i diskusjonen om dette med fargetemp osv... Jeg kunne måle forskjeller på ca 900-1000k så vidt jeg husker. Men det plaget meg ikke den gangen egentlig.

Men så tok jeg nettopp en kalibrering av skjermen (Spyder 2 express) og la merke til litt sjatteringer i de hvite områdene på et litt stort filvindu. Så jeg tok liksågodt og prøvde med hvitfarge over hele skjemen (med DPB.exe - DeadPixelBuddy) og nå ser jeg tydelig at hvitfargen sjatterer mellom gulbrunaktig og blåaktig i store områder av skjermen min. Fikk også samboern til å ta en titt og hun la også tydlig merke til dette også. Virker som sjatteringene / forskjellen i farrgetemp går i lodrette "soner" på en 10-15cm brede og med noe sjattering oppe og nede også.

Så jeg tror jammen jeg skal ta kontakt med Dell jeg også. Tror du det er mulig at vi kun kan ha fått en dårlig "batch" med paneler? Eller har du (eller noen andre) hørt om flere som har problemer med denne Dell-skjermen?

Heisann!

Beklager sent svar på inlegg og PM - jeg fulgte med litt de første dagene men siden har jeg ikke sjekka:)

I alle fall - jeg sendte mail til dells support og lot dem ta det den vanlige veien. Dokumenterte som sagt målingene som var gjort godt, og viste til deres salgsdokument på skjermen for å påpeke at den ikke levde opp til markedsføringen.

Jeg antar dette er et problem med alle skjermene siden jeg ikke fikk noe annet alternativ enn pengene tilbake... I markedsføringen for Eizos nye 30" pekes det på at dette er et "kjent fenomen" på lcd-skjermer, og at de derfor har en innebygd krets i den nye skjermen sin for å rette på det.

Jeg har også målt litt på 20"eren min, og den har også ujevn fargetemp. Men ikke i like stor grad (har vel litt med størrelsen på panelet og det at den ikke har de samme tynede fargene som 3007WFP-HC), og ikke har den den samme gulaktige hvitfargen heller.

-Truls

Lenke til kommentar

Synes uansett en skjerm til 15K bør holde visse minstemål (eller 12 som jeg gav for den). Spesielt når de hevder at den skal kunne brukes til fotoredigering og pre print. Har sendt forespørsel til Dell Support uten å fått noe svar. Blir vel å purre på tlf over helgen tenker jeg...

Men jeg har strengt tatt ikke råd til å spandere på meg en Eizo 30" akkurat nå. Vil en ny 3007wfp hc duge?

Lenke til kommentar
Synes uansett en skjerm til 15K bør holde visse minstemål (eller 12 som jeg gav for den). Spesielt når de hevder at den skal kunne brukes til fotoredigering og pre print. Har sendt forespørsel til Dell Support uten å fått noe svar. Blir vel å purre på tlf over helgen tenker jeg...

Men jeg har strengt tatt ikke råd til å spandere på meg en Eizo 30" akkurat nå. Vil en ny 3007wfp hc duge?

Bare spekulasjoner, men:

Som sagt så antar jeg det er et problem med alle skjermene... Men kanskje det er litt random hvor stor ujevnhet hver enkelt skjerm har? Mulig de gir deg en erstatningsskjerm som første forsøk på å rette problemet. Og kanskje er du heldig og får en som ikke har dette problemet i like stor grad?

Men jeg kan ikke svare noe sikkert på spørsmålet ditt. Dell mente i alle fall ikke at det ville duge...

Kan hende er Samsungs skjerm et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm... En ting kan jeg si, ikke prøv å få tak i Dell på mail, ring dem! Etter å ha fått telefonkontakt med dem, har det kun tatt 4 dager og jeg har fått ny skjerm! Men jeg synes å ane samme fargefeil som den gamle. Kanskje ikke fullt så ujevnt men. Se selv (vedlagt bilde, WB er satt mot et hvitt ark).

Her er det hvitfargen som vises ved selvtest (den flasher R-G-B-sort-hvit hvis den ikke får signal). Skjermen er såpass stor at det og ta bilde av den uten at den mørkner i kantene ikke er så lett, men den skal gråne, og ikke blåne, hvis jeg ikke tar feil?

post-52743-1197540834_thumb.jpg

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...