brage_sk Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Hei.. Jeg mottok for noen dager min hp 8510p. Jeg ser at det er 84 prossesorer som driver å surrer i bakgrunnen.. er det noen mulighet å få de vekk.. F.eks clean install.. Hvordan får jeg gjort det.. Jeg fikk ingen CD, alt skulle vist være på datamaskinen.. Hva skal jeg i tilfellet brenne ut? Takk på forhånd Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg vil anbefale deg å reformatere hele datamaskinen, for forhåndsinstallerte operativsystemer er proppa full av tull som gjør at datamaskinen yter dårligere. Normalt sett så vil du få med OperativsystemCD så det vil da ikke bli noe problem å formatere. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg vil anbefale deg å reformatere hele datamaskinen, for forhåndsinstallerte operativsystemer er proppa full av tull som gjør at datamaskinen yter dårligere. Normalt sett så vil du få med OperativsystemCD så det vil da ikke bli noe problem å formatere. Han skriver jo at han ikke fikk med CD. Trådstarter: Vanligvis er det i slike tilfeller et program som følger med som du kan lage cd'ene med. Sjekk om det følger med. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det føler ikke med slike CD'er hos HP for tiden. Jeg har en Pavilion DV6184 med mulighet til å brenne ut recovery-CD'er, men hvordan gjør man det når Windows MÅ installeres på nytt? Det problemet har jeg nå. Får ikke startet Windows engang, uansett hva jeg gjør. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 alle nyere HP-modeller blir ikke levert med noen som helst CD, men en instruks om hvordan man lager seg en slik. En bruker HP Recovery Manager (?) eller noe slikt og velger hva en vil lage recovery av, også kan en velge å brenne ut på CD eller DVD. Gjorde dette for søstra mi med hennes 8510p, etter å ha avinstallert Norton og slike ting. Benytter også HP på jobb, og fikk anbefalt av leverandør (IT Partner Møre) å lage en recovery dersom en kjøper en HP-bærbar privat, ellers har man ingen mulighet for å reinstallere PC-en når den annledning kommer senere, på en lovlig måte. Vi bruke da ghost (snart MSSCM 07) og VLK så vi lager ikke recovery, da. Det du kan gjøre, er å skaffe deg en OEM-plate av Windows XP, og installere fra scratch. Med en OEM-CD får du da brukt OEM-produktnøkkelen som står under PC-en. Husk å ta vare på SWSetup-mappa som liggerp å C:\, da slipper du å laste ned alle drivere og slikt i etterkant. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Ja, det heter HP Backup and Recovery, og du skal minst fire ganger få opp spørsmål på skjermen om du ønsker å lage gjenopprettings-CD-er. Dette kan være lurt å gjøre i alle tilfeller, så har du det. Du kan velge mellom å brenne ut på cd, dvd, eller å kopiere ut iso-filer. Med det sagt - jeg tror ikke nødvendigvis du klarer å kvitte deg med så mange prosessER ved å reinstallere, og jeg skjønner ikke helt vitsen med det heller. Det blir litt som å si at maskinen har desidert minst minneforbruk om du ikke skrur den på Tror heller jeg ville forsøkt å nøste opp i de forskjellige prosessene som kjører og sett hvilke det gikk an å fjerne/stoppe. Til sammenlikning kjører jeg Vista Business på en HP nc8230 - såkalt clean install, og har bortimot 80 prosesser i gang her og. Men det omfatter jo ting som antivirus, adobe reader osv osv. EDIT: Og når det gjelder om preinstallerte maskiner er fulle av "tull" - jo, selvfølgelig er drivere og støtteprogrammer installert, men det er jo ikke noe problem å avinstallere f.eks driver for smartkortleser og fingeravtrykksscanner hvis man ikke ønsker å bruke dette. Det er ofte like vanskelig å tune inn PC-en til å gå optimalt hvis man starter med basic vista-oppsett og skal begynne å finne drivere o.l. etterpå. Endret 7. november 2007 av dsgf Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg vil anbefale deg å reformatere hele datamaskinen, for forhåndsinstallerte operativsystemer er proppa full av tull som gjør at datamaskinen yter dårligere. Normalt sett så vil du få med OperativsystemCD så det vil da ikke bli noe problem å formatere. Han skriver jo at han ikke fikk med CD. Trådstarter: Vanligvis er det i slike tilfeller et program som følger med som du kan lage cd'ene med. Sjekk om det følger med. Det spiller da ingen rolle om han fikk med CD eller ikke? Det jeg skulle frem til at det er anbefalt å reinstallere hele systemet fordi forhåndsinstallerte operativsystemer som følger med datamaskiner inneholder så mye rart at det får systemet til å yte dårligere. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg vil anbefale deg å reformatere hele datamaskinen, for forhåndsinstallerte operativsystemer er proppa full av tull som gjør at datamaskinen yter dårligere. Normalt sett så vil du få med OperativsystemCD så det vil da ikke bli noe problem å formatere. Han skriver jo at han ikke fikk med CD. Trådstarter: Vanligvis er det i slike tilfeller et program som følger med som du kan lage cd'ene med. Sjekk om det følger med. Det spiller da ingen rolle om han fikk med CD eller ikke? Det jeg skulle frem til at det er anbefalt å reinstallere hele systemet fordi forhåndsinstallerte operativsystemer som følger med datamaskiner inneholder så mye rart at det får systemet til å yte dårligere. Han skriver jo at han vil ta en clean install, det innebærer jo nettopp å reformattere. Problemet hans var at han ikke har noen CD. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Siden det er en Business PC kan du ringe HP og be om plater. Så sender de gratis til deg. Gjennopprettingsplatene som genereres synes jeg er dårlige. Jeg fikk ingen valg om partisjonering og alt kom på en stor partisjon. Endret 7. november 2007 av Spinner109 Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Hei Takk for alle gode svar.. Jeg var på skolen så jeg fikk ikke svart så kjapt. Hmm.. som sagt mitt problem er at jeg ikke har en CD, Jeg vil gjerne klare å brenne det, men jeg vet ikke hvordan jeg skal brenne den ut og hvor jeg finner denne "Filen" Er det sikkert at det funker osv? Hvor mange prosessorer kan jeg håpe på at jeg blir kvitt med en reformatering av PC-en.. Vil den bli 1Mhz raskere eller er det ganske mye å hente.. Jeg spiller litt spill på den osv, merker jeg noen forskjell hadde vært supert. Angående drivere til skjermkortet HD 2600, er de nyeste pre-installed eller kan jeg finne nyere =) Takk igjen for raske svar og takker igjen på forhånd Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Når jeg ser etter på HP backup and recovery manager så står det at det blir fabrikk instillinger. Det vil vell si at disken blir stappet med alt bloatwaret som var på PC-en da jeg fikk den. Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg er også ute etter å få fjerne alt i Vista jeg ikke har bruk for, har en Asus G1S og det fulgte kun med en recovery cd.. Har vista ultimate, hvordan skal jeg gå frem for å formatere på nytt? Lenke til kommentar
Noburu Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 til deg siste.. i BIOS må du velge Boot from CD Lenke til kommentar
Dobbel 0 Bobby Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 altså...å brenne ut en recovery cd vil ikke fjerne allt preinnstallert software....for en clean innstall av vista trenger man en helt vanlig vista plate, ikke en som heter hp vista, acer vista, toshiba vista el. lån en vista plate fra hvem som helst, innstaller den version av vista som fulgte med din maskin. når vista skal aktiviseres, velger du å ringe microsoft...forklar dem hele hopprennet og gi dem cdkeyen under PC-en....dette funker hver gang...funka med xp åsså... Lenke til kommentar
brage_sk Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Takk.. Men tingen er at jeg har windows business, ingen jeg kjenner har det... Har jeg et lite problem? Lenke til kommentar
Dobbel 0 Bobby Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 vet ikke...ligger ikke det også på orginal DVD-en? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det er dessverre nesten ingen som leverer med media lenger. Men i tillegg til å brenne ut recovery CD-er, har de fleste et område der oppsett (programvare, drivere etc finnes). Området er skjult, som oftest på noen GB, og kan ofte fremskaffes ved hjelp av å trykke på en bestemt tast ved oppstart. Så har du ikke slettet dette området og produsenten bruker et slikt område bør man være reddet. Et stort problem er at disse er satt opp på en måte som gjør at det er vanskelig å lage et reint installasjonsmedie av dette. Men på følgende link fant jeg en mulighet. Mulig også at man kan klare det ved hjelp av vLite. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det trådstarter spør om er jo i praksis umulig. Og å "telle prosesser" er da ikke noen garanti for om ett system er "kjapt" eller "full av søppel". Skal du ha en "clean" install må du ha en "normal" (ikke OEM/tilpasset install-partisjon/media) CD/DVD for det OS'et du vil installere. Og btw: Det er da fullt mulig å avinstallere "søppel"..noe jeg gjør hver gang jeg har fått meg en "OEM-PC" fra HP, DELL,..etc. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Dessuten - hvis PC-en oppleves som treig og trådstarter gjerne skulle hatt litt mere juice ut av den er Vista et blindspor uansett. Nedgrader til XP, så vil du virkelig merke forskjellen. Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Etter min erfaring har HPs business-serie-notebooks veldig lite bloatware installert. Ikke i tillegg til bloaten Vista har i alle fall.. Og, som dsgf sier, bytt til XP (eller Linux) om du virkelig vil merke forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå