Gå til innhold

Kjøp av ny ergonomisk mus / tastatur

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å kjøpe meg ny pc, bruker den kjapt 8 timer om dagen og lurte derfor på hva som er av ergonomiske muser og tastatur? Søkte litt på komplett, men der var utvalget relativt dårlig. Er det noen som har peiling på dette emnet?

Endret av software
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peiling har jeg vel strengt talt ikke, men jeg driver og myser på temaet selv for tiden. Og for å prøve å holde musesyke o.l unna har jeg kommet frem til at jeg skal ha et oppsett på jobben (jeg jobber som programmerer) som skal bestå av et tastatur med lav profil, håndleddsstøtte og såklart så gode knapper som mulig. Jeg skal og ha to muser, en til venstre og en til høyre, slik at jeg kan avlaste høyre armen når denne har jobbet lenge. Samtidig får jeg øvd opp bedre koordinasjon i venstre arm - jeej. Jeg velger å ikke bruke rene ergonomiske produkter da jeg har inntrykk av at disse reduserer effektiviteten en del, med tanke på presisjon og hastighet på musepeker. Føler og at disse er mer beregnet for folk som allerede har musesyke o.l. men dette er bare synsing fra min side.

Oppsettet begynner å bli klart, og det blir sannsynligvis det her:

Tastatur - Saitek Eclipse II

Dette tastaturet er et av få tastatur jeg finner med håndleddsstøtte (variabel tilogmed i dette tilfellet :thumbup:) og ser behagelig ut å skrive på. Jeg skal lese flere brukeromtaler før jeg bestemmer meg, men dette er en foreløpig favoritt.

Andre jeg har i tankene er: Saitek Eclipse og Razer Tarantula.

Mus (høyre) - Logitech MX518

Denne er til høyrehånd og hovedmus. Jeg har denne allerede på jobb og en MX500 hjemme, og disse synes jeg det fungerer bra å jobbe med over lengre tid.

Mus (venstre) - Razer Copperhead

En symmetrisk mus er det jeg har funnet som det beste alternativet for venstre hånds bruk, fremfor de sjeldne venstrehåndsmusene (jeg har ihvertfall ikke funnet noen verdige venstrehåndsmuser enda).

Men det er såklart ikke lett å vite hva som er ideelt for meg utifra lesing på internett. Ikke vet jeg om mange butikker som har mus/tastatur liggende fremme så man ihvertfall får kjent de i hendene. Jeg skal ikke ha musesyke, så da får jeg heller kjøpe nye tastaturer og muser hvis jeg kjøper noe som ikke fungerer for meg. Variasjon er uansett alltid bra..

Lenke til kommentar

Interessant løsning slugger. Er vel litt enig med deg, har kjøpt meg en sånn musematte med håndledd støtte, men er ikke blitt helt vant med den enda. Den greia med en mus for venstre hånden også var litt morsom, programmerer ikke selv men er relativt aktiv bruker av pc, så jeg tror jeg skal prøve det også :)

Lenke til kommentar
Tastatur bør kjøpes etter kvalitet og komfort. Håndleddsstøtte kan kjøpes separat så dette bør ikke være avgjørende.

Nå vet jeg bare om separate håndleddsstøtter man legger inntil, og ikke får festet på noe slags vis til tastaturet. Det fungerer mindre bra for min del da jeg liker å variere mye i arbeidsstilling. Og da blir det et irriterende element å hele tiden måtte flytte håndleddsstøtten etter fordi den ikke sitter fast. De jeg har prøvd har og vært unaturlig høye og for myke, så jeg har ikke noe bra forhold til den løsningen.

Har du en løsning du er godt fornøyd med?

Interessant løsning slugger. Er vel litt enig med deg, har kjøpt meg en sånn musematte med håndledd støtte, men er ikke blitt helt vant med den enda. Den greia med en mus for venstre hånden også var litt morsom, programmerer ikke selv men er relativt aktiv bruker av pc, så jeg tror jeg skal prøve det også :)

Hva synes du om musematte med håndleddsstøtte?

Jeg synes gjerne det begrenser meg for mye, da den tvinger meg til å ha hånda på et sted, istedet for at jeg kan bruke hele armen til å flytte musa. Er faktisk usikker på om det er så spesielt gunstig og sett fra et ergonomisk synspunkt, det å bevege musen "kun" med selve hånda og ikke hele armen..

Da er tastatur og mus bestilt :thumbup: Jeg fikk jobben til å sponse det etter en gjennomgang av arbeidssituasjonen min med en fysioterapeut. Det var igrunn bare flaks at han kom nå (han er innom 2 ganger i året), så da slapp jeg å kjøpe det for egen regning.

Lenke til kommentar

Sluggr: Logitech MX610 for venstrehendte er god. :)

Flott at arbeidsgiver betaler for dette, forresten. Tyder på at de tar arbeiderne seriøst. På mandagen skal vi få besøk (på jobben) av en fysioterapeut for å fortelle om forebygging og lindring av musesyke.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Sluggr, helt enig med deg. Den musematten har absolutt sine begrensninger. Regnet med at det var en tilvenningsperiode men mitt inntrykk er som ditt. Tror nesten jeg må spørre en fysioterapeut om det er noe poeng i å bruke den eller ikke. Jeg kjøpte meg også en sånn matte for tastaturet, den bruker jeg til å ha albuen på når jeg bruker musen :)

Jeg har tenkt å teste en sånn mus med kule på, slik at du ikke beveger håndlettet men kun kulen når du skal flytte på "pekeren". Tror den er bedre sånn ergonomisk sett. Jeg er ikke noe plaget av musesyke så dette var bare for å være litt føre var.

Lenke til kommentar

Kan anbefale Logitech Wave. En slags mellomting mellom delte tastatur og vanlige tastatur med U-form (slik som en del Acer bærbare) og høyere taster på midten. Integrert håndleddstøtte som er passe polstret men ikke overdrevent myk slik de fleste separate håndleddstøtter er.

Har ikke hatt mitt mer enn 2 dager, men førsteinntrykket er at det er meget behagelig.

Hva synes du om musematte med håndleddsstøtte?

Jeg synes gjerne det begrenser meg for mye, da den tvinger meg til å ha hånda på et sted, istedet for at jeg kan bruke hele armen til å flytte musa. Er faktisk usikker på om det er så spesielt gunstig og sett fra et ergonomisk synspunkt, det å bevege musen "kun" med selve hånda og ikke hele armen..

Håndleddstøtte til mus er vel bedre egnet til såkalte "fingermus", altså litt mindre mus (hakket mindre enn feks Logitech mx518) som man styrer kun med fingrene og ikke hele hånda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...