Gå til innhold

Kjøp av ny ergonomisk mus / tastatur

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å kjøpe meg ny pc, bruker den kjapt 8 timer om dagen og lurte derfor på hva som er av ergonomiske muser og tastatur? Søkte litt på komplett, men der var utvalget relativt dårlig. Er det noen som har peiling på dette emnet?

Endret av software
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peiling har jeg vel strengt talt ikke, men jeg driver og myser på temaet selv for tiden. Og for å prøve å holde musesyke o.l unna har jeg kommet frem til at jeg skal ha et oppsett på jobben (jeg jobber som programmerer) som skal bestå av et tastatur med lav profil, håndleddsstøtte og såklart så gode knapper som mulig. Jeg skal og ha to muser, en til venstre og en til høyre, slik at jeg kan avlaste høyre armen når denne har jobbet lenge. Samtidig får jeg øvd opp bedre koordinasjon i venstre arm - jeej. Jeg velger å ikke bruke rene ergonomiske produkter da jeg har inntrykk av at disse reduserer effektiviteten en del, med tanke på presisjon og hastighet på musepeker. Føler og at disse er mer beregnet for folk som allerede har musesyke o.l. men dette er bare synsing fra min side.

Oppsettet begynner å bli klart, og det blir sannsynligvis det her:

Tastatur - Saitek Eclipse II

Dette tastaturet er et av få tastatur jeg finner med håndleddsstøtte (variabel tilogmed i dette tilfellet :thumbup:) og ser behagelig ut å skrive på. Jeg skal lese flere brukeromtaler før jeg bestemmer meg, men dette er en foreløpig favoritt.

Andre jeg har i tankene er: Saitek Eclipse og Razer Tarantula.

Mus (høyre) - Logitech MX518

Denne er til høyrehånd og hovedmus. Jeg har denne allerede på jobb og en MX500 hjemme, og disse synes jeg det fungerer bra å jobbe med over lengre tid.

Mus (venstre) - Razer Copperhead

En symmetrisk mus er det jeg har funnet som det beste alternativet for venstre hånds bruk, fremfor de sjeldne venstrehåndsmusene (jeg har ihvertfall ikke funnet noen verdige venstrehåndsmuser enda).