Gå til innhold

Objektiv til Olympus e-500

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enkelt svar; ja.

Hvor mye penger har du tenkt / kan du bruke på dette og hva har du fra før?

Kan være greit å vite det før jeg anbefaler 90-250mm f/2,8 .... ... til 41.350kr...

kan ikke så veldig mye om dette, men får jeg et bra til 2000-6000kroner?

Lenke til kommentar

Jepp, det gjør du!

(oppgir fokallengde i tilsvarende 35mm format)

80-300mm f/3,5-4,5: Godt og skarpt objektiv. Ikke den mest voldsomme telen da, men funker fint:

https://prisguiden.no/product.php?productId=21968

140-600mm f/4,0-5,6: Vet ikke så mye om dette objektivet, men det kan jo være bra. Veldig kraftig tele og gode makro egenskaper (1:1):

https://prisguiden.no/product.php?productId=67122

100-400mm f/2,8-3,5: Det desidert beste objektivet på denne lista... litt dyrt, men du finner brukte eksemplarer (spesielt nå som SWD versjonen er kommet). Hurtig og med MEGET gode optiske kvaliteter:

https://prisguiden.no/product.php?productId=15040

Edit; kan jo nevnes at jeg har den 80-300'n selv og er meget fornøyd. Synes den er litt for treg for foto i studio, men ellers er denne meget skarp og fin (og veldig billig; mye for penga!).

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Nå får jo også 55-200 fra Sigma greie skussmål. f4-5.6. Koster fra 1200 kroner sist jeg så, jeg har ikke prøvd dette objektivet selv, men bildene jeg har sett peker i rett retning. Objektivet er så skarpt som du får i den prisklassen, og ikke minst med den brennvidden.

Det som drar ned, er at objektivet ikke er spesielt lyssterkt (4-5.6), men det er tross alt billig. Ellers ser jeg ingen grunn til å ikke anbefale dette objektivet.

For å forklare kiskogls post litt, når han snakker om fokallengde tilsvarende 35mm, mener han hva optikken tilsvarer i mm på et kamera med fullformats bildesensor. De gamle speilrefleksene brukte 35mm film, og dersom du har et kamera med like stor bildesensor kalles dette fullformat. Alle Olympus sine digitale speilreflekser har en sensor som en mindre enn dette, og for å gjøre det enkelt, du ganger den brennvidden (mm) som er oppgitt med to, da får du den tilsvarende brennvidden.

Et 55-200 f4-5.6 blir da et 110-400 f4-5.6. :)

Lenke til kommentar
Er det noen som har tatt bilde med Olympus E-500 med objektivet: Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm F4.0-5.6

Hvis det er noen kan du legg ut et bilde!

Det objektivet er det nok ikke så mange som har tatt bilde med enda... Det har ikke blitt levert fra fabrikken enda, men kommer nok forhåpentligvis før jul.

Lenke til kommentar
Er det noen som har tatt bilde med Olympus E-500 med objektivet: Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm F4.0-5.6

Hvis det er noen kan du legg ut et bilde!

Det objektivet er det nok ikke så mange som har tatt bilde med enda... Det har ikke blitt levert fra fabrikken enda, men kommer nok forhåpentligvis før jul.

Det ligger noen bilder på dpreview forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...