Alvorlig Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg synes ordet voldtekt brukes litt for lett noen ganger. Enig i at samleie med en beruset og sovende person som ikke er i stand til å si nei er seksuell utnyttelse, men jeg vil ikke gå til det skrittet og kalle det for voldtekt. Det blir en definisjonssak, men det er slettes ikke for å kverulere. Det er greit å kalle en spade for en spade, men ikke kall en teskje for en spade fordi man kan bruke den på samme måte. Hva ville dere sagt at det å ha sex med en jente som sier ja, for så å angre seg rett før samleiet skjer er da? Hvis hun har sagt ja, men mener nei? Burde man være så formell at man skal skrive en bindende kontrakt? Nei, et sted må grensen gå, og man må bruke skjønn. Lenke til kommentar
Belissima Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Man har ikke rett til å ha sex med ei jente selv om hun sa ja for 5 minutter siden, men ombestemmer seg like før det skjer. Da er det et overgrep i mitt hode hvis man fortsetter, for et nei er et nei. Man kan ombestemme seg når man ligger naken i senga sammen og, og også da skal nei'et respekteres, samme hvor irriterende og kjipt det er. Et nei er et nei! 2 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Hva ville dere sagt at det å ha sex med en jente som sier ja, for så å angre seg rett før samleiet skjer er da? Hvis hun har sagt ja, men mener nei?Burde man være så formell at man skal skrive en bindende kontrakt? Nei, et sted må grensen gå, og man må bruke skjønn. Hvis hun sier nei, stop eller noe som helst innen den kategorien rett før, da er det voldtekt. Sier hun derimot ikke noe og fullbyrder samleiet uten å ha sagt noe slikt er det ikke voldtekt og ei heller ulovlig. Desverre vil man i dag høyst sannsynlig bli dømt for voldtekt i et slikt scenario fordi kvinnen har altfor mye kredibilitet. Endret 30. desember 2009 av Vizla Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Den definisjonen man burde holde seg til er den som brukes juridisk ettersom det ikke nytter å si "det er jeg ikke enig i at er voldtekt" hvis man befinner seg foran en domstol. Se linken jeg la ved. http://kilden.forskningsradet.no/c16881/ar....html?tid=40378 Man burde enkelt og greit være sikker på at man har et samleie med et samtykkende og tilstedeværende menneske. Et "nja", eller "hvis du absolutt vil" er ikke et JA, men et NEI. 1 Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hvis noen jeg kjente hadde blitt voldtatt ville jeg lagt igjen hanskene hjemme for å si det sånn. Utrolig bra tråd! Hvis det er noe jeg hater mer enn pedoer så er det voldtekter!! Lenke til kommentar
Alvorlig Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Man har ikke rett til å ha sex med ei jente selv om hun sa ja for 5 minutter siden, men ombestemmer seg like før det skjer. Da er det et overgrep i mitt hode hvis man fortsetter, for et nei er et nei. Man kan ombestemme seg når man ligger naken i senga sammen og, og også da skal nei'et respekteres, samme hvor irriterende og kjipt det er. Et nei er et nei! Klart det, enig med deg! Men poenget mitt var ikke det at hun sier nei. Det var at hun har sagt ja, angrer, men sier ikke ifra. Hvis hun sier nei, så betyr det jo nei. Helt klart. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg tror nok antallet av voldtekter som aldri blir rapportert er ekstremt mye høyere enn de som er falske. Forundrer meg derfor at så mange menn er så opptatt av de få falske, og ikke flertallet som er ekte, eller de store mørketallene. Uansett så burde man alltid ta slike ting seriøst. Viser deg seg at jenten bare løy så burde hun så klart få straff og personen som ble siktet/dømt få oppreisning. Har du først blitt anklaget og fått dette over deg, er det nesten ingen forskjell om det er sant eller ikke. Falske anklager kan ødelegge alt for deg, og føre til at du må flytte. Alt fordi du hadde sex med en bitch som kommer etterpå og snakker dritt. Det er ikke så rart at man fokuserer såpass mye på det. Lenke til kommentar
Gjest jackob Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 jeg lurer på hva man kan gjøre når man har en kjærste som har blitt seksuelt brukt av en på 17 år og hun er 13 men vil ikke annmelde fordi det er en nær venn!? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Du kan snakke med henne. Det hjelper. Og du kan oppfrodre henne til å fortelle det til foreldre eller legen. Hun er ikke nødt til å nevne navn. Det er det ingen som kan tvinge henne til. Men det er viktig å snakke om det. Og tidligere i tråden står det flere steder hun kan ringe og søke hjelp. Du kan formidle de nummerene. HVIS hun snakker med lege, helsesøster, skole e.l. så må hun være klar over at pga. alderen så kommer foreldrene til å få vite det. Taushetsplikten er ikke absolutt i slike saker. Derfor er det viktig at hun ikke nevner navn om hun ikke ønsker at dette skal ut. Men hjelp trenger hun. Og da er det best at hun får det fra de som kan dette. Barne- og ungdomspsykiatrisk (BUP) er et fint sted å få hjelp. Henvisning dit går via fastlegen. 1 Lenke til kommentar
Gjest jackob Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hun vil ikke snakke med noen om det derfor jeg er bekymret. Det er 1 år siden nå, hvordan gjøre henne positiv til og snakke? Det er det at den nære vennen er stebroren.. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det er det at den nære vennen er stebroren.. Du må slå ned han och sedan gå till polisen. Slik galningar kan man inte ha hemma. Hon måste leva i ständig skräck. Stackars flicka. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det er det at den nære vennen er stebroren.. Du må slå ned han och sedan gå till polisen. Slik galningar kan man inte ha hemma. Hon måste leva i ständig skräck. Stackars flicka. Oppfordring til vold løser ingenting. Det å lage et oppstyr rundt noe som er vondt for voldtektsofferet er heller ikke til hjelp. Hun snakker vel med deg om det Aeneas? Kanskje det beste er at du sender inn et spørsmål til en nettside som hjelper anonymt om måter å takle og snakke om slikt på. Svaret du får kan kanskje hjelpe henne med å åpne seg. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Om du snakker med kjæresten om det, eller en venn, så tror jeg du kan helbrede dette såret... Jeg fikk beskjed av ekskjæresten min gjennom 3 år at jeg var den eneste som hadde fått henne til å tørre å vise seg naken og som hun følte hun hadde hatt normal sex med. Og da var hun godt og vel over 20 år gammel. Det som skal til er kanskje å innse realitetene; at det du opplevde ikke skal få prege deg for resten av livet fordi det kun var en erfaring. At livet går videre, uansett om dette er vondt. Vi mennesker er lagd sånn for at vi skal både huske og glemme, og noen ting vil ikke alltid gi slipp. Det er bare du som kan bestemme deg for å glemme dette... ikke glemme som i å fortrenge, men glemme som i å akseptere at det var én erfaring og at den hører til fortiden. Du må gi slipp på den og ikke tro at det er en del av den du er og har blitt. Du er en annen nå enn det du engang var, fordi hele livet er en serie med forandringer. Vi forandrer oss også. Slipp taket på disse smertene, og istedenfor at du lar arret minne deg på episoden, kan du forsøke å la det minne deg om hva du aldri mer skal oppleve. Jeg vet det sikkert er enklere sagt enn gjort, og jeg er jo ikke deg... men jeg mener det iallefall bare godt og ønsker deg godt. Jeg ville bare si takk for det du skrev her, det har hjulpet meg en god del. Jeg har fått snakket ut om det med noen jeg er glad i... Til og med laget meg en bruker her... Kanskje sender jeg en pm en dag, Uansett. Takk. Lenke til kommentar
Gjest gutt 18 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei. Har et lite spørsmål.. Har ei venninne som ble voldtatt for 5 mnd ca. Dette har vært ille for henne i ettertid, hun ble lurt av en eldre mann. Vi veit hvem det er, men er jo for sent å gjøre noe nå. Men hun sliter med flashbacks fra hendelsen, og er ikke alltid hun tør å sove. Noen tips på hva jeg kan gjøre for henne? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Om hun orker så vil det være en god ide å anmelde det. Det vil hjelpe henne å innse at det ikke var hennes feil. Selv om saken muligens blir henlagt "i forhold til bevisets stilling" som politiet henlegger alt de får inn med, så vil det muligens skape litt negativ oppmerksomhet mot voldektsmannen. Hun må allikvel være obs på at det kan slå tilbake på henne også og skape mye uønsket oppmerksomhet. Jeg tror alllikvel at det kan virke som terapi fordi man føler at man gjorde noe konkret med det. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Da tror jeg det er bedre å få terapi, fremfor å selvbehandle seg selv ved å åpne en dør av shit storm som sannsynligvis ikke fører nok godt med seg til at det er verdt det. Lenke til kommentar
psykodelia Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 tenkte du kunne skrive dette opp på lista over.. info om voldtekt.. jeg har skrevet om meg og mitt i en annen tråd, men ville tilføye noe nå, som jeg fikk vite av en lege for cirka 30 min siden... det er kanskje vanskelig å forstå, jeg syntes i allefall det.. eller, hva vet vel jeg. det var ikke noe jeg ventet å høre.. jeg har sterke fysiske smerter under samleie, ofte. jeg trodde det var pga noe annet, men doktoren sa at dette ikke stemte. etter et overgrep vil hjernen lagre hendelsen, og selv om du ikke tenker på det, så kan det skape problemer seinere, selv om du føler at du ikke har noen problemer med det (det tenkte jeg). det som skjer er at noe utløser jo det fysisk, f.eks. soppinfeksjon, klamydia eller noe lignende, men når du ikke lenger har denne sykdommen gjør det fremdeles vondt, pga traumer fra overfallet. ja, dette virket helt absurd for meg, men legen, som jobber mye med jenter som har problemer med dette, sa at det skjer.. kanksje ikke ofte, men det skjer... så da forbinder kroppen sex med smerte, og det gjør vondt, selv om det ikke er noe sår eller ulumskheter i underlivet. selvsagt er ikke dette noe alle får, og det er selvsagt ikke kronisk. seksualrådgivere, seksualpsykologer var det jeg fikk beskjed om å hendvende meg til... jeg vet ikke hva som vil skje, eller hvordan behandlingen er.. men tenkte det kunne være fint å fortelle om det her, på en opplysningstråd, slik at folk veit om det.. og påpeker igjen at det ikke er noe som skjer alle som har blitt voldtatt, men kan skje. selv hadde jeg aldri hørt om det, så tenkte det kunne være interessant for andre.. 1 Lenke til kommentar
Gjest Undrer Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hei! Hadde lyst til å høre om råd her, eller i det minste dele en historie. Damen jeg er sammen med nå, har blitt voldtatt. Først en gang, deretter senere av sin daværende kjæreste (som visste om den første voldtekten). Hun takler det hele bra mtp forholdene, men jeg er redd for at hun også vil få merke mer konsekvenser senere. Håper og tror jeg har opparbeidet meg nok tillitt til å få høre om det når det evt. skjer. Problemet mitt ligger i at vi fortsatt har kontakt med eksen hennes. Dette via venner og familie som fortsatt er 'involvert' med han, ingen av de vet naturligvis om dette. Vi er nødt til å møte på han av og til, begge misliker dette sterkt. Jeg er av natur en veldig rolig person som aldri havner i bråk, men han har jeg faktisk problemer med å ikke kjøre til veggs. Ikke for å slå/banke selv om det frister, men for å skrike til han, få han til å innse hva han har gjort, ødelegge for hans psyke, skolegang, status i vennegjeng. Min kjæreste har lite til overs for han, men klarer likevel ikke å gi han en kald skulder. Han har tilogmed fått henne til å si ting som 'han har det værre enn meg, fordi han må leve med dette hele tiden, at han er en voldtektsmann'. Jeg sier det som det er at det er fint, han fortjener det, at hun må la vær å svare telefonen når han ringer etc. Får håpe det til høsten vil hjelpe å flytte langt unna, så får vi en ny omgangskrets der vi drar Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Klarer ikke dere å få han til å holde seg unna da? Lenke til kommentar
Tigerhaien Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) *Slett* Endret 22. juli 2010 av Tigerhaien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg