Gå til innhold

css problem med IE

Anbefalte innlegg

Prøver å få hjemmesida mi til å se likedan ut i IE og FF. Den ser fin ut i FF, men legger merke til at i IE så får jeg noen problem med hvordan ting legger seg i forhold til hverandre.

Jeg har plassert endel ulike bokser over hverandre på siden og hver boks har "min-width: 800px;" i css-fila mi. Dette bryr ikke IE seg om og boksene ender opp med ulike minimumsvidder. Bruker jeg feil komando for minimumsvidde? Den funker jo i FF.

det jeg vil oppnå er at innholdet i boksene ikke fordeler seg på flere linjer inni boksene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til den fantastiske verden med IE6. Den er så vidt jeg vet ikke oppdatert siden 2001 og selv da hang den langt bak alternativene i standardstøtte. Min-height støttes hvertfall ikke i IE6, så jeg regner med at min-width heller ikke støttes.

Selv er jeg lite fan av IE6 og privat gir jeg en lang bein i den brukerbasen, men på jobben er det desverre hovedbrukerbasen så da må det hacks til. Den jeg er mest fan av som jeg mener er penest er å lage hovedstilsettet helt standardkompatibelt og moderne som vil gi bra resultat i browsere som Fx, Opera, KHTML- og webkit-baserte browsere og til en viss grad IE7 og lage et eget stylesheet til IE6. Dette inkluderer du på denne måten i header:

<!--[if lt IE 7]><link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/IE_less_than_7_hacks.css" /><![endif]-->

"lt IE 7" betyr "hvis versjonsnummer av IE lavere enn 7". Les mer her:

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms537512.aspx

----

I IE6 oppfører "width" seg på samme måte som min-width i følge standarden, så det er bare å legge til "width: 800;" i IE-stylesheetet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Tusen takk for kjapt svar.

Det funka nesten som jeg ville. Nå må jeg prøve å få boksene sentrert på sida hvis vindusbredden overstiger 800px. Tror du det er mulig å få til i IE? Det funker jo i FF. Sånn som det ble i IE nå, så ligger alle boksene klint inn til venstre side av websiden min...

Og jupp...har visst IE6 jeg ja...men bruker jo FF til vanlig...men vil gjerne at websiden min skal se bra ut for de som har IE også...

Lenke til kommentar

Hmm...vil helst være anonym jeg...

men det jeg vil få til, kan jeg prøve å forklare ut fra www.google.no sin side...

Når jeg trekker vinduet ut i bredden, så følger alt innholdet på siden lissom med, og legger seg fint midt på vinduet uavhengig av vindusbredden... - sentrert sideveis

Når jeg smalner vinduet (til google.no) så blir alt liggende i et rot under hverandre - det vil jeg unngå...

ble det litt klarere?

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg fikk det til...

Plasserte hele sida mi inn i en boks og sentrerte den. Det er sikkert en tungvint måte å gjøre det på, men til jeg finner ut av en enklere, så funker det - både i IE og i FF.

Men tusen takk for hjelpa - du hjalp meg i riktig retning og langt mot dit jeg ville...

Lenke til kommentar

Heisann igjen

Jeg la en boks rett innom body (boks = DIV-wrapper?)

Den ser slik ut:

#imgbox0 {

position:static;

text-align:center;

min-width:810px;

height:auto;

margin-top: 0px;

margin-left:0px;

padding-left:0px;

border-width: 0px;

border-style: solid;

border-color: #000000;

}

Blir det helt rart eller? det funka ihvertfall estetisk...Føler meg helt grønn på området her jeg...men prøver å lese meg litt opp...

Lenke til kommentar
Prøver å få hjemmesida mi til å se likedan ut i IE og FF. Den ser fin ut i FF, men legger merke til at i IE så får jeg noen problem med hvordan ting legger seg i forhold til hverandre.

Jeg har plassert endel ulike bokser over hverandre på siden og hver boks har "min-width: 800px;" i css-fila mi. Dette bryr ikke IE seg om og boksene ender opp med ulike minimumsvidder. Bruker jeg feil komando for minimumsvidde? Den funker jo i FF.

det jeg vil oppnå er at innholdet i boksene ikke fordeler seg på flere linjer inni boksene.

Du burde designe siden din slik at den ser grei ut for nettlesere som ikke støtter min-width. Det finnes endel av de.

Lenke til kommentar
Er det ikke bare én som ikke støtter min-width? En gammel og veldig utdatert som dessverre har mange brukere men er på dødens vei og mister brukere for hver dag som går.

Heldigvis blir situasjonen bedre og bedre, men W2K brukere sliter gjerne, og mobilbrukere har ikke skjem med stor bredde.

La oss ikke glemme brukere som ikke har peiling på å oppgradere sin nettleser, og som i hvertfall ikke vet hva en nettleser er.

Hvis publikum utelukkende er nerder eller teknisk oppdaterte blir det litt enklere. Inntil de skrur på mobilen.

Lenke til kommentar
Nå finnes jo IE6 til mer enn W2K...

Akkurat dette med min-height og -width er ikke så komplisert da IE6 som sagt tidligere i tråden tolker height og width som min-height og -width, det blir med ett mye mer komplisert når man skal ha max-height eller -width.

Veldig hyggelig at du trekker frem den IE6 fixen, da dette løser svært mange av probelemene vi diskuterer her, for de som bruker IE6 og IE7.

Mitt poeng er at man ikke kan vite om leseren benytter oppdatert nettleser, en nettleser på ett medium som ikke støtter den bredden som angis, eller endrer css eller fonter for enklere å kunne lese siden. Jeg kjenner mange i denne kategorien.

Jeg mener at det er lurt å designe slik at siden blir leselig for så mange lesere som mulig, uten at dette saboterer designet. Dette må ses i sammenheng med lesergruppen man forsøker å nå. Er dette noe du er uenig i?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er enig, men man kan ikke hive konteksten på dynga. Ikke for å på noen måte rakke ned på HelenParr, men når en bruker med 6 innlegg kommer til denne kategorien og trenger hjelp for å få siden lik i Fx og IE, er ikke det første man tenker på støtte for mobil, tilrettelegging for blinde etcetera.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er med, men hva er ditt alternativ? Sløyfe å sette bredde helt? Hvis ja, ser du ulempene dette har for besøkende med store skjermer? Og ser du at det er en mye større gruppe og derfor viktigere å ta hensyn til?

Når det gjelder fonter ser jeg heller ikke problemet. Her definerer man en rekke fonter i prioritert rekkefølge, og hiver på f.eks sans-serif som en generell font-type på slutten.

Og dette med oppdatert nettleser eller ikke - her er det fullt mulig å få både i pose og sekk uten trøbbel.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
...

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er med, men hva er ditt alternativ? Sløyfe å sette bredde helt? Hvis ja, ser du ulempene dette har for besøkende med store skjermer? Og ser du at det er en mye større gruppe og derfor viktigere å ta hensyn til?

...

Dette er ett vanskelig tema, og jeg har ingen kakeoppskrift jeg heller. Vi har plutselig forvillet oss inn på ett av de vanskeligste temaene vedrørende markup og formatering.

Kjernen ved å bruke css fremfor inline formatering, er å formatere forskjellig for forskjellig brukere og nettlesere. Tanken er å lage en css for mobil, en for normal skjerm, og en for stor skjerm, etc.

Det blir dermed vesentlig at innholdet kan leses selv ved varierende støtte for css, noe strukturen i html koden bør reflektere. Hvis man bare lager en css, burde man se hvordan css støtte endrer siden, slik at den blir leslig og forhåpentligvis fremdeles pent formatert.

Jeg ser helt klart at man må se ann sine lesere og hva slags enhter de benytter når de besøker siden. Dette forumet ser ikke pen ut i Opera med small screen rendering, det vil ikke se at siden er dårlig designet, snarere at denne siden bevist er laget for bruk på normal PC.

Om trådstarter har noen nytte av denne formen for diskusjon vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...