Gå til innhold

Hjelp til kjøp av bærbar som skal benytte adobepakken

fearhan

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ei venninne som skal ha seg ny bærbar. Ho bruker den stort sett til grafisk design, og trenger derfor en PC som takler multitasking og yter bra i programmer som Photoshop osv.

Kriterier: Skjermen må være minst 17"

- Skjerm som er god til bildebehandling

- Dobbel kjerne cpu(går eg ut i fra)

- Nok ram til de å yte bra i photoshop, indesign osv

- Ikke koste mer enn 10-12 tusen

- Minst 120gb disk

- Ha trådløst nettverkskort (går ut i fra at det er standard)

Denne PC-en skal ikke benyttes til speling, treng altså ikkje eit supert grafikkkort til speling, men gjerne eit kort som eventuelt hjelper på ytelse i t.d. photoshop (viss det går an).

Lurer også på om det er ulempe om denne har 64bits OS, om den eventuelt ikkje er kompatibel med alle program? Syns å huske at det er bare drivere som er problem ved bruk av 64bit system.

Håper på seriøse og raske svar!

Hallvard

Endret av fearhan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar. Men ser i prisguiden at den koster 19000, og det er ca 7000 for masse. Så hvor går det envetuelt an å få tak i med student rabatt?

Eventuelt noen som har andre idêer? Yter Quadro kortene bedre på bilderendring enn andre skjermkort?

Lenke til kommentar

Høres ut som en 8710w med studenrabatt ja ...

Ang 64bits windows. Jeg kjøpte 64bits Vista fordi jeg ønsket støtte for 4GB RAM. Følte meg trygg etter å ha lest en tråd på en annen del av forumet (finner den ikke i farta, men den var "sticky"). Det burde jeg ikke ha gjort. Har minst to relativt store problemer. Det ene skyldes manglende driverstøtte for en diktafon jeg bruker, det andre er at det ikke finnes 64bits VPN-klient. Har også hatt store problemer med å få installert en del annen "ukurant" programvare. Så moralen er at dersom ikke støtte for 4GB RAM er et "must", evt hvis du på forhånd VET at alt du skal kjøre av drivere og programvare er støttet i 64bit (for framtiden også), så velg 32bit.

Olav

Lenke til kommentar

Takker for svar Olav. Ho går på høgskuke, og då er nok vpn relevant.

Veit du forresten kor mykje rabatt ein kan få få ein slik maskin? Er det mulig å få 8710w til ca 12 store?

Eller er det noen som har et godt alternativ til HP8710w til ca 12000?

Ellers, har sjekka på adobe sine sider, men har ikkje funne noko om støtte/økt ytelse i Photoshop osv ved bruk av Quadro. Så fint om noen kan bekrefte / avkrefte om Quadro gir raskere rendring med Adobepakken.

Hallvard

Endret av fearhan
Lenke til kommentar
Takker for svar Olav. Ho går på høgskuke, og då er nok vpn relevant.

Veit du forresten kor mykje rabatt ein kan få få ein slik maskin? Er det mulig å få 8710w til ca 12 store?

Eller er det noen som har et godt alternativ til HP8710w til ca 12000?

Ellers, har sjekka på adobe sine sider, men har ikkje funne noko om støtte/økt ytelse i Photoshop osv ved bruk av Quadro. Så fint om noen kan bekrefte / avkrefte om Quadro gir raskere rendring med Adobepakken.

Hallvard

Dersom det er en offentlig høyskole kan hun fint handle gjennom MPX/UNINETT-avtalen. Dagens pris er 11184,- og nei det finne INGEN som kan matche det tilbudet. Dersom hun kan leve med designen (den ser ut som en tank) så er det ikke vits i å lete mer. Spesielt når maskinen omtrent er laget for den bruken du beskriver.

Jeg vet ikke om Quadro-kortet vil yte mye bedre i slike programmer enn andre "hi-end"-kort, men at det yter bra er det ikke noen tvil om.

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...