Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU INIT feil på Asus Maximus Formula *LØST*


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har problemer med å startet mitt Maximus Formula HK. Jeg fikk denne CPU INIT på lcd skjermen med engang jeg prøvde kortet, det har med andre ord aldri startet. Sendte det da kortet, prossessor og ram tilbake til ps.no for å sjekke hva som var galt. Overraskelsen var stor da jeg fikk alle dele tilbake og at de var testet ok. Satt sammen delene igjen og samme skjedde selvsagt igjen, CPU INIT.

Så mine spørsmål:

 

Hva MÅ kobles til hovedkortet for at det skal starte? Ikke vær vag her, alle kabler, disker, skjermkort, ram, prossessor. Jeg har prøvd å starte både med og uten skjermkort og ram. Må for eksempel disse knappene for start/stopp og hdd osv være koblet til? Hovedkortet har egen startknapp på selve kortet også.

 

ATX 2.0 kontakten jeg har, har som kjent 24 pinner, men det er bare koblet kabler til 23 av disse, er dette korrekt? Har begynt å mistenke at det kan ha noe med strømforsyningen å gjøre...

 

Er sikker på det ikke kan være jordfeil da alt dette er testet utenfor kabinettet med samme resultat. Det at ps.no fikk kortet til å virke kan jo bety at det er noe galt med psu i og med at dette er eneste delen jeg har forskjellig fra dem? Og selvsagt skjermkortet, men PC-en skulle vel ha startet uten dette også?

 

Unnskyld rotete innlegg, men nå er jeg så trøtt og lei! Håper noen kan hjelpe meg!

Endret av 8520dcn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tipper at du har glemt å koble til 4/8 pin 12v. Er ikke bare 24 pin som skal til hovedkortet fra strømforsningen.

 

dessverre, denne er koblet til, men mistenker at det er noe galt med strømmen. Skal denne pluggen gi 12V kun når PSU er på eller hele tiden? Regner med at det første er riktig men må bare spørre :!:

Lenke til kommentar

Hei!

Siden du har egen power knapp på hovedkortet så trenger du kun å ha dette tilkoblet:

PSU,

RAM,

CPU + kjøler,

Skjermkort (om det ikke er noe innebygget)

 

Det skal være nok til å starte opp hovedkortet.

 

Men tilbake til det andre.. Du sier at dem har testet delene som OK.

Men vet du om dem har testet det sammen?

Kan hende at hovedkortet ditt ikke støtter CPU, eller avt at du trenger en bios update.

 

*edit*

Det skal ikke være strøm på noe 12V så lenge PSU ikke er startet.

Om power knappen bakpå PSU er slått på så skal du kun ha 5V standby strøm.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Hei!

Siden du har egen power knapp på hovedkortet så trenger du kun å ha dette tilkoblet:

PSU,

RAM,

CPU + kjøler,

Skjermkort (om det ikke er noe innebygget)

 

Det skal være nok til å starte opp hovedkortet.

 

Men tilbake til det andre.. Du sier at dem har testet delene som OK.

Men vet du om dem har testet det sammen?

Kan hende at hovedkortet ditt ikke støtter CPU, eller avt at du trenger en bios update.

 

*edit*

Det skal ikke være strøm på noe 12V så lenge PSU ikke er startet.

Om power knappen bakpå PSU er slått på så skal du kun ha 5V standby strøm.

 

Ja, da skulle det jo starte.. hmm, jeg håper da for gode guds skyld at de selvsagt har testet delene sammen, sikker kan en jo ikke være, men såpass kan en vel forvente at de forstår?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...