Gå til innhold

Zoom eller fastoptikk?

Anbefalte innlegg

Modin, selvsagt er den en 58mm- (flott du spotta den) noe som også burde gjøre den til en fantastisk spennende sak på DSLR. Endelig en "85mm 1.2" for Nikon hahah!

PMnormal- Min egen vurdering av den nye 50mm f1.2 AIs er at den hverken er bedre enn 50mm f1.8 AIs eller 50mm f1.4 AF-D på de fleste områder som omhandler optisk abberasjon. Det er jo ikke ulikt hva som skjer i Leica-serien hvor Noctilux ikke er akkurat enkel å håndtere i motsetning til den helt uovertruffne Summicron.

Når det er sagt er det ingen tvil om at 50mm 1.2 og 58mm Noct gir et eget uttrykk, et slags optisk fingeravtrykk som er vanskelig å reprodusere med noen av de enklere variantene. Jeg tror det er mye dette, sammen med genrell mystikk rundt tilgjengelighet og historikk som gjør det litt enklere å like disse enn øvrige fullgode varianter.

Jeg tviler overhode ikke på at 50mm 1.2 er veldig spennende å ha i fotobaggen, jeg tror bare ikke det ville være den eneste jeg ville hatt der. Uansett, 50mm f1.2 AIs finnes det lassevis av- og den lå på rundt 2500,- i Japan så det er ikke noe landeveisrøveri slik Noct er det.

Nå tror jeg kanskje denne tråden har blitt dratt litt ut av sitt nedslagsfelt likevel av noen retroverter (hehe), men for å avslutte on-topic; Mine fastobjektiver til småbildeformatet blir liggende en stund nå etter å ha fått igjen de nye 6x6 rullene: Mamiya 6 objektivene gir meg mest lyst til å selge hele Nikonparken!!

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare litt mer OT; Idag lå den "nye" Nikon 105/2,5 AI i posten og den er nettopp pakket opp. Den nette sum av 566,- fra KEH. Selv med MVA på en drøy hundrelapp ser dette veldig bra ut. Ikke en synlig ripe på glasset og kun en bitte liten ripe i det svarte som nesten ikke er synlig. Alle påstemplete tall som rett fra fabrikk, blenderlameller helt topp og en fokussnekke som ingen AF-objektiver har. De første testbildene ser (selvfølgelig) bra ut.

Solgt som bargain fra KEH og som jeg har hørt av andre bruker de veldig konservativ karaktersetting. Kan fort bli et favorittobjektiv.

@Svein Gunnar Kjøde; Nei, 50/1,2 blir ikke den eneste 50 mm min. ;)

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Svein Gunnar hva har du av erfaring med gamle Nikon 50mm selv har jeg bare erfaring med 50mm f1.8 E-serie, og en steingammel nikon 50mm f2 Non AI. Selv synes jeg sistnevnte er det beste, men det har nok også mye med at jeg bruker det på en skikkelig klassisk Nikkormat med god søker, mens førstnevnte hadde jeg på en sliten EM, med skitten søker.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har hørt at Nikon 50mm f1.2 slettes ikke var så ille i forhold til det eldre 55mm f1.2 som vistnok var helt "elendig" har du erfaring med begge to? Sistnevnte har jeg sett til salgs for en svært billig penge flere ganger, noe som kan tyde på at det stemmer.

Lenke til kommentar

Modin- jeg har bare sporadisk erfaring med begge variantene siden jeg begynte å sikle på den for et par år siden. Jeg har kun prøvd 50mm 1.2 variantene (med og uten -S betegnelsen) og ikke den eldre 55mm som du nevner. Som regel har disse objektivene vært prøvd i bruktbutikker (USA, Europa, Japan) og det kan jo hende de er mandagseksemplarer og finnes i butikkene nettopp av den grunn. Likevel- I Tokyo var jeg innom et UTALL butikker som alle hadde linet opp f1.2 objektiver- og jeg ble ikke spesielt overbevist av noen av dem- kanskje jeg har urealistiske forventninger, men i så fall ser jeg ikke hensikten når 50mm f1.4 objektivene er såpass gode som de er vidåpent.

Videre har jeg prøvd et utall 50mm f1.8, f1.4 både med og uten AF (og D)- og har generelt oppfattet dem som helt supre.

Jeg har også en E series 50mm f1.8, riktignok den med litt bedre byggkvalitet og metallkonstruksjoner- Til å være et billigobjektiv blir jeg stadig vekk forbløffet over resultatene den gir meg.

Summa sumarum prøver jeg bare å nevne at noen disse objektivene later til å ha en aura over seg som er mer eller mindre relevant i praksis, i alle fall for de fleste av oss casual shooters. Det gir dessverre en stygg tendens i prisgivningen av dem.

Lenke til kommentar

Selv har jeg eid to 50mm f/2 AI-S, den siste har jeg fremdeles. Jeg kan bekrefte at den er bedre enn samtlige 1,8-varianter som er kommet senere på alt annet enn et punkt, og det fortegning. Den viser litt mer tendens til tønnefortegning enn de nyere variantene, men når det gjelder kvaliteter som bokeh, skarphet på full åpning og hjørneskarphet så er den i absolutt høyere klasse. Et fantastisk objektiv som jeg gleder meg til å engang får teste på min 20D, når jeg til slutt får fingen ut og bestiller adapter.

Lenke til kommentar
Mine fastobjektiver til småbildeformatet blir liggende en stund nå etter å ha fått igjen de nye 6x6 rullene: Mamiya 6 objektivene gir meg mest lyst til å selge hele Nikonparken!

Siden jeg er ganske uenig med deg når det gjelder den 50en, så er det i alle fall greit at vi er enig om dette. Det er nemlig ikke rart at du ønsker å skrote alt annet utstyr etter dette. dessverre blir det litt upraktisk.

Mamiya 7 II har den skarpeste optikken som finnes, faktisk. Mamiya 6 har bare litt forskjellig sideformat, så det kan ikke ligge langt etter. KR mener vel at Mamiya 7 er verdens beste kamerasystem mht bildekvalitet. Skarpt er det, ja. Det er faktisk så skarpt at det blir for skarpt for enkelte motiver. Slå den, L-freaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...