Jokko88 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Man skal være rimelig dreven med brenneapparatet, helst trønder, for å brenne ren sprit. En vanlig amatør klarer kanskje å lage 90-prosent-sprit. Det er nok nordlenningene som er værst på brenninga Jo lenger nord man kommer, jo mindre kjøpesprit (tipper de kaller det "bysprit" eller "sossesprit") og mer "heimert" blir det. Tipper brenneapparatene, og familiehemmelighetene om hvordan man skal fjerne spritsmak og hvordan man brenner renest, går i arv fra far til sønn. Ser for meg bestefar sitter der med barnebarna på fanget, og stolt viser frem bilder av sitt første brenneapparat og hvordan de brant "i gamle dager under krigen", og hvordan han måtte jobbe på fiskesløyeriet for å få råd til stålet. I tillegg har de Nord-Norsk-mesterskap i spritdestillering, hvor alle (dvs. 2-3) familiene møter opp og kjemper for familiens ære. I nord-Norge er det som kjent tre yrker: fisker, trygdet og trygdet som selger sprit i tillegg til å være trygdet. Kjenner ingen fra nord-Norge, men jeg vet hvordan det er. Ja man lærer mye av Nord-Norge av å se på TV... Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Jo lenger nord man kommer, jo mindre kjøpesprit (tipper de kaller det "bysprit" eller "sossesprit") og mer "heimert" blir det. Tipper brenneapparatene, og familiehemmelighetene om hvordan man skal fjerne spritsmak og hvordan man brenner renest, går i arv fra far til sønn. Ser for meg bestefar sitter der med barnebarna på fanget, og stolt viser frem bilder av sitt første brenneapparat og hvordan de brant "i gamle dager under krigen", og hvordan han måtte jobbe på fiskesløyeriet for å få råd til stålet. I tillegg har de Nord-Norsk-mesterskap i spritdestillering, hvor alle (dvs. 2-3) familiene møter opp og kjemper for familiens ære. I nord-Norge er det som kjent tre yrker: fisker, trygdet og trygdet som selger sprit i tillegg til å være trygdet. Kjenner ingen fra nord-Norge, men jeg vet hvordan det er. Haha ^^, Men å få sterkspriten rein er like enkelt som å stjele småkaker fra en senil bestemor. Brenn --> vann ut --> rens --> vaske apparatet grundig --> brenn igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå