Gå til innhold

ikke mer enn 96 i drikke? why?

Berny92

Anbefalte innlegg

hvorfor kan man ikke få mer enn 96 ?

har hørt at det er fordi det fordamper..

har et veddemål med en kompis, som mener at et eller annet han drakk var 100%,

men det går da ikke?

eller?

meste jeg har hørt noen har fått opp til er nesten 97 prosent, kan godt hende dette er bullshit da menne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan bare brennes til 98%,men når du åpner tanken/flasken vil det fordame til 96%..

Har bare hørt dette,har ingen bevis å linke til,men 100% går ikke an!

Du kan i teorien lage 100% ren alkohol. Når du har tatt 3KJ, så må vi i allefall få noe tilbake, alà 100% ren alkohol, ting som sprenger etc.

I allefall, her er artikkelen på wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_purification

Var det tørrdestillasjon som var den beste metoden tro?

Edit: Det var "Molecular sieves" hvis jeg husker korrekt, ikke tørrdestillasjon, men jeg har ingen anelse om hva dette var på det norske fagsrpåket. Du siler i allefall ut alle moleykyler som er større enn etanol, eller mindre (for å få bort H2O).

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Du må trykkdestillere satsen for å få 100% sprit. 95,6% sprit kan du få ved vanlig destillasjon om du er svært dreven, det mest vanlige er å få en sprit som havner på rundt 90% om du bruker et vanlig brenneapparat.

Mest sannsynlig var det kompisen din drakk ikke mer enn 90%, men det er umulig å få målt det nå. Å drikke så sterk sprit har heller ingen hensikt, bortsett fra for å være tøff.

Lenke til kommentar
Man skal være rimelig dreven med brenneapparatet, helst trønder, for å brenne ren sprit. En vanlig amatør klarer kanskje å lage 90-prosent-sprit.

Ha ha, gull.

Ja, de gamle gubbene på plattfestene jeg pleide å være på for å knipse bilder av fulle fjortiser, mente de drakk 96% rein heimert ^^

Og det gjorde omtrent like vondt å drikke som ren Spiritus Fortis, bestilt og kjøpt på apoteket til en alt for ublu pris :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Man skal være rimelig dreven med brenneapparatet, helst trønder, for å brenne ren sprit. En vanlig amatør klarer kanskje å lage 90-prosent-sprit.

Det er nok nordlenningene som er værst på brenninga ;)

Lenke til kommentar

Det er nok nordlenningene som er værst på brenninga ;)

Jo lenger nord man kommer, jo mindre kjøpesprit (tipper de kaller det "bysprit" eller "sossesprit") og mer "heimert" blir det. Tipper brenneapparatene, og familiehemmelighetene om hvordan man skal fjerne spritsmak og hvordan man brenner renest, går i arv fra far til sønn. Ser for meg bestefar sitter der med barnebarna på fanget, og stolt viser frem bilder av sitt første brenneapparat og hvordan de brant "i gamle dager under krigen", og hvordan han måtte jobbe på fiskesløyeriet for å få råd til stålet. I tillegg har de Nord-Norsk-mesterskap i spritdestillering, hvor alle (dvs. 2-3) familiene møter opp og kjemper for familiens ære. I nord-Norge er det som kjent tre yrker: fisker, trygdet og trygdet som selger sprit i tillegg til å være trygdet.

Kjenner ingen fra nord-Norge, men jeg vet hvordan det er. :p

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...