Brian Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hei Jeg har tidligere hatt mange amd rigger som jeg har klokket og tynt langt og lenge. Men for en liten stund siden gikk jeg til innkjøp av et inteloppsett siden det gav mest for pengene. Men nok om det, saken er det at jeg har aldri klokket en intel-rigg før, men jeg har klokket masse amd-riggger. Så hva er likhetene forskjellene på intel og amd når det kommer til klokking? Det første opplagte forskjellen er at intel ikke opererer med HTT noe amd gjør. Hva må jeg passe på med intel i motsetning til amd? Tenkte jeg skulle prøve å klokke litt med boxedkjøleren før jeg kjøper vannkjøling. Etter det lille jeg har lest har jeg inntrykket av at det nesten bare er å øke fsb og ikke noe mer, noe som jeg synes hørtes for enkelt ut. Og det med at fsb og minne skal kjøre synkront, vil det si at fsb og minnet har samme frekvens? altså fsb på 400 og minnet på 400mhz (800mhz) ? Husker aldri det der Og hvor mye ytelsesgevinst er det å kjøre minnet synkront vs asynkront? Core 2 duo E6850 Asus P5N-E SLI (med nyeste bios oppdatering) 4gig Mushkin PC2 6400 Komplett utstyrsliste finnes i profilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Når fsb kjører synkront med ram så kjører ram og fsb på samme hastighet, når det gjelder ytelse synkront vs. asynkriont er den veldig liten mener jeg og huske, det viktigste er at en finner en hastighet som rammen din kan kjøre trygt på. Ved høy fsb betyr det ofte at en må kjøre asynkront. Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Når fsb kjører synkront med ram så kjører ram og fsb på samme hastighet, når det gjelder ytelse synkront vs. asynkriont er den veldig liten mener jeg og huske, det viktigste er at en finner en hastighet som rammen din kan kjøre trygt på. Ved høy fsb betyr det ofte at en må kjøre asynkront. Bare fyr løs fsb, pass på rammen, også regner du, enten står det som % eller ratio 1:1 4:5 osv eller ddr 180 også ossen ratio det er ddr 200 ddr 233 ddr 250 som det er på mitt hk atm, ett 939 kort. Alle cpu'r nå er locked, multiplier ved å merke, utenom Blackedition amd cpu'r som går fint og trygt til 3.3 ghz fra en 2.6 ghz uten spenning, eller mye kjøling Intel sine er vesentlig varmere enn det som det står som regel, burde bytte kjøling hvis man skal clocke skikkelig. ett intel system skal vist kresje på rundt 80 grader som regel. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Så det er faktisk bare å øke fsb altså, det var da overraskende enkelt. Tror jeg skal prøve så langt det går på stock vcore siden jeg ikke vil at det skal gå varmt. Ligger allerede på 45grader idle med boxedkjøleren, og kommer lett opp i over 60grader ved spilling. Regenr med at minnet klarer en del overklokking, kan vel kansje dra brikkene opp til 1 ghz, men det finner jeg vel ut når jeg begynner. Men jeg skal snart kjøpe skikkelig kjøling, og da skal jeg tyne hver eneste mhz ut av den. Endret 7. november 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Høres veldig høye ut de temperaturene der. Selv sitter jeg med en E6750 klokket til 3544Mhz (FSB = 443), og den ligger på 38 grader idle og i overkant av 50 grader på full load (CPU Stress test) Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Akkurat nå ligger tempen på kjernene å vandrer mellom 48-50 grader idle. Jeg synes også dette er veldig høyt, spesielt med tanke på at jeg også har en 250mm vifte i sidedøra som blåser rett på hk og cpukjøleren. Tenkte jeg skulle prøve DETTE når jeg kjøper ny kjøling, virker som om det er det som er problemet hos meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå