tepe2 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Trenger noen generelle tips/råd om hvilken størrelse man skal gå for når det gjelder bærbar som er mindre enn vanlige 15,4 tommer. Er vel dette som kalles for portabel? Trenger ikke konkrete kjøperåd som forteller nøyaktig hvilken bærbar, det tar jeg eventuelt under eget emne dersom det blir aktuelt. Saken er at med noe reising og farting fram og tilbake blir 15,4 tommer for stort og tungt. Bruken vil vel veksle litt mellom surfing, skolearbeid og se film. Og kanskje litt spilling (enkle barnespill, ingen "gamere" her i huset) I prisguiden ser jeg at det finnes mange størrelser å velge mellom, men tror nok det står mellom følgende: 12,1 (fra 7000 kr og oppover) 13,3 (begrenset utvalg til lave priser) 14,0 (fra 7000 kr og oppover) 14,1 (fra 5000 kr og oppover) Prismessig vil jeg si helst ikke over 10.000,- gjerne en del billigere. Hva er forskjellene? Er noen wide-screen mens andre ikke? Prismessig er jo 14,1 veldig gunstige, men er redd det kan bli litt for stort. Noen som mener 12,1 kan duge til nevnte bruk eller vil det bli i minste laget til nevnte bruk? Ser jo i prisguiden at det er få 13,3 tommere i lav prisklasse, så regner med at den utgår. Fordeler/ulemper med de forskjellige størrelsene? Liten erfaring, så all hjelp er god hjelp. Tusen takk. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 er i hvertfall stor forskjell på å gå ned fra 15,4 til 14/14,1 tommer, blir med en gang langt mer håndterlige maskiner. Vær obs på at vekten varierer veldig på 14"-maskinene, noen veier like mye som eller mer enn de letteste 15,4" maskinene (over 2,5 kg), mens den letteste jeg vet om, Fujitsu Siemens' Lifebook S7xxx-serie veier mindre enn mange 12" maskiner (1,8 kg). 12" er smått på godt og vondt, praktisk å ta med seg og jobbe med på trange plasser, for eksempel når man sitter på fly, men skjermen blir jo deretter. Ok til surfing, utover dette blir det trangt (og med en 12" widescreen får man lett følelsen av at det er "lavt under taket"). 13,3" har jeg aldri prøvd... Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg har kjøpt dell sin 1330. Og sitter nå på skolen. På min høyre og venstre side sitter det en med 15" og en med 14". Og må si at jeg ville ikke gått for 15" en gang til. Velg 13,3 eller 14". på 14" klassen ville jeg sett på HP Pavilion dv2130 o.l. (Hold deg til Intel). Og på 13,3" så er DELL XPS m1330 fin. Har ikke testet eller sett andre der. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Skjermstørrelse er veldig subjektivt, så jeg ville rådet deg til å se på og prøve maskinene om du har mulighet til dette. Enten ved å ta en tur i butikk, teste maskiner på jobb/ skole eller av venner/ familie. Vær fokusert på hva du skal bruke maskina til, små maskine er hendige ja, men er ikke dette forenelig med bruken din, kan du gjøre bomkjøp. Jeg for min del mener smertegrensa går ved 14, men det er mange som sverger til 12-tommere. Av den grunn - finn ut hva som passer for deg ved en feltundersøkelse. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Tusen takk til dere alle tre for svært hjelpfulle svar. Tror 12,1 blir litt for liten, men vi får se. Skal tenke/se litt. Tusen takk Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 En liten ting til: Hvilke av disse størrelsene er wide-screen, og hvilke er det ikke?: 12,1 13,3 14,0 14,1 og anbefales wide-screen på så små skjermer? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 12,1 kan være begge deler, 13,3 og 14 er wide mens 14,1 vanligvis er 4:3. Jeg ville i hvertfall ikke valgt wide på en 12", men dette er subjektivt, om du er så usikker bør du så absolutt gå i en butikk og prøve de forskjellige alternativene som det nevnes lenger opp her. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Tusen takk ventle Når det gjelder "gå i butikk å se", bor i liten by. Elkjøp og Expert har kanskje 4-5 bærbare inne, og kanskje en av disse er under 15,4. Men uansett, får sende hun i familien som skal bruke denne mest. Hun får også æren av å bestemme siden jeg selv bruker min stasjonære. Svarene deres har vært til stor hjelp, så nok en gang tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå