BarteBaluba Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hei, har en ekstern harddisk her, den er formatert med fat32 filsystem, etter at jeg hadde koblet den til windows xp, blir den bare mountet som read-only både av hal og mount, uansett fil behandler jeg bruker, får ikke endret noen rettighet, noen forslag? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 jeg har lagt min i fstab slik: UUID=<UUID> /media/ekstern ntfs-3g rw,user,auto,sync,uid=1000,gid=100 0 0 har for store filer for fat, så må bruke ntfs siden jeg bruker den mot andres PC-er. du finner uuid med ls -l /dev/disk/by-uuid/ Alternativt kan du bruke f.eks /dev/sdb1. uid og gid spesifiserer hvilken bruker/gruppe som eier partisjonen. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Kan være ett idiotspørsmål, men har du koblet den fra skikkelig når den var i windows eller kun nappet den ut? Regner med at den ved å kun nappe ut usb'en vil bli unclean, så den ikke kan mountes uten videre. Hvertfall sånn med ntfs, vil tro det er mye samme med fat32. Kan forsøke å kjøre den opp i windows, slå den av før du tar ut kontakten, og så forsøke igjen i linux Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Kan være ett idiotspørsmål, men har du koblet den fra skikkelig når den var i windows eller kun nappet den ut? Regner med at den ved å kun nappe ut usb'en vil bli unclean, så den ikke kan mountes uten videre. Hvertfall sånn med ntfs, vil tro det er mye samme med fat32. Kan forsøke å kjøre den opp i windows, slå den av før du tar ut kontakten, og så forsøke igjen i linux Det har jeg faktisk ikke tenkt på, skal prøve det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå