Valkyria Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 satt å tenkte: hva skjer hvis man lager en flaggstang ved ekvator, som er så høy at den går ut i verdensrommet. Da vil hastigheten til flagget på tuppen øke etterhvert som lengden på flaggstangen øker. dersom vi lagde flaggstangen så lang at hastigheten til flagget nærmet seg lyshastigheten, hva ville skjedd da? og hvor kommer så denne energien fra? og dersom vi lager den enda lenger, vil vi kunne akselerere flagget til over lyshastigheten, selv om det strider imot fysikklovene (evt. ville jordrotasjonen sakne?(hvor kommer så DENNE energien fra?))? kan noen avkrefte dette, slik at jeg slipper å tenke på det? og begrunne hvorfor det er umulig. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Måtte blitt en ganske solid stang i så fall.. Høres ut som du dagdrømmer i fysikktimene..? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 nanorør i verdensrommet er det jo ikke friksjon heller, så det skal jo være mulig å gjøre det Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Noen som tar på seg oppgaven å regne ut hvor lang stanga må være for å få dette til (hypotetisk sett)? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 (endret) D * pi = 300 000 000 D = 300 000 000 / pi D = 95492965m den må altså være 47746482m = 47746,482 mil unna jordens rotasjonspunkt.... edit... denne er feil. skal fikse den straks. Endret 6. november 2007 av Valkyria Lenke til kommentar
JFM Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Skjønte ikke så mye av det siste innlegget. Men hiver meg på tråden Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Jordas spinnhastighet * 2(radius) * pi = 300 000 000 0,00001157 * 2x * pi = 300 000 000 0,0000727x = 300 000 000 x = 4126547455295m Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jordas spinnhastighet * 2(radius) * pi = 300 000 0000,00001157 * 2x * pi = 300 000 000 0,0000727x = 300 000 000 x = 4126547455295m Hmm... Omtrent 2,8 * 10^12 dverger som står oppå hverandre burde vel gjøre susen.. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg er absolutt ikke sikker, men la gå: for å bygge denne flaggstanga må du frakte dens material helt til toppen. Det vil si dette materialet måtte da etterhvert akselereres til (nærmere) lysets hastighet allerede under byggingen. Og dette er ikke mulig - ergo: det ville ikke være mulig å bygge denne flaggstanga ut fra energibetraktninger. Noen bedre? Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Si at du kan frakte matrialene opp med flagstanga da, du starter med å bygge bunnen, så med engang lager du toppen med en kran og et spor på stangen. Da heises jo matrialene opp loddrett opp stangen. Så bygger man midtdelene underveis. Da er vel problemstillingen til khaffner løst? Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg er absolutt ikke sikker, men la gå: for å bygge denne flaggstanga må du frakte dens material helt til toppen. Det vil si dette materialet måtte da etterhvert akselereres til (nærmere) lysets hastighet allerede under byggingen. Og dette er ikke mulig - ergo: det ville ikke være mulig å bygge denne flaggstanga ut fra energibetraktninger. Noen bedre? Kan vel gjøre som bore-riggene gjør da, begynne med tuppen og dytte denne utover. Syns dette var en artig teori jeg, men disse nanorørene vil jo ha en masse som vil tilføre en viss treghet til jordens rotasjon...vil jorden slutte å rotere etterhver som "flaggstanga" strekker seg lengre og lengre ut...? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Si at du kan frakte matrialene opp med flagstanga da, du starter med å bygge bunnen, så med engang lager du toppen med en kran og et spor på stangen. Da heises jo matrialene opp loddrett opp stangen. Så bygger man midtdelene underveis. Da er vel problemstillingen til khaffner løst? Hvis vi skal se bort fra dette med lysets hastighet: du har en pakke med material liggende på bakken - den har en energi ved at den roterer med jordoverflaten og har en masse. (vi ser også bort fra jordens tyngdekraft.) Løfter du den opp fra jordoverflaten så får den en høyre energi siden den roterer like fort men med en større diameter av rotasjonsbanen. Eller hvordan var det med kunstskjøyteløperne? Når de roterer om sin egen akse og strekker så ut armene så blir rotasjonen saktere - men energien i systemet blir det samme. Jeg er absolutt ikke sikker, men la gå: for å bygge denne flaggstanga må du frakte dens material helt til toppen. Det vil si dette materialet måtte da etterhvert akselereres til (nærmere) lysets hastighet allerede under byggingen. Og dette er ikke mulig - ergo: det ville ikke være mulig å bygge denne flaggstanga ut fra energibetraktninger. Noen bedre? Kan vel gjøre som bore-riggene gjør da, begynne med tuppen og dytte denne utover. Da må du jo frakte materialet opp ditt og få det akseleret til denne omløpshastigheten til og med uten hjelp av den eksisterende delen av flaggstanga. Det var forøvrig for ikke lenge siden jeg hørte en fysikker fortelle omtrent slik: "Einsteins store fortjeneste i fysikken var at han gjorde det klart for alle at man ikke kan transformere sin forståelse av vanlige klassiske effekter i mekanikken f eks på de effektene som foregår i det største - universet - og det minste - subatomare." Og derfor er det ikke så enkelt å bare anvende vår erfaring fra flaggstenger og taljer opp til 3dje etasje; på flaggstenger der dens tupp skal bevege seg med lysets hastighet rund jorda. Hilsen - pappa'n til khaffner ;-) Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Man kunne jo forlenge flaggstanga nedenfra, altså fra bakkenivået? Slik man gjør når man forer oljebrønner med rør, bare oppover i stedet for nedover. Som et teleskopsystem med rør inne i rør og altså med muligheten til å føye til nye rør ved bakkenivå mens den andre enden dyttes lengre og lengre utover. Men det blir i sannhet en svært lang flaggstang, flere lysår lang. Jeg tipper Jordas rotasjon blir bremset ned av å lage en sånn flaggstang, på akkurat samme måte som når kunstløpere strekker ut armene etter en piruett, og det bare for å kunne vifte med et flagg i verdensrommet (komplett unyttig). Jordrotasjonen bremses allerede, på grunn av tidevannskreftene (månen). Nedbremsingen er på omtrent 2 millisekunder per århundre, for 900 millioner år siden var hvert døgn på 18 timer og det var 481 slike døgn i et år. Hadde noen laget flaggstanga på den tiden hadde de ikke behøvd å lage stanga like lang. :!: Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Kan vel gjøre som bore-riggene gjør da, begynne med tuppen og dytte denne utover. Da må du jo frakte materialet opp ditt og få det akseleret til denne omløpshastigheten til og med uten hjelp av den eksisterende delen av flaggstanga. Hilsen - pappa'n til khaffner ;-) Snakker selvfølgelig ikke om å frakte alt materialet ytters for så å "bore" seg ned til jorda igjen, men slik som SeaLion og flere forklarer, at man kan gjøre noe alla oljeborring, men istedet for å dytte ned i bakken så dytter man ut i verdensrommet. Har dette innlegget mere slagkraft hvis pappan min skriver det? Endret 7. november 2007 av gaardern Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Om man dytter utover så vil jo massen ytterst veie mer og mer. For å bevare spinnet vil vi i stedenfor å akkselerere denne stangen stoppe jorden. Lenke til kommentar
bearman89 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Har tenkt på dette før jeg også! Dessverre har jeg ikke klart å se for meg hvordan det ville fungert i praksis. Blir vel som (faren til) khaffner sier; at klassisk fysikk ikke direkte kan overføres til de store fenomenene (eller de veldig små) i universet. Uten at jeg kan utdype noe særlig hvorfor, tror jeg at stangen vil forme seg som en spiral ut fra jorda - samtidig som den ikke gjør det.. Det vil bli et slags etterslep i stanga. Fysikkens lover sier jo at informasjon ikke kan transporteres raskere enn lyset - og derfor kan heller ikke en påvirkning fra begynnelsen av stanga til toppen av stanga skje raskere enn tiden det tar lyset å tilbakelegge avstanden fra bunn til topp. Når vi ser på stanga vil den også observeres som en spiral ettersom lyset fra toppen av stanga vil bruke lengere tid på å nå oss enn feks. lyset fra midten av stanga. Ehh.. dette var vel alt jeg klarer å komme på som kan gi noe forklaring Men vet ikke helt jeg ass.. Vi før høre med han Knut Jørgen Røed Ødegård hehe Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 ...Vi før høre med han Knut Jørgen Røed Ødegård hehe Eller Simen1 Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jordas spinnhastighet * 2(radius) * pi = 300 000 0000,00001157 * 2x * pi = 300 000 000 0,0000727x = 300 000 000 x = 4126547455295m Hmm... Omtrent 2,8 * 10^12 dverger som står oppå hverandre burde vel gjøre susen.. Når dvergene på toppen nærmer seg C så øker massen, da er de ikke dverger mer. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 KJipt.. Da gikk ikke det likevell.. Og jeg som var i full gang med planlegging.. Allerede vervet 7 stk.. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg tror egentlig SeaLion har gitt et fornuftig svar på spørsmålet. Vinkelfarten til jorden bremses når stangen forlenges, iallfall synes jeg det virker veldig plausibelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå