arcanum Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hei. Jeg og 4 kompiser skulle no for en time siden på kinoen "28 weeks later". Vi gikk ned 3 kvarter før eller noe(hadde veldig lite å gjøre på), og skal kjøpe biletter med han som står i kassen. Han spurte oss om vi var gamle nok til å se filmen, og vi svarte ja, i håp om at vi kunne sleppe inn. Vi satt oss ned i tre kvarter og ventet på at den skulle begynne. Når tiden endelig var inne, gikk vi bort til døra, men han som sto der sa at vi ikke slapp inn uten noe ID, som vi ikke hadde, og vi var heller ikke gamle nok. Men uansett, vi spør om vi kan få pengene igjen, men det gikk selvfølgelig ikke an. De sa vi kunne sende en klage til Kultursjefen hvis vi hadde noe problemer. Da lurer jeg på, hvis jeg sender inn en klage, tror dere jeg har noe kjangs på å få mine 75 kroner tilbake? Det er jo veldig dumt av dem å la oss kjøpe biletter, vente i tre fkins kvarter, for å si at vi ikke slepper inn, og når vi til og med er de eneste der, burde de jo ha sagt at vi ikke kom inn fordi vi ikke var gamle nok. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Vel.. Nå spurte han du kjøpte billetten av om du var gammel nok, og du visste at du ikke var det. Jeg holder en knapp på at du ikke får pengene tilbake. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg trodde de fleste kinoer opererte med legitimasjonsvisning i skranken? Oo Lenke til kommentar
arcanum Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Jaja, men hvorfor ikke bare spør om ID eller noe når vi kjøper bilettene? I steden for å la oss sitte der så lenge, å kaste bort 75 kroner? :/ edit: De gjør det tydligvis ikke hvor jeg bor, nei. Endret 6. november 2007 av arcanum Lenke til kommentar
............... Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Jeg trodde de fleste kinoer opererte med legitimasjonsvisning i skranken? Oo Har opplevd å bli spurt om ID når jeg skal inn på kinoen, men aldri når jeg har kjøpt billetter. Ganske latterlig egentlig. Kan være vanskelig å få penger tilbake ettersom dere sa at dere var gamle nok, men jeg kan ikke lovverket der gitt. Endret 6. november 2007 av karlsn Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Ved EDDA Kino i Haugesund er det dørvakten som sjekker ID og billettselgeren selger til alle. Der har det heller aldri vært et problem å få refundert penger for billetter så lenge filmen akkurat har startet. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jøss, sjekker de ID på kino, i realiteten? Har jeg aldri opplevd. Godt de følger lovverket dog. Som forbruker har du antagelig krav på pengene tilbake, til tross for at dere løy. Dessuten er det ord mot ord. Men jeg kan ikke jussen rundt dette. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Han spurte oss om vi var gamle nok til å se filmen, og vi svarte ja, i håp om at vi kunne sleppe inn. Akkurat her svarer du nok på spørsmålet ditt. Du oppgav falsk personalia for å prøve å komme inn, noe som også strider mot loven. Du har ikke lov til å oppgi falsk alder eller navn. Men som sagt, du kan jo sende en klage til Kultursjefen. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Du oppgav falsk personalia for å prøve å komme inn, noe som også strider mot loven. Du har ikke lov til å oppgi falsk alder eller navn. Har du linker til lovtekst om dette? Dette høres veldig tvilsomt ut. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det trådstarter i alle tilfeller prøver å få til er å heve kjøpet. Det er klart at grunnen til at billetten her har en "mangel" er forhold på forbrukerens side, og trådstarter har derfor ingen retter. Jeg viser til forbrukerkjøpslovens § 26, jfr. § 16. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg trodde de fleste kinoer opererte med legitimasjonsvisning i skranken? Oo Har faktisk aldri blitt spurt om legitimasjon. Selv om jeg har vært 13 år og sett filmer med 18års grense på Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg trodde de fleste kinoer opererte med legitimasjonsvisning i skranken? Oo Det har jo ingen hensikt da vedkommende som kjøper biletter og vedkommende som faktisk bruker biletten ikke trenger å være den samme. Døren er nødvendigvis det eneste stedet man har mulighet for å sjekke alder på personer som skal se filmen. Forøvrig tviler jeg sterkt på at trådstarter kommer til å få pengene igjen. Reklamasjonsretten gjelder jo ikke da produktet ikke har noen mangel, og siden han kjøpte biletten i skranken gjelder ikke angreretten i angrefristloven heller. Ei heller har kinoen lovet noe de ikke holder. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 For å vinkle det fra en annen måte; Det er klart at trådstarter har handlet i ond tro, ved å pretendere at han var eldre enn han selv. Hovedregel for når det vil foreligge en mangel: Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Der er klart at billetten oppfyllte alt dette. Selv om trådstarter ble nektet adgang, var det ikke noen mangler ved billetten. Man kan også hevde at avtale om aldersnivå ble også inngått, ved at alle filmer i Norge har aldersgrense. Men selvfølgelig, det burde ikke være noe i veien med at kinoen erstatter en ubrukt billett. Som jeg skrev før så klag til kultursjefen som de ba deg om. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Da lurer jeg på, hvis jeg sender inn en klage, tror dere jeg har noe kjangs på å få mine 75 kroner tilbake? Det er jo veldig dumt av dem å la oss kjøpe biletter, vente i tre fkins kvarter, for å si at vi ikke slepper inn, og når vi til og med er de eneste der, burde de jo ha sagt at vi ikke kom inn fordi vi ikke var gamle nok. Kinoen skal altså godta at fjortiser tar opp plasser som betalende kunder kan benytte? Er du morsom? Det står 18 år på plakaten/skjermen, dere lyver om alderen, hvorfor skal kinoen tape penger på det? Vi har samme greien gående på tatoveringstudioet hvor jeg jobber. Folk betaler et depositum når de setter av en time, og har de ikke med legitimasjon (og/eller er mindreårige) når de kommer til timen, så har de sløst vekk tid som kunne vært brukt på betalende kunder. Selvfølgelig får de ikke depositumet igjen da. Lenke til kommentar
arcanum Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Jaja, men vi var jo de eneste der bortsett fra 2 andre, skulle jo bare mangle at de sa til oss at vi ikke kom inn uten ID. edit: ser nå at jeg ikke skrev det i første posten, men vi var de eneste der ja, utenom 2 andre. Endret 7. november 2007 av arcanum Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det samme har skjedd med meg, men vi fikk pengene tilbake med en gang Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jaja, men vi var jo de eneste der bortsett fra 2 andre, skulle jo bare mangle at de sa til oss at vi ikke kom inn uten ID. edit: ser nå at jeg ikke skrev det i første posten, men vi var de eneste der ja, utenom 2 andre. Hvorfor i all verden skulle de det? Du ble spurt om du var gammel nok, og svarte bekreftende på det. Ergo har de gjort deg oppmerksom på at filmen har aldersgrense. Lenke til kommentar
arcanum Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Han vi kjøpte med så jo med en gang at vi ikke var 18, men prøvde oss uansett, hvorfor ikke spør om ID der, i steden for å la oss kaste vekk penger og tid? Er da lov til å være LITT grei av og til. Holder på med å sende klage nå Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg husker det var en reportasje i avisen en gang om noe litt lignende, men har ikke grei å søke den frem igjen, var i VG eller DB. Der var det et par som skulle reise til asia, hadde bestilt billetter for 12000kr eller noe i den dur, men når de skulle reise så stod det et annet navn på biletten hans enn hva det stod i passet. Forskjellen var minimal, av typen kristian skrevet med K istedenfor Christian. Enden på visen slik jeg husker var at de ikke fikk reise og at bilettpengene var tapt. I dette tilfellet var det samboeren som hadde oppgitt feil informasjon til reiseselskapet. (Jeg vet det høres snålt ut å feilstave sin egen samboer sitt navn, mend et var det som hadde skjedd her mener jeg). Uansett så er vel dette litt parallell til at om man ikke oppgir riktig informasjon så kan man nekte deg adgang uten at du har krav på refusjon. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Han vi kjøpte med så jo med en gang at vi ikke var 18 Derfor spurte han dere om dere var gamle nok. Når du svarer at du er det, må du selv ta ansvar for hva som kan skje videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå