Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor setter jeg inn høyttalerne da? MB 190E

-Teddy-

Anbefalte innlegg

Vel, kjøpte bruktbil for en tid tilbake. Veldig fornøyd forresten. Uansett, eieren hadde planer om å sette inn litt lyd i bilen. Kabler er strekt og det sitter en JVC på "2x50W RMS" der, neppe noe høytkvalitetsgreier... Den er for tiden koblet til bilens vanlige høyttalere. Jeg fikk med 2x 6,5" "GAS" høyttalere i hånda. De ser og føles ganske billige ut, høres de like billige ut? Har ikke anelser selv.

Poenget: Jeg har en MB 190E '92 mod, og hattehylla der er jo ikke en tynn og spinkel sak. Den isolerer jo faktisk litt mot lyd. Vet ikke om jeg egentlig har så veldig lyst til å sette inn noen tynne elementer der i stedet. Finnes det et annet lurt sted å sette inn to 6,5" høyttalere i denne bilen? Eller syns dere jeg bare skal droppe det og nyte stillheten i stedet?

EDIT: Eller er det muligheter for å kjøpe noen litt bedre (og mindre) høyttalere som jeg kan sette der "standardhøyttalerne" sitter nå? Er ikke opptatt av dunkdunk, spiller stort sett bare jazz og slikt uansett.

EDIT2: Makan til setningsoppbygning...

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke planer om å bruke så veldig mye penger på det. Maks et par tusen. Det jeg lurer på om er mest aktuelt nå er å kjøpe 2x 4'' av noe slag. Hørte at 4'' skulle kunne passe der hvor orginalhøyttalerne sitter nå. Droppe resten.

EDIT: Har forøvrig manuell vindusheis, hører at høyttalere i dørene kan bli et problem da?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Teddy, vil anbefale deg å bli medlem av 190klubben å bruke forumet der til alt mulig av 190 spørsmål siden du da får "riktige" svar og gode anbefalinger.

Framme i dashbordet får du ikke plass til større en 4" utenom å begynne å kutte i dashbordet som er langt fra nødvendig, 4" er rikelig bra til front om du har et lavt budsjett!

Det jeg gjorde i min forrige 190 var å kjøpe transmedia dørsidene og monterte 6.5 og 1" i desse, det vil da bli et problem for deg om du har manuelle vindusheiser. Har sett flere løsninger på frontsett i dørene, om du er fast bestemt på å få inn 5.5 eller 6.5" i dørene framme kan du også skjære ut litt lenger bak i døra inntil framsetet, der er god plass!

Sub har du plass til i bagasjerommet!

Bruker nå 6.5" i hattehylla på 190'n min som ser meget bra ut. Skal du inn med dype store 6x9 her uten å heve hattehyllen din må du nok ofre til blekk ja!

Men for all del : mb190klubb.com

Lenke til kommentar

Prøvde å regge meg på forumet, var ikke oppmerksom på at man måtte ha betalt medlemsavgift for å bli godtatt. 200kr i årsavgift var ikke så galt, der skal jeg alltids få registrert meg. - Så kan jeg kjøpe noen av de fancy klubbeffektene i samme slengen. :grin:

Trodde man måtte ha en gedigen sub for å få noe kos framme i kupeen, såvidt jeg vet er det endel lag metall, stoff og seter (samt noe bensintank!?) mellom bagasjerommet og kupeen. Er litt tvilende, jeg skal ikke ha dunkdunk for de utenfor bilen, jeg skal ha bass for de inni. Ikke for det, de utenfor kommer sikkert til å høre ett og annet de også. Men om du har prøvd og mener at det funker så er det go.

Er i alle fall bestemt på 4" foran i første omgang, så får vi se hva jeg ender opp med av sub senere. Noen som har noen konkrete forslag? Jeg vet ikke hvordan det er med plass i dybden, men så ikke disse (Ground Zero GZRC 10X) litt dype ut? Eller, når jeg ser meg rundt så ser jo alle ganske dype ut... Hvordan fungerer Fusion EN-CM40? Billig, men låter det noe?

Jeg har ikke snøring på merker i denne sammenhengen.

Har helt slått fra meg GAS høyttalerne jeg fikk med bilen, elementet ser ut til å være laget i billig plastikk og kvalitetsfølelsen når du holder i de glimrer med sitt fravær.

Lenke til kommentar

En kompis som har 190 har 2x 12" subber i bagasjen, å det er da plass til ett par ølkasser i tillegg ihvertfall ;)

Å han har ikkenoe problem med at det ikke høres inni :p

Hvis du har porta basskasse med sånne bassrefleksrør opp av hatthylla vil jeg tro du får bedre lyd :)

Men det finnes små bassere som det feks går ann å sette i bakdørene, men jeg aner ikke åssen de låter

Lenke til kommentar

Om du først skal styre med dørsidene vil jeg helt klart anbefale deg åttetommere i dørene. Prøv det FØRST, og om du fremdeles føler du mangler noe kan du kjøpe noe å ha i bagasjerommet. Som Login sier er fire tommer helt ålreit på dashbordet, og vil fungere fint sammen med åttetommerne i dørene.

Selv har jeg veldig gode erfaringer med Soundstream SST4.0, detaljert og varm lyd, uten å bli FOR mørk. En veldig god match om du skal drive dem med spilleren eller en billig forsterker.

Et sett Hertz HV 200 i dørene og Hertz HCX 100 på dashbordet, og alt sammen kan fint drives av en Audison SRx 4. Totalpris kr 4 197,- :thumbup:

HCX100_pianta.jpg

HV200_pianta.jpg

SRx%204.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...