guran1942 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hei Har bestemt meg for å teste ut Ubuntu7.10. Har bygget filserverer (socket 939, 512mb ram, 2,2ghz cpu). Alt virker meget bra. Har fulgt den meget gode guiden "(K)Ubuntu server howto" skrevet av Del Er foreløpig meget imponert over Ubuntu,(mitt aller første bekjentskap men linux) Men når jeg prøver å fjernstyre denne maskinen fra andre maskiner med RealVNC opplever jeg en elendig oppdatering av skjermbilde, så og si ubrukelig, masse info som ikke kommer frem. Hastigheten som rapporteres i RealVNC er 20mbit( har 4 port 100mbit switch og gigabit nettverkskort i alle maskiner). Jeg trodde først det kunne være et Windows problem så jeg installerte Ubuntu på en annen maskin i nettverket og prøvde å fjernstyre fra denne, men resultatet er det samme. Hvis jeg avslutter RealVNC viewer og starter den på nytt, så er skjermbildet riktig oppdatert og all info er synlig. En litt tungvint måte å jobbe på. Står skikkelig fast her, jeg har prøvd å lete på forumet her og support sidene til RealVNC men kommer ingen vei. Jeg vet ikke om jeg har et hardware eller software problem, om feilen ligger i Ubuntu eller RealVNC. Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Der er no eit program som er installert i Ubuntu frå før vncviewer EDIT: har berre testa det litt, men har ikkje hatt nåken feil hittil. Du finner det på system > Brukarval > Skrivebord over nettet Endret 6. november 2007 av 05t3k4k3 Lenke til kommentar
guran1942 Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Der er no eit program som er installert i Ubuntu frå før vncviewer EDIT: har berre testa det litt, men har ikkje hatt nåken feil hittil. Du finner det på system > Brukarval > Skrivebord over nettet har prøvd forskjellige typer av VNCviewer, også den som er med i Ubuntu, for å styre filserveren, men jeg sliter med det samme problemet som før, oppdateringen går altfor tregt. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det kan høres ut som om du rett og slett er misfornøyd med ytelsen til VNC med din nettlinje. Isåfall kan du bruke ssh, webmin eller ebox til å administrere serveren istedet. VNC er basert på overføring av skjermbildet, og da er antall fps begrenset av nettlinjen, det er et enkelt regnestykke. Lenke til kommentar
guran1942 Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Det kan høres ut som om du rett og slett er misfornøyd med ytelsen til VNC med din nettlinje. Isåfall kan du bruke ssh, webmin eller ebox til å administrere serveren istedet. VNC er basert på overføring av skjermbildet, og da er antall fps begrenset av nettlinjen, det er et enkelt regnestykke. Jeg er helt fersk på linux, så et grafisk grensesnitt er nok å foretrekke for meg. Men utifra det du skriver er det hastigheten i nettet mitt som er flaskehalsen. Er ikke en 100Mbit switch god nok? Hvorfor rapporterer VNCviewer kun 20Mbit hastighet? Jeg har dessuten prøvd å justere ned bildekvalitet til minimum farger uten at det hjalp. Vedlegger screenshot for å ilustrere problemet. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Ser ut som om noe er galt der ja. Nå ser det ut som om du kjører full kvalitet (med unntak av farger) på linjen (når jeg kjører medium blir ikke wallpaper med gjennom nett, og det sparer en god del båndbredde), så hvis 20MBit er riktig, så er det litt skrint (men det funker tilfredsstillende til meg). Jeg vet ikke hvorfor du ikke får rapportert mer hastighet, men har du sjekket med filoverføring hva du faktisk får? Hva er egentlig problemene dine nå, er det bare lagg? Hvordan ser skjermskuddet ut med vnc mellom to linux bokser? Når det gjelder webmin, så kan den installeres fra pakke, og er rett og slett bare en web-interface hvor du kan styre stort sett alt du ønsker av nett-ting, så den krever ingen forkunnskap. Ssh er mye enklere å bruke enn folk tror, bare ta opp en terminal/konsole og skriv ssh minserver så kan du skrive inn navnet på programmene du vil kjøre på serveren, f.eks. kcontrol eller konqueror. Sjekk guiden på ssh, det er slett ikke vanskelig med basic set-up. Da slipper du å kjøre hele desktopen gjennom nettlinja, men du trenger linux i begge ender (f.eks. kjør linux virtuelt i XP/Vista boksen din). Endret 7. november 2007 av Del Lenke til kommentar
veron Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Guran1942 Jeg sliter også med det samme problemet. Det "lagger" noe j.... Og jeg kan ikke nok linux til og kunne kjøre alt via ssh enda. Er det noen som kan komme med forslag om hvordan jeg kan få skridd ned bildekvalitet. Uansett hvilken instilling jeg bruke, kommer skrivebordbakgunnen med. eirik Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Er det noen som kan komme med forslag om hvordan jeg kan få skridd ned bildekvalitet. Uansett hvilken instilling jeg bruke, kommer skrivebordbakgunnen med. $ man vncviewer gir nok de svarene du leter etter. Til meg lagger det ikke noe særlig. Men jeg ville ha prøvd denne opsjonen: -LowColourLevel level Selects the reduced colour level to use on slow links. level can range from 0 to 2, 0 meaning 8 colours, 1 meaning 64 colours (the default), 2 meaning 256 colours. Og da blir vel kommandoen noe slikt som: $ vncviewer -LowColourLevel 0 navnpaamaskininettverk.lan:0 Prøv med 0, 1 eller 2 i kommandoen over for å øke antall farger etterhvert. Endret 7. november 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
guran1942 Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Hva er egentlig problemene dine nå, er det bare lagg? Hvordan ser skjermskuddet ut med vnc mellom to linux bokser? Resultatet er det samme mellom 2 linux bokser, noe av det som skjer er at informasjonen i noen av vindusboksene ikke blir synlig før du beveger musen inni boksen eller klikker i boksene. Problemet er da at du klikker på ting du ikke ser er der. Et eksempel er Vindusboksen for å slå av maskinen. Når jeg klikker på det grønne ikonet øverst til høyre så kommer vindusboksen frem på skjermen men innholdet vises ikke. Ikonene for for å slå av, restarte, bytte bruker osv. er usynlige. De kommer først frem når jeg klikker inni boksen, og da utføres kommandoen jeg har klikket på. Hvis jeg avslutter VNCviewer på klienten og restarter VNCviewer er all informasjon synlig inni vinduboksene. Jeg har prøvd alle konfigurasjons varianter i RealVNC viewer. Jeg har også stoppet all annen trafikk på nettet mitt hjemme. Skal prøve med twisted cable mellom maskinene for å se om det hele kan være et hastighets problem på switchen (100Mbit), det sitter gbit nettverkskort i alle maskinene i nettverket mitt. Jeg har uansett tenkt til å oppgradere til trådløsruter som støtter gbit ethernet. Endret 8. november 2007 av guran1942 Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 høres ikke ut som et hastighetsproblem, men heller et problem med serveren. hva med å prøve tightvnc f.eks? eller vino?. bruker selv tightvnc på serveren som står hjemme, og kobler til uten problemer over internett. Lenke til kommentar
guran1942 Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 høres ikke ut som et hastighetsproblem, men heller et problem med serveren. hva med å prøve tightvnc f.eks? eller vino?. bruker selv tightvnc på serveren som står hjemme, og kobler til uten problemer over internett. Har prøvd tightvnc som klient program, oppførselen er den sammme. Men det er kanskje en ide å installere tightvnc serverprogrammet på filserveren,. Jeg vet ikke hvilket program som brukes der, har bare tatt ibruk det som lå ferdig installert. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 høres ikke ut som et hastighetsproblem, men heller et problem med serveren. hva med å prøve tightvnc f.eks? eller vino?. bruker selv tightvnc på serveren som står hjemme, og kobler til uten problemer over internett. Ja, jeg kan også bekreft at jeg bruker VNC mellom to PC-er der den ene går på ethernet (kabel), mens den andre går trådløst på beskjedne 11 mb/s. Så det burde være en temmelig markant flaskehals dette gamle trådløskortet mitt. Det høres heller ut som et grafikkproblem, at noe bryter med reglene for hvordan grafikken skal tegnes opp. Er alle visuelle effekter slått av f.eks.? Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Ah, det tenkte jeg ikke på. Desktop effects er slått på som standard i 7.10. Kanskje det er synderen? Lenke til kommentar
guran1942 Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Ah, det tenkte jeg ikke på. Desktop effects er slått på som standard i 7.10. Kanskje det er synderen? visual effects er slått av. Begynner å tro at jeg nærmer meg en løsning. Jeg har en annen desktop maskin(s939 [email protected] 1 gb ram) i nettverket som har omtrent samme spec som filserveren (s939 cpu @ 2.2ghz 512mb ram), denne desktopen har samme versjon Ubuntu som filserveren, så jeg prøvde like godt å styre desktopen fra Windows maskinen i nettverket. VNC viewer rapporterte samme hastighet som før 20mbit. Men selv med høyest kvalitet på innstillinger fungerte det bra, selv om visualeffects i høyeste kvalitet er aktivert på desktopen. Konklusjon: siden filserver og nevnte desktop har nokså lik hardware, så ligger feilen i forskjellen mellom de 2 maskinene. Filserver har kun 512mb minne, et urgammelt små defekt 9*** serie ATI AGPskjermkort, og en gammel 6gb fujitsu ide-disk til operativ system. Abit hovedkort med Via chipset. Desktoppen som lar seg styre på en grei måte har 1gb minne, nvidia 6600gt PCIe skjermkort, og en nesten ny samsung 250gb sata disk. Asus hovedkort med NF4 chipset. Filserveren virker helt greit med tastatur/mus og skjerm tilkoblet. Jeg lurer på om problemet kan skyldes for lite minne?? Endret 8. november 2007 av guran1942 Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Men selv med høyest kvalitet på innstillinger fungerte det bra, selv om visualeffects i høyeste kvalitet er aktivert på desktopen.Greit å vite, virker som om desktop effects er mer modent enn jeg fryktet i 7.10.Filserver har kun 512mb minne,Det er plenty, og har ingenting med saken å gjøre.et urgammelt små defekt 9*** serie ATI AGPskjermkortHøres ut som en kandidat., og en gammel 6gb fujitsu ide-disk til operativ systemDe gamle diskene kan være drittrege, kan hende det ligger en hund der også.Abit hovedkort med Via chipset.Har vært en del problemer med Via tidligere, så hvem vet.Filserveren virker helt greit med tastatur/mus og skjerm tilkoblet.Merkelig, det var vel det neste jeg tenkte spørre om. Kan kanskje tenkes at det skyldes dårlig støttet nettverkskort, har du prøvd å sjekke filoverføringshastighet over nett med f.eks. Samba? Du kan jo prøve å skifte over hardware mellom den som funker og den som ikke for å tracke feilkilden. Lenke til kommentar
guran1942 Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 (endret) et urgammelt små defekt 9*** serie ATI AGPskjermkortHøres ut som en kandidat. Problem løst. Etter en del feilsøking og etter å ha lest ut feilmeldinger med "dmesg" komandoen i terminal,uten å få noen feilmeldinger, bestemte jeg meg for å teste med et annet skjermkort. Etter en liten lete runde i arkivet fant jeg et gammelt nvidia MX440 agp kort, tok ut ATI9600 kortet (som alltid har vært litt smårart), satte inn det nye og startet opp. Bilde oppdatering fungerer nå helt feilfritt. Instalerte nvidia driver, og satte oppløsning til 1280x1024, overføring på max farger. Alt fungerer helt perfekt. Det mest positive med det hele er at jeg etter et par kvelder med feilsøking/lesing på nett begynner å bliganske godt kjent med mitt nye operativ system Neste skritt blir å installere ubuntu i tillegg til XP på hovedmaskinen i heimen,( 2x36gb raptor i raid 0 som systemdisk og Asus hk(s939) med ATI chipset). Regner med at det kan bli spennende. Takker herved for alle gode tips og innspill. Endret 9. november 2007 av guran1942 Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Så flott! Dårlig hardware kan være noe dritt å feilsøke. Anbefaler deg å ta en runde på www.gnome-look.org og www.kde-look.org, med litt pynt er K/Ubuntu en fantastisk pakke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå